מכרז חדש למדידת רייטינג: לראשונה תשולב צפייה אינטרנטית

ועדת המדרוג קיבלה היום החלטה לצאת למכרז חדש, שיפורסם בחודשים הקרובים, ובמסגרתו תתבקש הזוכה למדוד גם את הצפייה בתוכניות הטלוויזיה באתרי האינטרנט ■ השינוי צפוי להיכנס לתוקף במהלך 2019

ילדים אינטרנט גולש גלישה מחשב היי-טק הייטק / צלם:  טינקסטוק
ילדים אינטרנט גולש גלישה מחשב היי-טק הייטק / צלם: טינקסטוק

ועדת המדרוג החליטה היום (ד') פה-אחד להוציא מכרז חדש לחברה שמבצעת את מדידות הרייטינג. במסגרת המכרז החדש תתבקש החברה שתספק את השירות לוועדה לשלב בנתוניה גם את הצפיות בתכנים הטלוויזיוניים באתרי האינטרנט השונים. המכרז אמור להיות מנוסח בחודשים הקרובים, ועל-פי הערכות, המדידה החדשה תתחיל לפעול רק ב-2019.

מאז הקמתה של ועדת המדרוג באמצע שנות ה-90, מי שמודדת בפועל את הצפייה היא חברת קנטאר מדיה. במהלך השנים היא שכללה ושיפרה את מערך המדידה, אך זה עדיין מתבסס על שיטת הפיפל-מיטר, שבה מותקנים מכשירים מיוחדים בבתיהם של כמה מאות משפחות המהוות מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית, ובאמצעותם מנטרים את הצפייה של כל אחד מבני הבית. כיום מורכב הפאנל מכ-700 משפחות וכ-2,200 פרטים.

מנכ"ל ועדת המדרוג, שמוליק שם טוב, אמר היום ל"גלובס" כי המכרז החדש ייצא לדרך בתוך כ-3 חודשים, והדרישה בו תהיה להצגת מודל למדידה של טוטאל מדיה, כלומר צפייה בתכני הטלוויזיה גם במכשירי טלוויזיה וגם באתרי האינטרנט השונים. לדבריו, עד שהתהליך עצמו יסתיים, ותוצאות המדידה יכללו בפועל גם את הצפייה באינטרנט, צפויות לחלוף כשנתיים.

שילוב של נתוני הצפייה בתכנים טלוויזיוניים יחד עם נתוני הצפייה באותם תכנים באמצעות האינטרנט הוא לא טריוויאלי, וגם בעולם מדובר במתודולוגיה שנמצאת עדיין בראשית דרכה. יחד עם זאת, במהלך הדיון בוועדת המדרוג הייתה הסכמה של גורמי המקצוע כי מדובר במתודולוגיה מבוססת מספיק כדי להוציא על בסיסה מכרז חדש.

בעולם יש שתי חברות גדולות שבולטות בתחום ומציגות כבר כיום מודלים שונים של חיבור בין הנתונים (Data fusion): קנטאר מדיה ונילסן, שלשתיהן יש נציגויות מקומיות בארץ (קנטאר היא זאת שכאמור מבצעת כיום את מדידת הרייטינג עבור ועדת המדרוג).

בכל מקרה, גם לאחר שתיבחר זוכה במכרז, ניתן להניח כי היא תריץ במשך מספר חודשים בדיקות שונות ותציג נתונים לא רשמיים, עד שחברי הוועדה ישתכנעו כי הנתונים מהימנים וניתן לשנות את המודל המסחרי, כך שהתשלום שיועבר לערוצים השונים יתבסס עליו.

ועדת המדרוג מורכבת מנציגים של ערוצי הטלוויזיה השונים - גם המסחריים וגם תאגיד "כאן" והטלוויזיה החינוכית - נציגי חברות הפרסום ואיגוד השיווק, והרשות השנייה. שיטת המדידה משפיעה באופן ישיר על התשלום שמעבירים המפרסמים לערוצי הטלוויזיה - כשהמודל מתבסס על תשלום לפי "נקודות רייטינג" - ולכן כל שינוי כזה דורש הסכמה בין הצדדים.

כרגע, על רקע חוסר הבהירות לגבי השיטה המדויקת שתיבחר ופרק הזמן הארוך יחסית שצפוי לחלוף עד לכניסת השינוי לתוקף, עוד מוקדם להעריך כיצד ישפיע השינוי הזה על גופי הטלוויזיה השונים.

לאחרונה, ערב פיצול ערוץ 2, קיבלה ועדת המדרוג החלטה שלפיה שיטת "חיתוך הפינות" - שאפשרה לערוצים להציג את הרייטינג של התוכניות ללא נתוני 20 הדקות הראשונות ו-20 הדקות האחרונות (בכפוף לתנאים מסוימים) - תבוטל.

יו"ר ועדת המדרוג וסמנכ"ל השיווק בקשת, צביקה ליבליך, מסר היום כי "מדובר במהלך אסטרטגי חשוב ומבורך שנועד להרחיב את המדידה לפלטפורמות נוספות. מטרת המהלך לשקף את עוצמת התכנים בכל המסכים, בהתאם לעידן הנוכחי".