התערבות בברקזיט? משתמשי טוויטר רוסיים קראו להצביע בעד

על פי דיווח ב"טיימס", קרוב ל-45 אלף ציוצים מחשבונות רוסיים עלו בימים שלפני ואחרי ההצבעה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

חשבונות טוויטר רוסיים העלו קרוב ל-45 אלף מסרים בנושא הברקזיט ב-48 השעות שלפני ואחרי משאל העם אשתקד, בניסיון ללבות חילוקי דעות במהלך ההצבעה על פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. כך דיווח היום (ד') ה"טיימס".

העיתון ציטט ממצאי מחקר שכלולים בדוח שיפרסמו בקרוב מדעני נתונים מאוניברסיטת סוונסי ומאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. לדברי העיתון, המחקר העלה כי חשבונות טוויטר שפועלים מרוסיה צייצו על הברקזיט בימים שלפני משאל העם ב-23 ביוני.

ה"טיימס" דיווח כי מרבית הציוצים נראו בעיניו כמסרים שמטרתם לעודד מצביעים לתמוך בברקזיט, למרות שחלק מהציוצים הטיף להישארות בריטניה באיחוד האירופי. ה"טיימס" ציטט את אחד ממחברי הדוח, ת'ו פאם, כאומר כי "המסקנה העיקרית היא שנעשה שימוש בבוטים בכוונה תחילה, וכי הייתה לכך השפעה".

החוקרים עקבו אחר 156,252 חשבונות טוויטר שכללו אזכור #Brexit, כולל חשבון בשם Svetal1972, שהעלה 92 ציוצים בין ה-20 ל-24 ביוני, ובהם ציוץ שקרא לבריטניה "להפוך את ה-23 ביוני ליום העצמאות שלנו".

במחקר נאמר כי רבים מהמסרים באו מחשבונות אוטומטיים הידועים כבוטים, או מחשבונות סייבורג, שפועלים בעיקר באופן אוטומטי אך תוך מעורבות אנושית מסוימת.

במשאל העם שנערך ב-23 ביוני, תמכו 17.4 מיליון בוחרים - 51.9% מסך המשתתפים במשאל - בפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, ו-16.1 מיליון בוחרים - 48% מסך המשתתפים במשאל - תמכו בהישארות בריטניה באיחוד.

רוסיה הכחישה באופן חוזר ונשנה כי התערבה בברקזיט. פקידים רוסים אמרו כי המערב מלבה היסטריה אנטי-רוסית בגין מעורבותה לכאורה של מוסקבה בבחירות לנשיאות ארה"ב ובברקזיט. ועדה פרלמנטרית בריטית שלחה למארק צוקרברג מפייסבוק מכתב שבו ביקשה מידע על כל פעילות בתשלום של חשבונות פייסבוק שקשורים לרוסיה ושמתייחסים למשאל העם על הברקזיט, וכן לבחירות הכלליות בבריטניה ב-2017.

שלשום (ב') האשימה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, את רוסיה בהתערבות בבחירות, ואמרה כי ממשלת בריטניה תעמוד בהתחייבותה להגן על אירופה גם לאחר הברקזיט.

"ננקוט את הצעדים הדרושים נגד הפעילות הרוסית", הוסיפה מיי.