מומחה אמריקאי: "חלופת האיזוטנק להעברת האמוניה מסוכנת"

ד'ר ג'ורג' פמיני, מומחה עולמי לניתוח איומים כימיים וחומרים מסוכנים המייעץ לחיפה כימיקלים: "חלופת האיזוטנק להעברת אמוניה מסוכנת פי 15 ממשאית להעברת אמוניה"

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

ד"ר ג'ורג' פמיני, מומחה עולמי לניתוח איומים כימיים וחומרים מסוכנים המייעץ לחיפה כימיקלים ובכיר לשעבר במשרד לביטחון המולדת של ארה"ב, אמר היום כי "חלופת האיזוטנק להעברת אמוניה מסוכנת פי 15 ממשאית להעברת אמוניה". הדברים נאמרו במסגרת הכנס בנושא אמוניה בטכניון, שנערך היום.

דילמת חלופות ייבוא אמוניה לישראל אינה חדשה והיא נוצרה בעקבות סגירת מכל האמוניה בספטמבר השנה על פי הוראת בית המשפט העליון. חיפה כימיקלים, יצרנית הדשנים והצרכנית העיקרית של האמוניה במשק, נאלצה להפסיק את פעילותו של המפעל הצפוני בהיעדר חלופות אחרות שניתנות ליישום מבחינתה ושמאושרות על ידי עיריית חיפה.

שתי אפשרויות עיקריות נשקלו חלף מיכל האמוניה: הראשונה, העברת אמוניה למפעלים באמצעות איזוטנקים, והשנייה, ייבוא אמוניה באוניה קטנה והזרמתה ישירה למפעל דרך הצינור. החלופה השנייה הוגדרה על-ידי הרגולטור, המשרד להגנת הסביבה כבטוחה ביותר, אולם למרבה הפליאה, עיריית חיפה הביעה התנגדות חריפה לחלופה זו ותומכת דווקא בחלופת האיזוטנקים .

הנימוק של עיריית חיפה, הוא שייבוא האמוניה באוניה קטנה והזרמתה דרך הצינור מסכנת את תושבי המפרץ. על כן, מסרבת העירייה לספק האישורים הנדרשים להפעלתה.

בהיעדר חלופה מוסכמת למיכל האמוניה שרוקן סופית בספטמבר שנה זו, המפעל הצפוני של חיפה כימיקלים לא מייצר מאז חודש אפריל השנה ולאחרונה פסק בית הדין האזורי לעבודה בחיפה כי עובדיו יוצאו לחופשה ללא תשלום למשך שישה חודשים, עד מאי 2018. בתקופה זאת, מקווה הנהלת החברה למצוא דרך לחדש את פעילות המפעל. בנוסף, הממשלה החליטה על הקמת ועדת צוות המומחים שאמורה לתת פתרון לסוגייה זאת.

פמיני תקף בהרצאתו את חלופת האיזוטנקים והראה במחקרו סיכון מוגבר לחלופת האיזוטנקים ביחס לחלופת האוניה הקטנה (2500 טון) בהזנה ישירה של המפעלים באמצעות הצנרת הקיימת במפרץ חיפה, במסלול " עוקף מיכל ".

פמיני ציין בהרצאתו כי " תהליכים כימיים שמתרחשים בטמפרטורה נמוכה מקטינים את הסיכונים מהגורם המסכן ". כלומר, אחסון אמוניה במינוס 33 מעלות הרבה יותר בטיחותי מהנעת אמוניה דרך איזוטנק. פמיני מציין כי בעולם אין תקינה לאיזוטנקים וקיים מספר רב של סוגים של איזוטנקים ללא תקינה אחידה. יתרה מכך, אין כמות גדולה של איזוטנקים בעולם, בוודאי לא כזאת שנועדה להוביל מאות אלפי טונות של החומר .

ד" ר פמיני תומך בחלופת האוניה הקטנה. לדבריו , "גם אם יקרה אירוע בלתי סביר של פגיעה ישירה של טיל באוניה, הוא לא צופה שיווצר ענן אמוניה המשוחרר לאוויר בדומה לאחסון אמוניה בלחץ ". לדבריו , "הפיתרון שמורכב מהאוניה, הצנרת ומשאית הובלה היא השילוב הבטוח ביותר לחלופת האמוניה למיכל שנסגר בישראל".

עוד מציין פמיני בהרצאתו כי " הובלת אמוניה באמצעות איזוטנקים על גבי רכבת היא בערך פי 2 מסוכנת מאשר בהובלת איזוטנקים בכביש ". פמיני קובע גם כי " תרחישים שיש בהם התעסקות לוגיסטית (כמו הנפות והורדות) עם איזוטנקים טומנים בחובם סיכון מוגבר ".

הדברים נאמרו בכנס מדעי-הנדסי בנושא אמוניה שיזמה ומימנה הפקולטה להנדסה כימית בטכניון ובחסות הנשיא פרופ' פרץ לביא שקידם את מאות באי הכנס. פמיני פרש השנה מתפקידו לאחר 35 שנות שירות בממשל האמריקני. הוא יסד את מרכז ההערכה לביטחון כימי במשרד להגנת המולדת האמריקני ושירת 11 שנים כמנהלו הראשון.