קורסת ומתרסקת: לאן הולכת ג'נרל אלקטריק?

החברה הוותיקה הוקמה במאה ה-19 אחרי מיזוג עם חברת החשמל של תומס אדיסון ■ המניה מאבדת כיוון, והחברה שוקלת למכור כעת אפילו את פעילות הנורות ההיסטורית כדי לשרוד

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

כבר יותר משנה שמניית ג'נרל אלקטריק נופלת באין מפריע, כל חודש מגלחת כמה מיליארדי דולרים משווייה לשפל שהחברה לא ראתה מאז משבר 2008. גם התקווה הקלושה שב-13 בנובמבר, היום שבו המנכ"ל החדש ג'ון פלנרי הציג את האסטרטגיה החדשה של החברה, תבוא לקצה אם כל הנפילות - התבדתה. יותר מכך: שיחת המשקיעים שקיים פלנרי בניו-יורק שלחה את מניית החברה להתרסקות של 13% ביומיים, למחיר הנמוך מ-18 דולר. "אני לא מנסה לנהל את החברה לפי תגובות השוק בימי שני, שלישי או רביעי בשבוע", ציין פלנרי לאחר הנפילה. "יש לנו תוכניות ארוכות טווח", הוסיף, נימק והתעלם מ-100 מיליארד דולר שנחתכו משווי החברה ב-12 החודשים האחרונים.

פלנרי מונה באוגוסט האחרון בציפייה להציל את המניה הוותיקה ביותר במדד דאו ג'ונס. מאז הוא מפזר הבטחה אחת גדולה לכל עבר: "אהפוך כל אבן" - כדי להשיב את החברה לפסי צמיחה. פלנרי, מנהל מוערך בג'נרל אלקטריק מעל ל-30 שנה, אבל מה שהיה לו בפועל להציע - פישוט באמצעות צמצום פעילויות, קיצוץ דיבידנדים ופיטורים בדרג הניהולי - לא הרשים את המשקיעים. ובזמן שפלנרי תיאר עבורם את השנים הקרובות כ"הזדמנות של פעם בחיים", איבדה ג'נרל אלקטריק, לראשונה זה 37 שנים, את מעמדה כיצרנית הגדולה בארה"ב במונחי שווי שוק.

הסיבה פשוטה: לא מדובר ברעיונות חדשים, לא עכשיו ולא שלו. ואם להפוך את המצב לגרוע עוד יותר, פלנרי יצר סביב השיחה עם המשקיעים השבוע הייפ מוגזם, וכשאלו קיבלו מה שכבר ידעו - הם עזבו באכזבה.

פערים הולכים וגדלים
 פערים הולכים וגדלים

שנה אבודה?

ג'נרל אלקטריק הוקמה בסוף המאה ה-19 אחרי מיזוג עם חברת החשמל של תומס אדיסון. במשך עשרות שנים היא הייתה מודל ליציבות, מותג מוכר ואהוב ושם נרדף להשקעה סולידית. החברה, שהתחילה בנורות, שולטת היום בערמה של פעילויות - מייצור מנועי סילון, טורבינות, קטרי רכבות ועד מכשירי MRI. במשך שנים הטקטיקה עבדה. בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת הייתה ג'נרל אלקטריק מחברות הערך המובילות בעולם, ובשיאה בשנת 2000 הגיעה לשווי של מעל 600 מיליארד דולר.

אבל מאחורי האייקון הזה מסתתרת היום חברה ענקית במשבר, שאולי רושמת הכנסות ורווחים חיוביים, אך אלו בירידה מתמדת. כישלונה של החברה מהדהד עוד יותר בהשוואה לביצועי המתחרות הגדולות שלה כמו Honeywell ו-United Technologies שנסחרות היום במחירי שיא. למעשה ביצועי מניית החברה הם הגרועים ביותר בדאו ג'ונס מ-2001. המשבר המתמשך הוביל לעזיבתו (בערך) בטרם עת של המנכ"ל ב-16 השנה האחרונות ג'ף אימלט, המנכ"ל שכולם אהבו לשנוא, שזכה לכינויים נועזים כמו "אסון בלתי מבוטל" ו"תאונת רכבת".

ולא סתם רכבת. בתקופתו רכשה ג'נרל אלקטריק 380 חברות בעלות מצטברת של 175 מיליארד דולר ומכרה 370 נכסים בעלות כוללת של 400 מיליארד דולר. ביניהן זכורות בעיקר הכישלונות: הוא זה שהכניס את החברה לעסקי הפיננסיים והנדל"ן רגע לפני 2008, והוא גם זה שהוביל את החברה להשקעה גדולה בציוד נפט וגז, דקה לפני שמחיר הנפט צלל ב-2014. בתוך המבנה המסואב של הענק התעשייתי משמעות משברים אלו הייתה נפילה של ג'נרל אלקטריק כולה. והיא איטית, עקבית וגם מעט צפויה, כמו לצפות בקרח נמס.

אימלט היה הראשון שהתחיל בפישוטה של החברה כשנפטר מהזרוע הפיננסית ומאוחר יותר מחטיבת הטלוויזיה NBC. הכול במטרה לחזור לשורשיה התעשייתיים, לייצר מוצרים חיוניים ומובילים ולהצליח להיות חברה זריזה וסתגלנית. פלנרי מתכוון להמשיך ולמכור כעת אפילו את פעילות הנורות ההיסטוריות, פסי הרכבת וחלק מעסקי האנרגיה. "המורכבות פגעה בנו", אמר למשקיעים, אם כי חלק מפעילויות אלו נמצאות בימים אלו בשפל, ומכירה שלהן לא תהיה משימה פשוטה. בג'נרל אלקטריק כבר מצפים לחיתוך ברווחי השנה הבאה שצפויים להסתכם ב-1-1.07 דולרים למניה - חצי משנה שעברה. אסור גם לשכוח שמכירת חברות כשלעצמה לא פותרת לחלוטין את בעיית המורכבות. פלנרי לא הסביר איך ג'נרל אלקטריק מתכננת לתפעל את העסקים שהיא שומרת, אם הם צריכים להיות יחד ומה פוטנציאל הרווח.

חלק חושבים ששינוי הכיוון הזה מעט מאוחר מדי. המשקיע האגדי וורן באפט, שהזרים בהתלהבות 3 מיליארד דולר לתוך החברה עוד ב-2008, נפטר לפני כשלושה חודשים מכל אחזקותיו בשווי 315 מיליון דולר והשקיע את הכסף הזה בעוד כמה מניות אפל. אם ג'נרל אלקטריק לא תבצע שינויים מהותיים, אין סיבה להניח שהנפילה תיעצר כי אין עסק שיכול לצמוח 127 שנה בלי לנסות להמציא את עצמו מחדש.