שיכון ובינוי: רווח של 250-300 מיליון ש' מעסקת מנהרות הכרמל

המוסדיים ישקיעו 580 מיליון שקל בשותפות מוגבלת, שתחזיק 45% ממניות כרמלטון, זכיינית המנהרות, המוערכת בשווי של יותר ממיליארד שקל

מנהרות הכרמל / צילום: אלבטרוס
מנהרות הכרמל / צילום: אלבטרוס

קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) מתקדמת עם מכירת רוב החזקותיה בפרויקטי התשתית מנהרות הכרמל ונתיבי הצפון, והבוקר עדכנה כי הגיעה להבנות מול הגופים המוסדיים - בראשות עמיתים, קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, ומנורה מבטחים, למכירת ההחזקות תמורת כ-580 מיליון שקל. העסקה כוללת מכירת 45% מכלל הזכויות בכרמלטון, מתוך 50% שמחזיקה כיום שו"ב, ו-40% מכלל הזכויות בנתיבי הצפון, מתוך 60% שבידי שו"ב. סכום המכירה משקף לכרמלטון שווי של כ-1.1-1.2 מיליארד שקל ולנתיבי הצפון שווי של כ-70 מיליון שקל.

לצורך המכירה תקים שו"ב שותפות מוגבלת ייעודית, שאליה יוכנסו ההחזקות הנמכרות, והשלמתה כפופה לכמה תנאים, בהם אישור הרשויות והמלווים. שו"ב, שבשליטת שרי אריסון, תמשיך להחזיק בהחזקות מיעוט בפרויקטים (5% מכרמלטון ו-20% מנתיבי הצפון), וגם תנהל את השותפות המוגבלת שתחזיק במניות המוסדיים, תמורת דמי ניהול הצפויים להסתכם לאורך השנים בעשרות מיליוני שקלים, בעיקר כנגד הוצאות ניהול. את המהלך מוביל בשו"ב אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות. מהמכירה צופה שו"ב רווח נאה בטווח של 250-300 מיליון שקל, שעשוי להירשם עוד השנה, אם החברה תספיק להשלים את העסקה.

רווח זה מצטרף לרווח צפוי לפני מס של כ-90 מיליון שקל שעליו דיווחה שו"ב מוקדם יותר החודש, ממכירת קרקע סמוכה לפרויקט מגדלי נאמן בתל-אביב, תמורת סכום דומה (90 מיליון שקל) לידי חברת ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר.

אחד הנושאים שעדיין נדרשת שו"ב להסדיר הוא זכות סירוב ראשונה שמחזיקה שותפתה בכרמלטון, חברת ההשקעות אלייד, לרכישת מניות שו"ב בכרמלטון. ב"גלובס" נחשף לאחרונה, כי שו"ב מנהלת זה מספר שבועות מגעים עם אלייד, בראשות היו"ר יצחק סוארי, ביחס לאי-מימוש זכות הסירוב הראשונה על-ידיה. אלייד, מצדה, העמידה מספר דרישות באשר לזהות בעלי מניות עתידיים בשותפות המוגבלת שאליה יועברו החזקות שו"ב.

כרמלטון, המוחזקת כיום שווה בשווה על-ידי אלייד ושו"ב, מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלה של פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים ב-2040.

לנתיבי הצפון זיכיון לשיקום, תפעול והחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל (בדומה לרווח הנקי ב-2015).

ככל הידוע, מחיר המכירה בעסקה הנוכחית משקף תשואה נאה להשקעתה של שו"ב בפרויקטים, וכן לרוכשים - בעיקר על רקע החיפוש אחר אלטרנטיבות השקעה בסביבת ריבית אפסית.

לכן, שו"ב והמוסדיים צפויים להמשיך ולבצע עסקאות דומות נוספות, ולהכניס נכסים נוספים לשותפות שהוקמה.

לא מן הנמנע כי בזמן הקרוב שו"ב תפעל למכור למוסדיים את החזקותיה במתקן ההתפלה שלה בחדרה, שעלות הקמתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד שקל, ובהמשך תבצע עסקאות נוספות בנכסים לאחר הקמתם, השבחתם ותחילת הפעלתם.

שו"ב מחזיקה כיום ב-50% ממתקן ההתפלה, שערכו בספריה ברבעון השני של השנה עמד על 182 מיליון שקל.