200 עורכי דין ברשות המסים הוחרגו מהסכם השכר

לטענת עורכי-הדין, "השתתפנו במאבק השכר, אך עם השגת ההסכם עם האוצר, הפקירו אותנו"

ואדים אבנשטיין  / צילום: חגי מטר
ואדים אבנשטיין / צילום: חגי מטר

מדוע הוחרגו מאות עורכי-דין, עובדי רשות המסים, מהסכם השכר החדש שעומד להיחתם השבוע עם האוצר? את השאלה הזו מעלים 200 עורכי-הדין, עובדי הרשות, בפני יו"ר וועד עובדי הרשות ויו"ר ההסתדרות. זאת, לאחר שגילו, לתדהמתם, בסוף השבוע כי הגם שהיו שותפים מלאים למאבק עובדי הרשות לשיפור תנאי העסקתם, הם היחידים מבין העובדים שלא נכללים בהסכם השכר שהושג.

פרטי המאבק החדש המתנהל בינתיים מאחורי הקלעים, אך מאיים להתפרץ בקרוב, הגיעו לידי "גלובס", לאחר שאתמול התייצבו חלק ממובילי מאבק עורכי-הדין במשרדו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. זאת, בדרישה כי לא יחתום על הסכם השכר החדש עד שגם הם ייכללו בהסכם.

עורכי-הדין לא נכללו בהסכם, מאחר שהם חתומים על חוזי העסקה אישיים ולא על ההסכם הקיבוצי שמתעדכן כעת. לטענתם, בחודשים החולפים, בהם נקטו עובדי רשות המסים בעיצומים ובהשבתות לטובת מאבקם לשיפור שכרם, הם גויסו לטובת המאבק, תוך שהובטח להם כי גם עניינם נדון ומטופל בידי יו"ר ועד עובדי מס הכנסה, ואדים אבנשטיין. לבסוף, נטען, התברר כי אף אחד לא טיפל ולא מטפל בעניינם, ובעוד ששכרם של כל שאר עובדי הרשות עולה - נותר שכרם של עורכי-הדין קפוא.

התגייסות למאבק

בשנים האחרונות ניהלו עובדי רשות המסים מאבק על תנאי שכרם והעסקתם, במסגרתו פתחו בשנה וחצי האחרונות בעיצומים ובשביתות חלקיות על-רקע דרישתם המרכזית לפתוח במו"מ "אמיתי" מול משרד האוצר והנהלת הרשות על הסכמי השכר שלהם. ראשי הוועדים ברשות המסים - ועד מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ועד מכס ומע"מ ו-ועד עובדי המחשוב (שע"ם) - הובילו את המאבק בשם כל העובדים במשך תקופה ארוכה ו"גייסו" את כלל עובדי הרשות לטובת הפעלת הלחץ על הנהלת הרשות והאוצר.

בין היתר, במסגרת העיצומים של עובדי הרשות בשלהי 2016, הוקפאו דיוני שומה והדיונים בהתנגדויות והשגות עוכבו, לא ניתנו אישורים על ניכויי מס בהעברות לחו"ל ועוכבו אלפי עסקאות נדל"ן. בשלב מסוים בעיצומים הפסיקו עובדי הרשות את מבצעי החקירות, ניהול הספרים וההוצאה לפועל, ושיתופי הפעולה עם הפרקליטות והמשטרה נחסמו.

במאבק השתתפו כל עובדי רשות המסים, לרבות 200 עורכי-הדין העובדים ברשות, הגם שאינם חתומים על ההסכמים הקיבוציים אלא על חוזים אישיים. בעוד ששכרם של העובדים החתומים על ההסכמים הקיבוציים התעדכן מעת לעת והם קיבלו מגוון תוספות לשכר ותנאים מיטיבים, 200 עורכי-הדין נותרו מאחור, ללא שינוי בשכרם ובתנאיהם.

מדובר ב-200 עובדים שהם מהאיכותיים ביותר ברשות - עורכי-דין המופיעים בבתי המשפט, מלווים את החקירות הרגישות ביותר ברשות ומשולבים ביחידות המרכזיות ברשות, ובהם יחידת "יהלום" היוקרתית המנהלת את החקירות הכלכליות המורכבות במדינה, "היחידה לתיקים מיוחדים", המנהלת כתבי אישום משמעותיים בתחומי המס ועוד.

עד המאבק האחרון אף אחד לא הבטיח לעורכי-הדין הללו דבר, והם נאלצו להיאבק לבד על העלאת שכר ועל השגת ביטחון תעסוקתי. אולם, לטענתם, במסגרת המאבק האחרון הבטיח להם יו"ר הוועד אבנשטיין הבטחות שונות, תוך שהוא מבהיר להם שהם חלק בלתי-נפרד מהמאבק. בעקבות הבטחות אלו, טוענים עורכי-הדין, הם התייצבו לצד חבריהם בכל העיצומים וההשבתות והמתינו לראות מה יהיו תוצאות המאבק.

והמאבק אכן נשא פירות בדמות הסכם שכר חדש שעתיד להיחתם ביום רביעי הקרוב בין ההסתדרות לאוצר. ההסכם כולל העלאות שכר ושיפור תנאים לכלל עובדי רשות המסים; כל העובדים - מלבד עורכי-הדין של הרשות.

"מסרים שקריים"

בסוף השבוע קיבלו 6,000 עובדי הרשות מייל על כך שמאבקם הצליח והשבוע עתיד להיחתם ההסכם המשפר משמעותית את תנאיהם ושכרם. גם 200 עורכי-הדין קיבלו את אותו מייל ושמחו על הבשורה. אולם, בירור שערכו עם יו"ר הוועד על משמעות ההסכם החדש מבחינתם, והאם הם נכללים בו תוך שהחוזים האישיים שלהם מבוטלים - העלה כי הם הוחרגו מההסכם - וכך 200 עובדים מתוך 6,000 לא עומדים לשפר את תנאיהם.

"לאורך המו"מ קיבלנו מסרים שנלחמים גם עבורנו ושאנחנו חלק בלתי-נפרד מכל הסכם, ופתאום גילינו שהפקירו אותנו", אומר ל"גלובס" אחד מעורכי-הדין העובדים ברשות. עו"ד נוסף מהרשות מוסיף: "היינו בהלם. אחרי שנאבקנו יחד עם כולם, פתאום אנחנו מגלים שאף אחד בכלל לא נאבק בשבילנו. אז החלטנו לא לשתוק יותר. החלטנו להילחם. סמכנו על הוועד הקיים שמטפל גם בנו, וזה המסר שקיבלנו, ופתאום גילנו שהמסרים היו שקריים".

עם הגילוי הזה התייצבו אתמול ראשי המאבק במשרדו של ניסנקורן. אחד מראשי המאבק סיפר ל"גלובס" על הפגישה. "קיבלנו ממנו מסר מרגיע שהעניין שלנו בטיפול, ושהוא לא יחתום על כלום עד שיברר את העניין שלנו, אבל אנחנו עדיין חוששים", סיפר. "אם נצטרך, נפתח במאבק משמעותי, בעיצומים ובהשבתות, לא נופיע בבתי המשפט. אם נפסיק לעבוד, זה ישבש מאוד את העבודה של הרשות. כרגע אנחנו עוד לא שם, אנחנו מנהלים מגעים עם יו"ר הוועד ויו"ר ההסתדרות במטרה להגיע להסדר, אבל אם נצטרך - לא נהסס להילחם על זכויותינו. לא ייתכן שנישאר מאחור".

עוד מוסיף אותו עו"ד כי "יו"ר הוועד אבנשטיין ניהל במשך חודשים ארוכים מו"מ מול האוצר על תוספת שכר לעובדי רשות המסים, מגדול עד קטן, לא כולל המשפטנים. איך זה יכול להיות. אם מישהו היה אומר לנו שנוטשים אותנו, היינו מנהלים מאבק עצמאי".

מהסתדרות העובדים נמסר בתגובה: "שמענו את טענותיהם של העובדים. הנושא בבדיקה". עו"ד הלית שמחוני ממשרד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ, המייצגת את המשפטנים ברשות המסים, מסרה בתגובה: "המשפטנים נחושים להיאבק למען זכויותיהם".