ליברמן יהרוס את הברית עם האוצר?

התנהלותו של שר הביטחון עלולה להדליק תבערה

משה כחלון, אביגדור ליברמן  / צילום: לעמ, רויטרס
משה כחלון, אביגדור ליברמן / צילום: לעמ, רויטרס

רוח המפקד של שר האוצר, משה כחלון, מיהרה עד היום לכבות כל רמש וניצוץ להתלקחות בין האוצר ומערכת הביטחון בנושאי תקציב. התנהלותו של ליברמן, שנתפסת באוצר כלא יותר מרצון של פוליטיקאי לגרוף הון פוליטי, עלולה להדליק תבערה שגם כחלון לא יוכל לכבות.

את היחס באוצר לגופם של דברי שר הביטחון היום אפשר לחלק לשניים: בכל הקשור להתפתחויות חדשות שמשנות לרעה את מצבה האסטרטגי של ישראל - ליברמן ימצא באוצר אוזן קשבת. תר"ש גדעון (או הסכם כחלון-יעלון כפי שמעדיפים לכנותו באוצר) הביא בחשבון מראש אפשרות של שינוי במה שמכונה "תרחיש הייחוס". באוצר לא יילחמו נגד הגדלת תקציב הביטחון במקרה של שינוי אמיתי בהנחות היסוד לגבי האיומים הביטחוניים. ברור שלנוכח סכנת מלחמה כוללת הברזים לא יישארו סגורים, אבל באוצר לא יתחילו לחשוב על החלפת הדיסקט הנדרשת ללא פנייה מסודרת של הדרג המקצועי במערכת הביטחון, ובינתיים שום פנייה כזו עוד לא הגיעה.

ההתנהלות של ליברמן בנושא האיום האיראני ודרישותיו לתוספות של מיליארדים שודרו עד היום רק בערוצי התקשורת או בערוצים הפוליטיים. בדיאלוג המקצועי בין המשרדים נשמר עד היום שקט מוחלט. אם ליברמן חושש כל-כך מחזית מזרחית, מערבית, צפונית או דרומית - מדוע שותקים באמ"ן, ישאלו באוצר.

הסוג השני של דברי ליברמן נשמע באוצר כזמירה אחרת, זכורה ולא לטוב, בנוסח הקינות שהיו עולות ממגדלי הקריה בכל שנה בימים שלפני אישור תקציב: 'מחיר הפגז התייקר ומחיר מטר-תיל קפץ לשמיים, עלות הגדר לא נכללת בתקציב, הדולר ירד, שתו לי, אכלו לי'. הסכם התקציב הרב-שנתי נועד לשים קץ לריטואל הקיטורים הביטחוני. בדיוק לשם כך הוכנסו לתוך תקציב הביטחון כל הפרויקטים ונקבעה מסגרת תקציבית מרחיבה וכוללנית.

עם כל הביקורת המקצועית על הוויתורים שנעשו במסגרתו, למדו באוצר להעריך את הסכם הביטחון ולא ימהרו לוותר עליו לטובת חזרה לקרבות הבוץ השנתיים. האמון שנבנה בעמל בין המערכות הוכיח את עצמו - בין היתר בשתיקת הצבא, שתיקה רועמת לנוכח התלהמותו של שר הביטחון.

אגף התקציבים, המתדרך המסורתי נגד דרישות התקציב של מערכת הביטחון, ממלא פיו מים. הערה בדוחות הכספיים, אמירה בוטה של מנכ"ל האוצר בכנסת - יותר מזה לא תגלו בחיפוש בגוגל על יחסי האוצר ומערכת הביטחון בשנה האחרונה.

החשב הכללי מתריע בכל שנה בדוחות הכספיים של מדינת ישראל כי אין לו עדיין את הנתונים הדרושים לצורך חישוב העלות התקציבית העתידית של תשלומי הפנסיה התקציבית לאנשי הקבע. מנכ"ל האוצר אמר בתחילת החודש בוועדה המשותפת לוועדת הכספים והחוץ והביטחון כי "אם לא תהיה התקדמות בנושא השקיפות של מערכת הביטחון עד הראשון בדצמבר - משרד האוצר יראה בכך הפרה חמורה של כלל הסיכומים וההתחייבויות בינינו". אלא שמנכ"ל האוצר, שי באב"ד, מיהר אחר-כך להבהיר את עצמו וטען ש"עושים פיל מזבוב" ושלא מדובר בשינוי מדיניות או באיום לפתוח את הסכם כחלון-יעלון.