תביעת משקיעים נגד "כנף 2000" נדחתה בהסכמה

תביעת משקיעים מ-2010 נגד "כנף 2000", "שרם פודים" ו"לידר נדל"ן"– נדחתה בהסכמה ■ בין הנתבעים: יאיר פודים, חנה מירצקי ואמיר גבע

 

 

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סערת המשבר הכלכלי העולמי מ-2008 עוד מותירה אדוות: קבוצת משקיעים ישראלים בפרויקט נדל"ן בגרמניה, שהפסידה את כספה בהשקעה בתקופת התפוצצות בועת הנדל"ן העולמית, תבעה ב-2010 את מיזם ההשקעות "כנף 2000" המשתייך ל"שרם פודים גרופ" - אך כעת נדחתה תביעתה בהסכמת הצדדים.

בית המשפט המחוזי מחוז מרכז, בראשות השופט מיכאל תמיר, הורה לאחרונה על דחייה בהסכמה של תביעה שהגישה קבוצת משקיעים נגד חברות "כנף 2000", "שרם פודים" ו"לידר נדל"ן"- ונגד נושאי משרה בה, ביניהם שמות מוכרים בעולם העסקים: יאיר פודים (דירקטור בכנף 2000), חנה מירצקי (מנכ"לית החברה) ואמיר גבע (דירקטור בחברה).

על פי התביעה, כנף 2000 הציגה בפרסומיה ("כנף 2000 - לשקט הכספי שלך") כי ייחודיותה בהתאמת השקעה למשקיעים שונים המעוניינים בסיכון נמוך. התובעים - ביניהם שופטת בית המשפט המחוזי, אורית קלמן - תבעו בתביעה המתוקנת כ-3.5 מיליון שקל בגין מה שראו כרשלנות בניהול ההלוואה שנתנו כהשקעה בפרוייקט הנדל"ן בלומה בגרמניה (נכסים מסחריים), כשהתברר להם ביולי 2010 כי החברה ההולנדית לה הועברו כספי ההלוואה לא תוכל לפרוע אותם והשקעתם ירדה לטמיון.

טענת התובעים היתה בין היתר כנגד מודל ההשקעה בחברת כנף 2000, כנגד חלקם ותפקידם של הנתבעים השונים בהשקעה וניהולה וכנגד הביטחונות שהועמדו להבטחת ההשקעה. האשמה חמורה לא פחות היתה כי הנתבעים יצרו מצג מטעה בעיקר במצגת מאפריל 2007, בנוגע להיקף ההשקעה, טיבה, ערך הנדל"ן והסיכונים הכרוכים בהשקעה - כשלמעשה ההשקעה לא היתה סולידית.

מנגד, עמדת הנתבעים טענה לניהול יסודי ומקצועי של ההשקעה, והדגישה - בין השאר בעזרת חוות דעת מומחה - כי הנזק אירע כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי שהיכה את שווקי העולם (ואת שוק הנדל"ן בפרט). לשיטתה, נוכח העובדה שבגרמניה נרשמה ירידה חדה במחירי הנדל"ן וכך נפגע פרויקט בלומה פגיעה קשה - נפגעה גם השקעת התובעים. בכך התממש סיכון תחת סיכוי, טענו הנתבעים, והתובעים ידעו זאת, כמשקיעים מנוסים. הם קיבלו החלטה מושכלת להשקיע את כספם בהשקעה המאופיינת בסיכונים ברורים, מתוך מטרה שכספם יניב להם תשואה גבוהה יותר מאשר אחוזי ריבית בודדים בפיקדון בבנק.

לאחר דיון בבית המשפט (השופט תמיר למשקיע: "אתה ראית את המילה סולידית"? -"אני לא זוכר, אבל זה היה הרושם") - הצדדים הגיעו להסכמה כי התביעה תוסר ללא צו להוצאות, שבע שנים מיום שהוגשה.

עו"ד אלון פומרנץ / צילום: קובי קנטור
 עו"ד אלון פומרנץ / צילום: קובי קנטור

את הנתבעים ייצגו עורכי הדין אלון פומרנץ, סילביה גל יהב ויצחק אנדיג'ר ממשרד ליפא מאיר ושות'.