איי-אופטימה נמכרת לגורם סיני לפי שווי חברה של 56 מיליון ד'

העסקה תייצר לבעלת השליטה בחברה, ביולייט, תזרים מזומנים של 23-27.3 מיליון דולר ■ המניה מזנקת בשיעור דו-ספרתי

חתימה על ההסכם / צילום: ביולייט
חתימה על ההסכם / צילום: ביולייט

חברת ביולייט , המפתחת מוצרים שונים לרפואת עיניים, הודיעה על השלמת העסקה למכירת החברה הבת איי-אופטימה. ביולייט דיווחה באפריל על מזכר הבנות להשקעה ראשונה בחברה עם אופציה לרכישה, וכעת העסקה מתממשת וכוללת את הרכישה. איי-אופטימה מייצרת ומשווקת מכשיר ניתוחי לטיפול בגלאוקומה. מניית ביולייט מזנקת היום (ג') בשיעור דו-ספרתי לשווי של קרוב ל-60 מיליון שקל.

הרוכשת היא חברת קאנגהונג (Chengdu Kanghong Pharmaceutical Group), הנסחרת בבורסת שנזן לפי שווי של כ-6 מיליארד דולר. החברה פועלת בתחום רפואת העיניים, ממו"פ ועד שיווק. ביולייט דיווחה כי תקבל בעקבות העסקה תזרים מזומנים ברוטו של כ-23-27.3 מיליון דולר החל מסוף 2018. העסקה תתבצע בארבעה שלבים, כשבשלב הראשון תשקיע קאנגהונג 7 מיליון דולר באיי-אופטימה, לפי שווי של 30 מיליון דולר לפני הכסף.

בשלב הבא, היא תרכוש מניות מכלל בעלי המניות בחברה, כולל ביולייט המחזיקה בחברה 70%. אם ימומשו כל השלבים, איי-אופטימה תימכר לפי שווי של 56 מיליון דולר, שישולמו בהדרגה עד 2021.

קאנגהונג תפיץ את איי-אופטימה בסין

עוד לפני השלמת העסקה, קאנגהונג תהפוך למפיצה של מוצרי איי-אופטימה בסין. תנאי הסכם ההפצה לא ידועים.

איי-אופטימה היא המוצר המסחרי היחיד של ביולייט היום. הכנסות ביולייט ב-2016 עמדו על 2.1 מיליון שקל, אשר רובם הגיעו מפעילות איי-אופטימה, וההפסד של החברה עמד על 21.8 מיליון שקל. במחצית השניה של 2017 נרשמו הכנסות של 544 אלף שקל בלבד, ירידה של 33% לעומת התקופה המקבילה. לחברה היו 25 מיליון שקל בקופה נכון לסוף המחצית.

סוזנה נחום-זילברברג, מנכ"לית ביולייט, אמרה היום כי "סין מהווה שוק יעד מרכזי למוצר. שיתוף הפעולה עם צ'אנגדו קאנגהונג, הפעילה אף היא בתחום העיניים בסין ומחוצה לה, מהווה צעד ראשון לשיתופי פעולה עתידיים".

רונן קסטרו, מנכ"ל איי-אופטימה: "זהו צעד חשוב לאיי-אופטימה, אשר יאפשר לה להעמיק את החדירה לשוק בסין וברחבי העולם ולקדם את הפתרון הייחודי אותו מציעה החברה לחולי הגלאוקומה".

ביולייט נרכשה על-ידי ישראל מקוב ב-2011 כדי לממש את החזון שלו לבניה של אשכולות של חברות הפועלות באותם תחומים רפואיים, תוך יצירת סינרגיה בין החברות. היום מחזיק מקוב ב-14%, לצד לאו נגאי צ'אנג הסיני (18.8%) ודיליפ שנגווי ההודי (14%). המוצר של איי-אופטימה היה שייך לביולייט לפני כניסת מקוב, ומאז נוספו לחברה מוצרים אחרים, ביניהם שתל תוך עיני לטיפול בגלאוקומה, מוצר לאבחון והנחיית טיפול בעין יבשה, מוצר לטיפול בעין יבשה ומוצר נוסף המהווה פלטפורמה להולכת תרופות לתוך העין. המוצרים האלה נמצאים כיום בפיתוח.