נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, התפטר רשמית מתפקידו

נשיא זימבבואה המודח, בן ה-93, הגיש מכתב התפטרות ובכך סיים כהונה של כמעט 4 עשורים ■ הפרלמנט המקומי החל בהליך הדחה של המנהיג, אך זמן קצר לאחר שהתחיל הנשיא הגיש את התפטרותו הרשמית ■ תושבים יצאו לרחובות ובפרלמנט חגגו

Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס
Philimon Bulawayo הנשיא מוגאבה ואשתו גרייס: רויטרס

נשיא זימבבואה המודח, רוברט מוגאבה, התפטר היום (ג') רשמית מתפקידו, וסיים כהונה של כמעט ארבעה עשורים בשלטון. מוגאבי העביר את מכתב ההתפטרות זמן קצר לאחר שהפרלמנט המקומי החל בהליך הדחה. דובר הממשלה נאלץ לעצור את הקראת המכתב בעקבות צעקות חגיגות שפרצו במהלך הדיון. "אני מתפטר מתפקידי באופן מידי", כתב מוגאבי במכתב ההתפטרות שלו.

תושבים רבים יצאו לחגוג את התפטרותו של מוגאבה ברחובות, כשנהגים רבים צפרו כאות שמחה לסיום כהונתו. המצליף של הפרלמנט הביע שביעות רצון מכך שמוגאבה בן ה-93 ויתר על כס הנשיאות בעצמו ומנע את קיום הליך ההדחה: "זה מנע מבוכה רצינית".

שלשום קיבל מוגאבה אולטימטום: עד בצהריים עליו לעזוב את תפקידו. את האולטימטום הציבה מפלגת השלטון, ZANU-PF, שעד יום רביעי שעבר עמד מוגאבה בראשה במשך 37 שנים.

העיתונאי המקומי ג'ון קאסים דיווח בהתרגשות שלמרות ש-1.5 מיליון תושבים יצאו לרחובות הבירה לחגוג את הפלת מוגאבה, לא נרשמו כל אירועים אלימים. העברת הכוח למי שהיה סגנו של מוגאבה אמרסון מנאנגווה, עברה בשלווה. "אחרי הליך ההדחה נראה את רוברט מוגאבה נלקח ומוחלף", סיפר קאסים לחדשות 2 Online. "ראינו אמש צעדות גדולות בבירה הרארה, המון אנשים שתומכים בצבא (מחוללי ההפיכה) - הם לא ספגו מכות ולא נרדפו גם כשהגיעו עד לאחוזתו של השליט".

"זו היסטוריה, דבר כזה מעולם לא קרה בזימבבואה", המשיך קאסים בהתרגשות. "אנשים רבים למעשה מהללים את הצבא, ומרגישים שלראשונה זה ארבעה עשורים תושבי זימבבואה חופשיים".