חקירת טראמפ מסתעפת: נבדקים מגעי קושנר עם ישראלים

"וול סטריט ג'ורנל": התובע המיוחד רוברט מולר חוקר מגעים בין ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, לבין מנהיגים זרים, לרבות מעורבותו במאמץ למנוע החלטה אנטי-ישראלית במועצת הביטחון

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס
גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

חוקרי התובע המיוחד רוברט מולר, שבודקים חשדות לשת"פ בין המטה של דונלד טראמפ לבין גורמים רוסיים במסע הבחירות לנשיאות ארה"ב, אשתקד, החלו לבדוק גם מגעים בין ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, לבין מנהיגים זרים, לרבות מעורבותו במאמץ למנוע קבלת החלטה ב מועצת הביטחון נגד ה התנחלויות בגדה בסוף 2017. כך דיווח אמש (ג') "וול סטריט ג'ורנל".

בעוד שהבחישה הרוסית בבחירות אמורה לעמוד במוקד החקירה של מולר, המנדט של התובע המיוחד מאפשר לו להרחיב את פעילותו גם לסוגיות אחרות הקשורות בנשיאות הנוכחית, וחקירת פעילות קושנר בסוגיית מועצת הביטחון מעידה על כך, מציין ה"ג'ורנל".

לדברי העיתון, שאלו החוקרים "עדים" על מאמצי קושנר לסכל את היזמה לקבלת ההחלטה בגנות בניית ההתנחלויות. מדובר בתקופה שלאחר הבחירות לנשיאות אך לפני השבעתו של טראמפ.

כפי שפורסם ב"גלובס" בדצמבר אשתקד, הגיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו , למסקנה שהנשיא היוצא, ברק אובמה, יסטה מנוהג בן עשרות שנים ולא יטיל וטו על הצעת החלטה מצרית, שתקרא להפסקה "מיידית ומוחלטת של פעילות ההתנחלויות" בגדה המערבית ובמזרח-ירושלים. נתניהו התייחס לאפשרות קבלת החלטה במועצת הביטחון כמשבר חמור והחליט לפעול בשלושה ערוצים מקבילים: בממשל אובמה, בממשל הנכנס של טראמפ ובממשלת מצרים.

וכך, פקידים ישראליים ביקשו מהממשל הנכנס להתערב לסיכול ההחלטה. הם שוחחו עם בכירים בצוות טראמפ ולדברי ה"ג'ורנל" בני שיחם של הישראלים היו קושנר וסטיב בנון, שמונה לשמש היועץ האסטרטגי הראשי של הנשיא הנכנס. השניים הססו תחילה בגלל אי ודאות האם טראמפ צריך להתערב בסוגיה זו בעוד אובמה עדיין יושב בבית הלבן.

בסופו של דבר, הם החליטו לכתוב ציוץ בשם הנשיא הנכנס שבו נקרא אובמה להטיל וטו על הצעת ההחלטה. בציוץ נאמר שהצעת החלטה כזו בלתי הוגנת ותעמיד את ישראל במצב קשה. טראמפ אף שוחח בטלפון עם נשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, שארצו יזמה את הצעת ההחלטה. אובמה לא נענה לקריאת יורשו העתידי. בסופו של דבר קיבלה המועצה את החלטת המועצה לאחר שארה"ב נמנעה ולא הטילה וטו.

לא ברור מה הניע את צוות התובע המיוחד לחקור דווקא את הסוגיה הזו, מציין "וול סטריט ג'ורנל". בחקירות כאלה, החוקרים שואלים שאלות רבות, על פרשות רבות, וחקירות המשנה האלה אינן מצביעות בהכרח על חשד כלשהו. ייתכן שהחוקרים מבקשים לבדוק שמועות שרווחו בעבר, שלפיהן רוסיה   עמדה להטיל וטו על הצעת ההחלטה המצרית אם ארה"ב תימנע מהטלת וטו. זה לא קרה, אך האם הממשל הנכנס של טראמפ העלה אפשרות זו לפני הרוסים?

הערוץ החדש של החקירה מציב קושי חדש לפני קושנר. הוא נאלץ להסביר עתה לחוקרים מדוע לא דיווח על מגעיו עם גורמים זרים בטפסים הרשמיים שהיה עליו למלא כדי לקבל סיווג ביטחוני גבוה. לפי דיווח קודם ב"וול סטריט ג'ורנל", עדכן קושנר את הטפסים הרשמיים שלוש פעמים כדי למסור מידע - שהוסתר בעבר - על 100 מגעים עם זרים ב-20 מדינות. קושנר טוען שסיבת ההשמטה היא "טעות אדמיניסטרטיבית".