פרשת ישראל ביתנו: כתב אישום נ' יועצת שר החקלאות לשעבר

טלי קידר, ששימשה יועצת לשר החקלאות יאיר שמיר, מואשמת שלקחה שוחד בתקופה זו ■ קידר שימשה גם כיועצת לסטס מיסז'ניקוב בתפקידו כשר התיירות ■ כן מואשם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי

יאיר שמיר / צלם: איל יצהר
יאיר שמיר / צלם: איל יצהר

כתב אישום נוסף בפרשת "ישראל ביתנו": המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה לפני זמן קצר כתב אישום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד טלי קידר, יועצת שר התיירות לשעבר, סטס מסז'ניקוב, וכן יועצת שר החקלאות לשעבר, יאיר שמיר, בגין לקיחת שוחד בעת ששימשה יועצת שר החקלאות. בכתב האישום מואשם גם רונן משה, יועץ תקשורת ובעל חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת, בגין מתן שוחד והלבנת הון.

על פי כתב האישום, אשר הוגש על ידי עוה"ד ד"ר מאור אבן חן וענבל לוי, בתקופה הרלוונטית, החל משנת 2009 ועד לאפריל 2013, שימשה הנאשמת יועצת בכירה לשר התיירות, סטס מסז'ניקוב. החל מאפריל 2013 ועד ספטמבר 2014 שימשה הנאשמת יועצת בכירה לשר החקלאות, יאיר שמיר. בתקופת עבודתה במשרד החקלאות הייתה הנאשמת מקורבת למנכ"ל המשרד, רמי כהן. הנאשמת נהנתה מרמת אמון גבוהה וממעמד רם והייתה דמות דומיננטית במשרד. בשנים 2010-2014 עסק הנאשם במתן ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים דוברות ותקשורת. קודם לכן בשנים 2004-2009 שימש הנאשם כיועץ תקשורת לשורה של שרים בממשלות ישראל. לאחר שפרש מהשירות הממשלתי, הקים הנאשם חברת שירותי ייעוץ אסטרטגי, ניהול משברים, דוברות ותקשורת. הנאשמים הכירו זה את זו במהלך עבודתם בכנסת. היכרותם החלה עוד קודם לעבודתה של הנאשמת במשרד התיירות.

על פי האישום הראשון והשני, הנאשם נתן שוחד לנאשמת וליועץ התקשורת של מסז'ניקוב, ששימש בהמשך כיועץ התקשורת של שמיר, אמנון ליברמן, בתמורה לכך שהם יקדמו את האינטרסים העסקיים שלו ויפעלו לרתום את הגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות ובמשרד החקלאות לפרסם בפינה "דקה לשמונה", אשר צמודה למהדורת החדשות המרכזית בערוצי הטלוויזיה 2, 10 ו-1. באותה עת, הנאשם נתן שירותי ייעוץ, גיבוש אסטרטגיה, והתווית דרך בקשר ל"דקה לשמונה" לחברה שהפיקה את הפינה, גריי קונקט. כמו כן, הנאשם איתר בעבורה גופים ממשלתיים רלוונטיים ורתם אותם לפרסום תכנים ברצועת השידור של "דקה לשמונה".

באשר למשרד התיירות נטען, כי הנאשם הבטיח ליועץ התקשורת שייתן לו מתת בעד פעולותיו. באוגוסט 2010 נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד התיירות, עבור תכנים שגריי קונקט תפיק וישודרו ב"דקה לשמונה" ועבור פינת תיירות קבועה שתפיק גריי קונקט ותשודר בתוכנית טלוויזיה. בתמורה לכך, תשלם לפ"מ לגריי קונטנט 4 מיליון שקל פלוס מע"מ. משרד התיירות היה המשרד הממשלתי הראשון שפרסם תכניו ב"דקה לשמונה" וכך נסללה הדרך לפרסום תכנים של משרדי ממשלה אחרים בפינה זו. הנאשם קיבל מגריי קונטנט סך של 300 אלף שקל בתמורה לתקציב שהשיג ממשרד התיירות. הנאשם נתן לליברמן את המתת עבור פעולותיו באמצעות חברה בבעלות חבר של ליברמן, לה רשם שיק בסך 24,360 שקל, אשר נחזה להיות תשלום בעבור שירותי ייעוץ שקיבלה, לכאורה, החברה של הנאשם.

באשר למשרד החקלאות נטען, כי בשנת 2013, פנה הנאשם לליברמן כאשר שימש כיועץ התקשורת של שמיר והציע לו לרתום את משרד החקלאות לפרסם תכניו ב"דקה לשמונה". ליברמן אמר לנאשם כי בעד פעולותיו, יצטרך הנאשם לשלם לו סכום גבוה יותר מזה ששילם לו במשרד התיירות. זאת, בשל הצורך לשכנע את מנכ"ל המשרד, רמי כהן, לפרסם תכנים של המשרד ב"דקה לשמונה". לאחר מכן, פנה ליברמן לנאשמת ועדכן אותה בדבר הצעתו של הנאשם כיוון שסבר שיזדקק לה על מנת לרתום את כהן. מאוחר יותר, במועד שאינו ידוע, נפגשו ליברמן, הנאשמת והנאשם ודנו על גובה המתת שיהיה על הנאשם להעביר ועל חלוקתו. השלושה הסכימו כי הסכום שישלם הנאשם לשלושה יהיה במזומן, וכי גודלו יקבע לפי סכום התקציב אותו יצליחו להשיג ממשרד החקלאות בעבור הפרסום.

בדצמבר 2013, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין גריי קונטקט ולשכת הפרסום הממשלתית בעבור משרד החקלאות, במסגרתו סוכם כי גריי קונקט תפיק תכנים למשרד ותשדר אותם ב"דקה לשמונה" בתמורה ל- 2,292,500 שקל פלוס מע"מ. הנאשם קיבל מגריי קונטנט סך של 360 אלף שקל בתמורה לתקציב שהשיג. עם חתימת ההסכם, ביקשו ליברמן והנאשמת מהנאשם את המתת עליו הוסכם. בהתאם למוסכם, אמור היה הנאשם לשלם להם ולרמי כהן סכום של 90 אלף שקל בעד פעולותיהם. הנאשם העביר חלק מהמתת לליברמן ולנאשמת- 30 אלף שקל במזומן ולאחר מכן 24 אלף שקל במזומן. הנאשמת וליברמן הפעילו לחצים על הנאשם כדי שיתן להם את יתרת הסכום, אולם, הנאשם לא העביר להם את יתרת הכסף.

בשני אישומים נוספים מתוארות בקשות שוחד של קידר, בהם ביקשה שוחד מראש מועצת מגילות, מרדכי דהמן, בשתי פרשות נוספות: 1. דו"ח ביקורת חמור בעקבות אי סדרים שהתגלו בפרוייקט "הנגשת הים הנסוג"- פרוייקט של משרד התיירות שמטרתו הייתה לסייע בהסדרת הגישה לחופי ים המלח, בחלקו הצפוני, בעקבות ירידתו המואצת של מפלס ים המלח ונסיגת קו החוף שלו. במהלך סיור של אנשי מפלגת "ישראל ביתנו" והחטיבה להתיישבות בהרודיון, בהיותה יועצת בכירה לשר החקלאות, ניגשה הנאשמת לדהמן וביקשה ממנו 300,000 שקל בתמורה לסגירת דו"ח הביקורת. הנאשמת ציינה בפני דהמן, כי לרמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות, יש את הקשרים הנחוצים כדי "לסגור" את דו"ח הביקורת הן במשרד מבקר המדינה והן במשרד התיירות, כך שלא יהיה לו זכר. בהמשך, בפגישה נוספת דרשה הנאשמת מדהמן שוב 300 אלף שקל. דהמן לא נענה לבקשתה ולא נתן לה את שביקשה. אף שלא נענתה, דינה של הנאשמת, על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

דרישה לקבל אחוזים מתקציב הניקוז של מועצת מגילות- בשנת 2014 היה אמור משרד החקלאות להעביר למועצה תקציב של 3 מיליון שקל להסדרת הניקוז בנחלים. הנאשמת נפגשה עם דהמן וישראל יהושוע ובמהלך הפגישה אמרה לדהמן כי בתמורה להעברת התקציב, יהיה עליו לשלם לה סך של 5% מתקציב הניקוז, במזומן. הנאשמת אמרה לדהמן שהיא דורשת את הכסף בשם מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן. במסגרת אותה פגישה דרשה הנאשמת מדהמן להעביר לה תוך שבוע 50 אלף שקל מתוך סכום של 150 אלף שקל, המהווים 5% מהתקציב. דהמן נתן לנאשמת הסכמה עקרונית להעביר את הכסף אותו דרשה, ובתנאי שיקבל קודם את התקציב. בתקופה שלאחר מכן, ובמועד שאינו ידוע, יצר כהן קשר עם דהמן ואמר כי הוא דואג להעביר את תקציב הניקוז למועצה. גם הנאשמת יצרה איתו קשר מספר פעמים. בהמשך, במועד שאינו ידוע, במהלך פגישה של הנאשמת עם דהמן במשרדי מועצת מגילות, דרשה הנאשמת מדהמן שוב 5% מהתקציב. עד לחודש אפריל 2014 לא עבר תקציב הניקוז למועצה ודהמן לא העביר כסף לנאשמת. אף שלא נענתה, דינה של הנאשמת על פי החוק, כמי שלקחה שוחד.

כתבי האישום שהוגשו לבית המשפט בפרשה 242, המוכרת כפרשת "ישראל ביתנו", כוללים למעלה מ-10 פרשיות, אשר נחשפו במהלך חקירה מאומצת של היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל, בראשות תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, בשיתוף יחידת יהלום של רשות המיסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בראשות דן אלדד.

באוגוסט הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות למחוזי בת"א שני כתבי אישום ראשונים נגד 10 נאשמים בפרשת "ישראל ביתנו", הכוללים למעלה מ-10 תת-פרשיות. קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים, ח"כית ומזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו, נאשמת בלקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בחודש שעבר חתמה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה על הסדר טיעון עם שר התיירות לשעבר סטס מסז'ניקוב, שבמסגרתו הודה מסז'ניקוב בביצוע עבירה של מירמה והפרת אמונים במסגרת הפרשה, ונקבע כי הוא ירצה 15 חודשי מאסר בגין הרשעתו. בנוסף, לפי ההסדר, ישלם מסז'ניקוב קנס בסך 70 אלף שקלים. ההסדר הוגש לאישורו של בית משפט המחוזי בתל אביב.

נאשמים בולטים נוספים הם דוד (דאוד) גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו. גודובסקי נאשם בעבירות רבות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות מס. רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק, נאשם בעבירות של מתן שוחד, לקיחת שוחד ועבירות נוספות.