עיכוב ביצוע למכירה של בית מרכזים של האחים עופר

הבעלים - עופר השקעות ופרטיים - חלוקים לגבי האופן שבו נכון לפרק את השותפות ולממש את הנכס ■ בית המשפט אישר לבעלים הפרטיים לערער על פסק הדין שקבע כי פירוק השיתוף ייעשה בדרך של מכירה

 

 

בית מרכזים /צילום: איל יצהר
בית מרכזים /צילום: איל יצהר

ארבעה חודשים לאחר שבקשת עופר השקעות התקבלה לפרק את השותפות עם הבעלים הפרטיים על ידי מכירתו של "בית מרכזים", קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת חלק מהבעלים הפרטיים המתנגדים למכירה, לעכב את פירוק השיתוף ולערער על פסק הדין.

כזכור, לפני שלושה חודשים, פרסם "גלובס" לראשונה, כי בית משפט השלום בתל אביב הורה על מכירת בית מרכזים בפינת הרחובות קיבוץ גלויות ושלבים בתל אביב, דרך של פירוק שיתוף. בית המשפט אף מינה את עו"ד בועז רוה לכונס נכסים האמון על מכירת הנכס. מדובר בבניין המפורסם שבשנת 2003, נהרס בשריפה, שנמצא בבעלות חברת עופר השקעות (83%) ולמעלה מ-90 בעלים פרטיים (17%).

לאחר השריפה בוטל רישום הבית המשותף, וכל בעלים הפך להיות בעליו של חלק יחסי בקרקע. כתוצאה מכך, נתגלע סכסוך בין הבעלים לגבי היקף חלקם, שהגיע עד בית המשפט העליון וטרם הוכרע. במקביל, בשנת 2009 הגישה חברת עופר השקעות תביעה לפירוק שיתוף, במטרה להיפרד משאר בעלי הזכויות בנכס על ידי מכירתו. מאז, התנהלו הליכים משפטיים ממושכים, שכללו התנגדות מצד חלק מהבעלים הפרטיים לגבי אופן מכירת הקרקע.

בשנת 2013 מינה בית המשפט את שמאי המקרקעין צבי רון לתת חוות דעת לשווי הנכס, ואף לקבוע מה השווי לו זכאי כל בעל זכות בנכס, על פי השומה. באוקטובר 2014 קבע השמאי רון, כי שווי הנכס עומד על 226 מיליון שקל.

מדובר במגרש בן 12 דונם, שמקודמת עליו תוכנית בניין עיר חדשה למרכז תעסוקה, הכולל שטחי מסחר, ומגדל משרדים בן 25 קומות. ניתן להקצות רבע מזכויות הבנייה בתוכנית לדירות מגורים ששליש מהן דיור בר השגה. בסך הכל כוללת התוכנית זכויות בנייה ל-82 אלף מ"ר שטחים עיקריים.

מאחר שהתוכנית שמקודמת טרם אושרה סופית, טענו חלק מבעלי הקרקע כי יש לדחות את מכירת הנכס לאחר אישור התוכנית, על מנת שהתמורה תהיה מקסימלית. בנוסף טענו המתנגדים כי אין למכור את הנכס בשלב זה, טרם הוכרעה סוגיית הזכויות של כל אחד מהבעלים בנכס. כאמור בסוגיה זו צפוי להכריע בית המשפט העליון.

למרות עמדתם, קיבל בית המשפט באוגוסט האחרון את בקשת עופר השקעות לפירוק שיתוף, וקבע כי מאחר שההליכים המשפטיים החלו עוד ב-2009, ולמרות שהתוכנית על הקרקע טרם אושרה, הגיעה העת לפרק את השותפות ולמכור את הקרקע.

הבעלים שמהווים מיעוט הגישו בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי תל אביב על פסק הדין לפירוק השיתוף וכן בקשה לעיכוב זמני, בטענה כי פסק הדין מקפח את בעלי זכויות המיעוט, מנשל אותם מזכויותיהם ומנוגד לעקרון שמירה על הקניין. לטענתם, יש לחלק את הנכס לשני מגרשים: האחד יוקצה לבעלי הקרקע שמתנגדים למכירה ורוצים להישאר כבעלי קרקע, והשני יוקצה לאלו החפצים במכירה ויימכר למרבה במחיר. בדרך זו, נטען, לא ייפגע קניינם של בעלי המיעוט.

השופטת רחל ברקאי הוציאה השבוע עיכוב זמני של ההליכים וקבעה כי "נוכח הסוגיה הקניינית המהותית העומדת בלב המחלוקת והחשיבות הציבורית המועלית במסגרת תיק זה, ניתנה רשות ערעור והתיק הועבר לדיון בפני הרכב של שלושה שופטי בית המשפט המחוזי, וצו עיכוב הביצוע נותר בעינו עד לפסק הדין שיינתן בערעור".

לדברי עו"ד חגי הופן, ועו"ד צילי עקיבא רפפורט ממשרד שרקון בן עמי אשר & נאמן קינן ושות', המייצגים את הבעלים, מדובר בסוגיה קניינית בעלת השלכות רוחב, העוסקת בשאלות קנייניות לאחר שנהרס בית משותף וחלק מהבעלים אינם חפצים בשיתוף פעולה להקמת הבניין אלא מעוניינים לכפות על שותפיהם פירוק שיתוף בדרך מכירה. לדבריהם "אנו מאמינים כי בית המשפט המחוזי ישנה את אופן פירוק השיתוף ויורה על חלוקה בעין של החלקה, כך שהקבוצה אותה אנו מייצגים תקבל מגרש נפרד בחלקה וכך יישמרו זכויותיהם הקנייניות של לקוחותינו".