דוד ביטן ודוד אמסלם העבירו את בני בגין מוועדת הפנים

יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן ויו״ר ועדת הפנים דוד אמסלם החליטו להעביר את ח״כ בני בגין מוועדת הפנים, עקב סירובו לתמוך בהצעת החוק הפרטית של אמסלם ■ בגין: ״חילופי הגברי בוועדה אינם על דעתי״

יו״ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן ויו״ר ועדת הפנים דוד אמסלם החליטו היום (ד') להעביר את ח״כ בני בגין מוועדת הפנים, עקב סירובו לתמוך בהצעת החוק הפרטית של אמסלם, שעניינה איסור פרסום המלצות משטרה בחקירה פלילית.

ח״כ בני בגין עלה על דוכן הכנסת והודיע ״חילופי הגברי בוועדה אינם על דעתי״.

חוק איסור פרסום ההמלצות - אליו מתנגדים הדרגים המקצועיים מן המשטרה, דרך הפרקליטות ועד היועץ המשפטי לממשלה - הועבר בהצבעה טרומית מהירה לפני כשבועיים, ולאחר מכן הצביעה הכנסת להעביר את החוק לוועדת הפנים בראשות אמסלם ולא לוועדת חוק חוקה ומשפט, מקומו הטבעי של החוק הדן בסדר הדין הפלילי.

היום ניסה ח״כ אמסלם, במהלך הדיונים במליאה, לשכנע את בגין לתמוך בהצעה. אמסלם מנסה להביא את החוק להצבעה בקריאה ראשונה בהקדם האפשרי. דובר אף שהחוק יועלה היום, אך בסופו של דבר החוק לא הובא, נכון לשעה זו.

בינתיים, על מנת לפתור את נושא תמיכת חברי הכנסת בתוך הוועדה, הוחלט היום להחליף את ח"כ בגין. הוחלט כי המחליף של בגין בוועדת הפנים יהיה ח״כ דוד ביטן.

חברי הכנסת מן האופוזיציה הגיבו להדחת בגין. ח״כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) אמרה: ״ההדחה של ח״כ בני בגין מועדת הפנים, שלא על דעתו, רק בגלל שהתנגד לחוק ההמלצות היא בריונות ואלימות פרלמנטרית״.

ח״כ יעל גרמן (יש עתיד) ציינה שהתנגדותו של בגין בוועדה הייתה לחקיקה שתחול על חקירות קיימות, דהינו על חקירות שפתוחות כבר נגד ראש הממשלה: ״בני בגין הסביר היום בוועדת הפנים שחוק ההמלצות צריך לחול רק על החקירות של אחרי החוק. אז הליכוד הדיח אותי מהוועדה. אתה הבנת את זה ברוך?״

יו״ר הקואליציה דוד ביטן התייחס מעל בימת הכנסת להדחת ח״כ בני בגין מועדת הפנים של הכנסת. ביטן אמר: ״אני לא מוכן בכל פעם שיש לי הצעת חוק, להגיע למצב שאצטרך להקים ועדה מיוחדת. שמעתי את כל הטיעונים של בגין, אבל חברי הסיעה יצביעו לפי עמדת הסיעה. במקום שבו אפשר לתת ספייס, אני נותן. אבל זה כך ברוב הסיעות, אל תהיו צבועים״.

ביטן הוסיף שהדחתו של בגין היא רק למשך שבועיים, דהינו עד להעברת חוק איסור פרסום המלצות חקירה על ידי המשטרה. ״ההוצאה של ח״כ בגין מוועדת הפנים, היא רק לשבועיים ואחרי השבועיים הללו, אני אחזיר אותו לתוך הוועדה. החוק הזה הוא לקריאה ראשונה והוא לא קשור לנתניהו, אלא לנחקרים במדינת ישראל״ אמר ביטן.

מוקדם יותר התברר כי הסיבה להוצאת בגין מן הוועדה היא כיוון שהוא דרש תיקון שהצעת החוק לאיסור פרסום חקירות משטרה (של ח״כ דוד אמסלם) תחול רק קדימה ולא באופן רטרואקטיבי.