שיא בבורסת הונג קונג: הנג סנג חצה את רף 30 אלף הנק'

המדד עלה ב-36% מתחילת השנה, אבל עדיין רחוק ב-5% מהשיא ההיסטורי ברשם באוקטובר 2007

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

מדד המניות העיקרי בהונג קונג חצה היום (ד') את רף 30,000 הנקודות לראשונה בעשור האחרון, כאשר גל של קניות מסין ועלייה במניית ענקית הטכנולוגיה טנסנט הרימו את השוק אל אבן הדרך החדשה שלו.

מדד הנג סנג נעל את המסחר ברמה של 30,003.49 נקודות, ביום המסחר הרביעי ברציפות של עליות, בהנעת מניות פיננסיות כמו מניית ענקית הבנקאות HSBC. המדד עלה החודש ב-5.3% ומתחילת השנה ב-36%, והיה אחד ממדדי המניות המוצלחים השנה, אם כי הוא עדיין רחוק ב-5% מהשיא ההיסטורי שהוא רשם באוקטובר 2007.

העלייה באה בעקבות סדרת שיאים שקבעו מדדי המניות האמריקאיים כולל 500 S&P, נאסד"ק, דאו ג'ונס וראסל 2000. באסיה, מדד ניקיי בטוקיו רשם החודש שיא של 25 שנה, ומדד MSCI של כל אסיה מלבד יפן קבע שיא בקיץ שעבר.

גאות של הון מסין העממית שזורם למניות בהונג קונג ליבתה את הגאות של 2017: המשקיעים בסין יכולים להשקיע בהונג קונג באמצעות קשרי המסחר Stock Connect עם שנחאי ושנזן. בשבוע שהסתיים ב-17 בנובמבר, הקניות נטו של משקיעים סינים היו מהגדולות ביותר השנה, לפי קנת צ'אן, אסטרטג בחברת ג'פריס בהונג קונג.

"יש מקור חדש של נזילות בשוק הזה, שהוא זרימות כספים דרומה", אמר אנדרו סוואן, ראש יחידת מניות השווקים המתעוררים ואסיה בבלקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם. "זו השפעה חדשה על השוק, והיא גדולה ותמשיך לגדול".

השוק בהונג קונג נהנה השנה גם ממגמת הגאות העולמית במניות ההייטק, אם כי במקרה של הונג קונג מדובר למעשה על מניה יחידה - של חברת משחקי הווידאו והמדיה החברתית הסינית הענקית טנסנט. המניה הזו הכפילה ויותר את שווייה השנה, והיא אחראית כמעט לשליש מסך העלייה של מדד הנג סנג (30 מניות).

טנסנט מנהלת את יישומון המסרים הפופולרי מאוד WeChat. לפני כמה ימים היא הפכה לחברה האסיאנית הראשונה שהשיגה שווי שוק של 500 מיליארד דולר, ובכך היא חלפה על פני ענקית המדיה החברתית האמריקאית פייסבוק.

הונג קונג נהנתה לאחרונה מגל הנפקות ראשונות של מניות טכנולוגיות, כמו צ'יינה ליטריצ'ר, חברה בת של טנסנט, שמחזיקה בספרייה מקוונת גדולה של עבודות של סופרים סינים, ורייזר, שמוכרת חומרה לשחקני וידאו ברחבי העולם. המניות הללו נוטות לעלות מיד אחרי ההנפקה שלהן.

מנגד, הביצועים הגבוהים גורמים עצבנות לכמה משקיעים. "אני רואה בועה שמתחילה להתנפח", אמר סוואן מבלקרוק. בלקרוק מצויה כעת בתת-משקל של מניות אסיאניות, כלומר מחזיקה פחות מניות כאלה מהמשקל שלהן במדדים כמו MSCI.

אבל גם אחרי הגאות השנה, מכפיל הרווח של מניות מדד הנג סנג עדיין נמוך יחסית למדדים מקבילים בעולם. המכפיל הממוצע הוא 13 לרווח החזויים בשנה הקרובה, הרבה פחות מ-19 שנרשם לפני עשר שנים, כאשר השוק היה ברמות שיא. מדד 500 S&P האמריקאי נסחר כעת במכפיל רווח חזוי של כ-18.