בלעדי: "אפקט אירונאוטיקס" פוגע גם באחים יעקובי

שווי החברה (י.ש אחים יעקובי) בהנפקה ושכרם של בעלי השליטה הופחתו משמעותית ■ גם בהנפקה המתוכננת לרשת הולמס פלייס תצומצם או תבוטל הצעת המכר

אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן
אמיר ופיני יעקובי / צילום: אריק סולטן

פחות מחודשיים מאז הפרסום של טיוטת התשקיף הראשונה של קבוצת י.ש אחים יעקובי (YSB), כעת נודע, לקראת הנפקתה הראשונית (IPO) הצפויה בקרוב בבורסה בתל אביב, כי צמד בעלי השליטה בחברה, האחים פיני (יו"ר) ואמיר (מנכ"ל) יעקובי, ויתרו על הצעת המכר, שתכננו לשלב בהנפקה, שבמסגרתה רצו למכור נתח מהחזקותיהם בתמורה מוערכת של כמה עשרות מיליוני שקלים.

במקביל הופחת שווי החברה בהנפקה באופן משמעותי לכ-260 מיליון שקל "לפני הכסף" (לעומת תכנון של כ-400 מיליון שקל בעבר). גם מנגנון התגמול של צמד בעלי השליטה - שאמור היה להקנות להם שכר משותף של עד 7.8 מיליון שקל בשנה - הופחת משמעותית.

כפי שפורסם ב"גלובס" השבוע, גם בעלת השליטה ברשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, חברת גרין לנטרן של ריצ'י הנטר, צפויה לצמצם או לוותר כליל על הצעת מכר גדולה שתכננה לשלב בהנפקת הולמס פלייס .

נראה כי החלטת אחים יעקובי לוותר על אקזיט מיידי דרך הצעת מכר בבורסה נבעה מדרישה שהועלתה על ידי המשקיעים ברוד שואו, הנערך לקראת ההנפקה. זאת, בין השאר, על רקע הפסדים כבדים שספגו באחרונה המשקיעים במניית אירונאוטיקס. ההשקעה בחברת המל"טים ביבנה נעשתה בעיקר בדרך של הצעת מכר על ידי הקרנות השולטות בחברה, וסידרה להן "אקזיט" מרשים של יותר מ-400 מיליון שקל. ואולם, חצי שנה בלבד לאחר ההנפקה, מופסדים הרוכשים בה בכ-40% על השקעתם, בעקבות דוחות כספיים מאכזבים וחקירה משטרתית נגד אירונאוטיקס.

אחים יעקובי, הפועלת בתחומי הבנייה והתשתיות, מתקדמת עם הליך ההנפקה כמתוכנן, אבל בטיוטת התשקיף השלישית שפרסמה בשעות הלילה, שונה נוסח המכרז המתוכנן על מניותיה. במסגרת זו, ירדו מהפרק הפרטים הנוגעים להצעת המכר שתכננו האחים לחלק מהחזקותיהם בחברה.

כיום מחזיק פיני יעקובי כ-60% מההון, ואחיו אמיר ביתרה (40%). החברה מתכננת לגייס הון בהיקף של כ-100 מיליון שקל במניות, ולגייס באג"ח עוד 70 מיליון שקל. חברת מידרוג העניקה לחוב דירוג Baa1 באופק יציב.

טיוטת התשקיף של אחים יעקובי חושפת כי צמד בעלי השליטה בחברה מתכננים שדרוג משמעותי בתנאי העסקתם לאחר הפיכתה לציבורית.

בשנים האחרונות מציגה אחים יעקובי צמיחה בהיקפי הפעילות, ובסיכום המחצית הראשונה של 2017 הציגה קפיצה של 25% בהכנסותיה ל-312 מיליון שקל, בעיקר בתמיכת איחוד תוצאות הפעילות של המגזר "הירוק", לאחר הגדלת חלקה בו. הכנסות המגזר במחצית השנה גדלו ב-15% ל-60 מיליון שקל.