סיכוי לחידוש משפטם של רונאל פישר ורות דוד?

משפטם של עורך הדין ופרקליטת מחוז ת"א לשעבר נקטע באיבו במארס האחרון בשל מחלוקת על החיסיון של פריטי המידע באייפון של עד המדינה ערן מלכה ■ כעת נראה כי נמצאה הדרך לשחרור הראיות

רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר ועו"ד רות דוד/ צילום: ליאור מזרחי

התקדמות במשפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, רות דוד, שנקטע באיבו במארס האחרון בשל ויכוחים נמשכים עם הסנגורים על העברת חומרי חקירה ממח"ש: בית המשפט העליון שרטט את המתווה לפיו יועברו חומרי החקירה מהפרקליטות לסנגורים, ובכך איפשר את המשך ניהול ההוכחות בתיק. מתווה דומה נקבע בעבר אך לא מומש, והמתווה הנוכחי נועד לאפשר למח"ש לקבל בחזרה חומרים שלטענה הועברו בטעות.

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014, ובמסגרתה מואשם עו"ד פישר, בין היתר, כי קשר קשר עם קצין המשטרה, ערן מלכה, במסגרתו העביר לו האחרון, שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של 7 שנות מאסר. לצדו של פישר הועמדו לדין עו"ד דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין; ונאשמים נוספים.

המשפט נקטע במארס האחרון במהלך עדותו של מלכה, לאחר שהתברר כי חומרי חקירה חשובים, ובעיקר מידע שהופק מהטלפון הסלולרי ומהמחשב של מלכה, לא הועבר להגנה. לפני כמה חודשים איים שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, אשר בפניו מתנהל התיק, לבטל את כתב האישום בפרשת פישר, אם לא ניתן יהיה לחדש את חקירתו של עד המדינה ערן מלכה, בשל אי-העברת חומרי החקירה במלואם. המחלוקת הגיעה עד בית המשפט העליון, התיק חזר למחוזי, אך הוויכוחים על העברת חומרי החקירה נמשכו. לאחרונה חזר השופט סובל וקבע כי על מח"ש להעביר לסנגורים חומרים שנמצאו על האייפון 6 של מלכה - טלפון שלישי שהחזיק מלכה ועשה בו שימוש לשיבוש החקירה.

העניין הסתבך עוד לאחר שבשבוע שעבר ביקשה מח"ש מבית המשפט העליון, כי יורה להשיב לה דיסקים שמכילים תכנים של הסלולרי של מלכה ועדים אחרים, שלטענת מח"ש הם העבירו בטעות לסנגורים.

היום (א') הורה בית המשפט העליון על המתווה בו יבוצע הדבר. השופט יצחק עמית קבע מתווה אשר לגישתו אמור לאזן בין הצורך של הסנגורים בהענקת הגנה משמעותית לנאשמים לבין שאלת חיסיונם של פריטי המידע שבאייפון - בין השאר בגין פרטיותו של מלכה, ובגין חיסיון עורך דין-לקוח שעל-פי הטענה חל על חלק מהחומרים. עוד קבע בית המשפט כי יוטל צו איסור פרסום על החומר מושא הגילוי.

במסגרת המתווה, בן חודש ימים, יחולק החומר שבאייפון של מלכה ל-6 קטגוריות - שיחות, וואטסאפ, אנשי קשר, מיקומים, נתוני מיילים והודעות SMS. קטגוריות אלה כוללות כ-23,000 פריטים.

על-פי המתווה, תחילה תודיע ההגנה מראש מה היא מקבלת מהסינון שערך ערן מלכה לחומרים. לאחר מכן תיערך בדיקה פרטנית של פריט אחר פריט ב-6 הקטגוריות שנקבעו, בשלושת האייפונים, באופן ששני נציגים של ההגנה ונציג של מח"ש יישבו יחדיו.

השופט ציין עוד כי "לאור רגישות הנושא, ובהינתן שיש צורך להגן על פרטיות וחיסיון עורך דין-לקוח של ערן מלכה, כל פריט שתבקש ההגנה לפתוח, והחוקר יסבור כי הוא בעייתי, החוקר יבדוק תחילה את אותו פריט. לאחר מכן, ובהנחה שהחוקר סבור שאין כאן פגיעה בפרטיות או חיסיון עורך דין-לקוח, תימשך הבדיקה פריט-פריט".

עוד קבע בית המשפט כי מלכה ימסור לצדדים רשימת לקוחות לגביהם טוען לחיסיון עורך דין-לקוח, וכי בתום התהליך יועבר החומר לבחינה וביקורת של מלכה שיתאפשר לו להשיג על החומר שהורד. בנוסף, נקבע כי "עורכי הדין יחתמו על התחייבות שלא לעשות שימוש בחומר שיתגלה להם בטעות או תוך כדי ההליך, ושלא לעשות שימוש בחומר אלא לצורכי המשפט".