נשיאת העליון אסתר חיות נוזפת בשופטים עקב תחקיר "עובדה"

במכתב חריף ששלחה חיות לנשיאי בתי המשפט ברחבי הארץ, היא ציינה כי התחקיר ששודר ב"עובדה" על הוועדה לבחירת שופטים מעורר דאגה ■ "שיתוף-הפעולה בין לשכת עוה"ד ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה לבחירת שופטים כברית מוצהרת טומן בחובו סכנה"

השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון
השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נוזפת בשופטים בעקבות תחקיר "עובדה" על הוועדה לבחירת שופטים והאינטרסים והיצרים שמאחורי עבודת הוועדה.

במכתב חריף ששלחה היום (א') חיות לנשיאות ונשיאי בתי המשפט ברחבי הארץ, היא ציינה כי התחקיר ששודר ב"עובדה" בשבוע שעבר מעורר דאגה לפחות בשני מישורים: "במישור הראשון - מתברר כי יש מי שסבור שאין כל פסול בקידום מינויים של שופטים בישראל על-פי אג'נדה פוליטית". 

נשיאת העליון הוסיפה כי "שיתוף-הפעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה לבחירת שופטים כברית מוצהרת, טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים".

לדברי חיות, המישור הנוסף שצריך לעורר דאגה נוגע להתנהלות השופטים שנצפו בכתבה. "העובדה שמארגני הכנס ומארחיו (חיות מתכוונת ליו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה. ח',מ') קיימו עם השופטים שיחות שהוקלטו לצורך הכתבה, היא בעייתית מאוד במישור היחסים בינם ובין השופטים. ואולם, התוכנית מציבה גם בפנינו השופטים מראה, על האופן שבו התנהלו אחדים מאיתנו באותו כנס, והתמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה". 

לדברי חיות, "אני בטוחה שמה שראינו אינו מעיד על הכלל, אך גם כך יש להפיק ממה שראינו את הלקח הדרוש". בינתיים הורתה חיות לשופטים שמגיעים לכנסים להקפיד על כללי האתיקה ולנהוג באופן ההולם את מעמדם כשופטים.

נזכיר כי בתחקיר שעשה עמרי אסנהיים, נראה, בין היתר, כיצד יו"ר הלשכה, עו"ד אפי נוה, ושרת המשפטים, איילת שקד, כרתו ברית שיצרה רוב בוועדה למינוי שופטים, המאפשרת להם לקדם ולמנות שופטים לפי רצונם. עוד חשף התחקיר כיצד שופטים שונים מתחנפים לראש לשכת עורכי הדין כדי לזכות בקידום.

תגובת לשכת עורכי הדין לדברי הנשיאה חיות: "מערכת 'עובדה' ליוותה את הכנס במשך יומיים בנוכחות צלם טלוויזיה וכתב, ולא היו שום צילומי סתר או מצלמות נסתרות. הכתב והצלם שוטטו באופן חופשי בין באי הכנס ואף נטלו חלק בשיחות עם שופטים ועורכי דין. מכל מקום שלוחה התנצלות לכל מי שנפגע מהצילומים, ובמסגרת הפקת לקחים לעתיד תימסר הודעה מראש לכל משתתף, במקרה שתיערך כתבה כלשהי שהלשכה מעורבת בה".