דווקא כשהתייצבה - פרוטליקס מפטרת כ-20% מעובדיה בכרמיאל

היום התחילו להיערך שימועים לעובדים - רובם עובדי ייצור תושבי הצפון - והם יימשכו בימים הקרובים ■ מניית החברה ירדה היום בכ-3%

חברת התרופות פרוטליקס, המייצרת תרופות למחלות נדירות בתוך תאי גזע, צפויה לפטר 50 עובדים מתוך 248 איש המועסקים על ידה במפעליה ומשרדיה בכרמיאל.

השימועים לעובדי החברה התחילו היום ויימשכו בימים הקרובים. מניית החברה ירדה בשעות הצהריים בכ-3%, והחברה נסחרת לפי שווי של 322 מיליון שקל.

רוב העובדים המפוטרים הם עובדי ייצור, תושבי הצפון. עובדי הייצור בפרוטליקס הם אקדמאים, ורובם צעירים - מה שיקל עליהם, באופן יחסי, למצוא עבודה. עם זאת, ההכשרה שעברו במפעל היא מאוד ספציפית, והם יצטרכו לנסות להשתלב במעט חברות הביוטק הפועלות באזור הצפון.

מפרוטליקס נמסר היום: "פרוטליקס החליטה למקד את מירב מאמצי הפיתוח בתרופה למחלת הפברי, ואת המוצרים האחרים לפתח עם שותפים. כתוצאה ממיקוד זה, ולאור קיצוץ של קרוב ל-50% בתמיכה שהחברה מקבלת מהמדען הראשי (מ-6 מיליון דולר ל-3.2 מיליון דולר), אנו נדרשים כעת לבצע מהלך של התייעלות ארגונית תוך צמצום בכוח האדם. המהלך מבוצע לאחר שהחברה הגדילה בשנתיים האחרונות את מספר המועסקים בה ביותר מ-30 עובדים, לצורך תגבור הפעילות והיערכות לאספקת צורכי השוק העתידיים".

מהלך זה מגיע דווקא אחרי תקופה של התייצבות בחברה: פרוטליקס מיחזרה חוב שהעיק עליה, כך שההחזר צפוי כעת רק בשנת 2021, וכן חתמה על הסכם מסחור באירופה לתרופה המובילה בצנרת המוצרים שלה, התרופה לטיפול במחלת פברי, מול חברת קייסי, בהסכם שהניב לה 50 מיליון דולר מיידית ועד 370 מיליון דולר נוסף על תמלוגים.

אם כך, מדוע החברה מפטרת עובדים? פרוטליקס מייצרת ומשווקת כיום מוצר אחד בלבד, לטיפול במחלת גושה. היא הכינה בשנתיים האחרונות מלאים מספקים לכמה שנים קדימה, לכל דרישות השוק בברזיל, שבה היא משווקת את המוצר לבד, וכן לצורכי השותפה שלה פייזר, המשווקת את המוצר בשאר העולם, אבל לא הצליחה לכבוש נתח שוק משמעותי. המוצר לפברי, נשוא ההסכם, עשוי להגיע לשוק לכל המוקדם ב-2019, כך שכרגע ניתן לצמצם את מצבת העובדים ללא פגיעה בפעילות.

לפרוטליקס נותר עדיין חוב לשנת 2021 בהיקף של 60 מיליון דולר (אם כי רובו באג"ח להמרה, כך שהיא לא מאמינה כי באמת תצטרך להחזיר את החוב במזומן, עם קצב שריפה של 27.6 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשונים של 2017 ומזומן בקופה בהיקף של 40.6 מיליון דולר, עוד לפני שקיבלה את מלא המקדמה מקייסי. הפיטורים יאפשרו לה לצמצם את קצב ההוצאות ולהגיע למועד פירעון החוב חזקה יותר.