אפריקה ישראל: לכנס אסיפת נושים לאישור ההסדר עם סיידוף

נציג סדרה כ"ח מתנגד ■ הסיבה להתנגדותו: מחלוקת בין הסדרות על דרך חלוקת התמורות במסגרת ההסדר ■ הבקשה הוגשה בהסכמת הנאמן לאג"ח מסדרות כ"ו וכ"ז

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

ביום חמישי האחרון הגישה קבוצת אפריקה ישראל לבית המשפט המחוזי בת"א, בקשה דחופה לכינוס אסיפת נושים לצורך אישור הסדר החוב שלה על-פי סעיף 350 לחוק החברות. את הבקשה הגישה אפריקה ישראל בהסכמת קבוצת סיידוף שתרכוש את הבעלות המלאה עליה במסגרת ההסדר, וכן בהסכמת הנאמן למחזיקי אגרות החוב של שתי הסדרות הגדולות (כ"ו וכ"ז) שהנפיקה החברה בעבר. עם זאת, מהבקשה נעדרת הסכמת הנאמן לסדרה השלישית והקטנה ביותר (כ"ח), וזאת בשל מחלוקת בין הסדרות על דרך חלוקת התמורות במסגרת ההסדר.

לאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, המתחלק בין סדרה כ"ו (1.55 מיליארד שקל), סדרה כ"ז (1.1 מיליארד שקל) וסדרה כ"ח (360 מיליון שקל), כאשר סך נכסיה נמוך מהותית מהיקף חוב זה. בבקשה שהגישה אפריקה ישראל באמצעות משרד עורכי הדין וקסלר ברגמן ושות', נכתב כי הדחיפות לבקשה נובעת מהעובדה שהוראות ההסדר עם קבוצת סיידוף כוללות התחייבות לתשלום ריבית למחזיקי האג"ח בגין התקופה הקודמת לביצוע ההסדר. בהתאם להסדר, תשלום הריביות מותנה בכך שההסדר יאושר בידי ביהמ"ש עד ל-31 בינואר 2018.

אלא שהמתנגדים העיקריים להסדר במתכונתו הנוכחית הם נאמן סדרה כ"ח, נציג המחזיקים בסדרה, אדוארד קלר, ובא כוחם, עו"ד אופיר נאור ממשרד נאור-גרשט. אלו אינם מקבלים את דרך חלוקת התמורות בין הסדרות השונות במסגרת ההסדר, וזאת למרות שבהצבעה האינדיקטיבית זכתה הצעת ההסדר של סיידוף לתמיכה של 52.5% מבין הקולות הלא נגועים לאחר ש-52.3% מהם גם העדיפו את מסלול ההסדר על-פני מכירת נכסי אפריקה ישראל בחלקים (הצעות מוטי בן משה, עמוס לוזון וקבוצת קוסברג-זאבי).

הצעת ההסדר שהגיש נתי סיידוף לנושי אפריקה ישראל, ושהוגשה כעת לאישור ביהמ"ש, כוללת הזרמה לחברה של 480 מיליון שקל במזומן והעברה לידיה של קרקע בארה"ב בשווי של 70 מיליון שקל. בתמורה, יוקצו לסיידוף 100% ממניות אפריקה ישראל, כאשר המניות הקיימות שבידי לב לבייב והציבור יתבטלו ויימחקו.

התמורה למחזיקי האג"ח כוללת תשלום מזומן של 500 מיליון שקל (בתוספת 10 מיליון שקל עבור ריבית) ואג"ח בהיקף של 1.57 מיליארד שקל בעלות המובטחות בשעבוד על 51% ממניות אפריקה ונכסים בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל. בנוסף, יקבלו המחזיקים גם 2% ממניות אפריקה, נכסים בשווי של 47 מיליון שקל, זכויות על קרקע ברוסיה בשווי של 20 מיליון שקל, ואפשרות לקבל עוד 40 מיליון שקל במקרה שאפריקה ישראל תצליח להנפיק את החברה הבת, דניה סיבוס.

מומחה: לתת העדפה לסדרות כ"ו וכ"ז

המומחה רו"ח עמנואל אבנר העריך את שווי הצעת ההסדר של סיידוף ב-2.143 מיליארד שקל, המשקף 71.7% מהערך המתואם של סדרות האג"ח. לדעתו, יש להעניק למחזיקי סדרות כ"ו וכ"ז עדיפות בחלוקת תמורות ההסדר, מאחר שהם מחזיקים כיום שעבוד על 51% ממניות אפריקה נכסים. לתפיסתו, ראשית יש להעניק להם תמורות מההסדר בחלק השווה לשווי המניות המשועבדות שבידיהם.

"לגבי יתרת החוב הלא מובטח של סדרות כ"ו וכ"ז, יחד עם כל סדרה כ"ח הלא מובטחת, יחולקו שארית התמורות ביחס פארי פסו", כותב המומחה. עם זאת הוא מדגיש כי אין להותיר את מחזיקי כ"ח עם סדרה נחותה שאינה מוגבה בשעבודים, ולכן הוא ממליץ שכל סדרות האג"ח יהיו מגובות לאחר ההסדר באותה בטוחה של מניות אפריקה נכסים, פרו-ראטה ליתרת חובם המתואם (פארי). "למיטב הבנתי, הצעה זו מקובלת על נציגי חברת קבוצת סיידוף", כותב המומחה.