עשור אחרי המשבר העולמי: הדולר הוא הדיקטטור בעולם הפיננסי

לבנקים מסחריים ביפן ובאירופה יש יותר התחייבויות במטבע האמריקאי מאשר במטבעות המקומיים שלהם

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

זאת אחת האירוניות של המשבר הפיננסי העולמי: בחלוף עשור, הפאניקה שהמקור שלה היה ארה"ב הפכה את הדולר לחשוב יותר עבור שאר העולם מאשר אי-פעם בעבר.

טוענים לכאורה לכתר במקומו - כמו האירו והיואן הסיני - נכשלו בהשגת מקובלות עולמית. הדולר נשאר הכוח הדומיננטי במסחר העולמי. ירידה איטית ורבת שנים בשיעור ההחזקות הדולריות של הבנקים המרכזיים בעולם, שניסו לגוון את השקעותיהם, נעצרה. ולבנקים המסחריים של יפן, גרמניה, צרפת ובריטניה יש כעת יותר התחייבויות בדולרים מאשר במטבעות המקומיים שלהם.

הדומיננטיות של הדולר בוחנת שוב את העולם: חוקים שנועדו להפוך את העולם הפיננסי לבטוח יותר כבר הפכו את הדולרים לנדירים יותר. וכדי להוסיף מכאוב לפצע, הפדרל ריזרב יונק כעת דולרים מן המערכת הפיננסית העולמית כשהוא מנסה להדק את המדיניות המוניטרית שלו.

"'המטבע הוא שלנו, הבעיה היא שלכם' - זה בערך מה שהם אומרים", אומר האנליסט וגורו שוקי הכספים בבנק קרדיט סוויס, זולטן פושאר, על המהלך של ארה"ב.

מאז המשבר הפיננסי, השווקים מאותתים באדום סימני אזהרה על כך שהדולרים נדירים. המרווחים של חוזי הנגזרים שנקראים חוזי החלפה בסיסיים בין מטבעות, שמשקיעים וחברות משתמשים בהם כדי להשיג דולרים, זינקו. אילו הדולרים היו ניתנים ונלקחים בהלוואות באופן חופשי, המרווח הזה היה אפס, אומרים כלכלנים.

המלחמה על הדולרים עלולה לפגוע בבנקים לא אמריקאיים כאשר הנדירות הופכת אותם ליקרים יותר ללוות.

כלכלנים רבים צפו זה זמן רב סוף לשלטון הדולר, שהתבסס אחרי מלחמת העולם השנייה, בייחוד אחרי שהנשיא ריצ'רד ניקסון ביטל את הצמדת הדולר לזהב ב-1971. יצירת האירו ב-1999 והצמיחה המטאורית של כלכלת סין הובילו אנליסטים רבים לומר שהדולר יצטרך להתחלק באור הזרקורים.

אבל האירו הפך לבלתי פופולרי מבחינה פוליטית במהלך משבר החובות האירופי, והפיקוח על ההון בסין שכולל את הצמדת היואן הפך את המטבע הזה למצורע בעיני משקיעים עולמיים. במקביל, שיעור יתרות המט"ח הרשמיות שמוחזקות בדולרים הפסיק לאחרונה את ירידתו הרב-שנתית, וברבעון השני של 2017 חובות החוץ הדולריים של המדינות עלו לשיא של כל הזמנים, 8.6 טריליון דולר, לפי BIS.

"מגמת הירידה בדולר של 40 שנים האחרונות עברה", אמר פארש אופדהיה, מנהל קרן בחברת ניהול הנכסים הגדולה באירופה, אמונדי פיוניר.

דומיננטיות של מטבע יחיד מאתגרת את המודלים הכלכליים שרואים את שוקי ההון העולמיים כזירה שטוחה שבה למשקיעים אין בממוצע יתרון או חיסרון במטבעות שהם משתמשים בהם. המציאות נוטה להראות משהו אחר.

בתיאור מפורסם של הכלכלה העולמית, פרופסור בנג'מין כהן מאוניברסיטת קליפורניה ארגן את המטבעות בפירמידה, זה על גבי זה. במאה החמישית לפני הספירה, הדרכמה היוונית הייתה המטבע העליון. מאז מלחמת העולם השנייה, הדולר האמריקאי הוא "המטבע העליון היחיד".

המשקיעים מתנהגים כאילו הם מודעים לפירמידה של פרופסור כהן. הם מרוויחים מיליארדים בכל שנה מלקיחת הלוואות במטבעות בתשואה נמוכה של מדינות עשירות, והשקעה שלהם במטבעות של מדינות פחות מפותחות - אסטרטגיה פופולרית שהכינוי שלה הוא carry trade ("מסחר נשיאה").

בשוקי הנגזרים, אנשים שיכולים למכור דולרים כעת ולקנות אותם בעתיד מרוויחים בממוצע, ואילו אלה שזקוקים בדחיפות לדולרים כעת מפסידים בממוצע 0.9% מידי רבעון, לפי חוקרת של קומרצבנק, ג'סיקה ג'יימס.

אם כן, האם יישארו בעולם די דולרים בעתיד?

משנות ה-50 האחריות לכך הייתה של שוק הדולר האירופי, כלומר השוק בלונדון שמגלגל בערך 5 טריליון דולר, ולכן הוא מגמד כל שוק הלוואות אחר בעולם שמחוץ לארה"ב. דולרים אירופיים נוצרים על ידי בנקים לא אמריקאיים כשהם מלווים בדולרים ללקוחותיהם.

אבל שלא כמו בנקים אמריקאיים, לבנקים הללו אין גישה לפדרל ריזרב בתנאי מחסור. המצב היה כה קשה במשבר של 2008, שהפד נאלץ להתערב ולחלץ את שוקי העולם על ידי אספקת דולרים ישירה לבנקים מרכזיים זרים. קווי האשראי הללו עדיין קיימים, אך משתמשים בהם רק במצבים קיצוניים.

בנקים זרים שלקוחותיהם רוצים הרבה דולרים יכולים להרוויח כסף טוב אם הם מסוגלים לספק אותם. לכן, אומרים בנקאים, הם פונים למדינות מפיקות נפט כמו רוסיה וסעודיה, שמקבלות את ההכנסות בדולרים, ולבנקים מרכזיים שרוצים לצבור יתרות מט"ח.

בחמש השנים האחרונות, שלושת הבנקים הגדולים ביפן הכפילו ויותר את הפיקדונות שלהם בחו"ל ובמטבעות שאינם ינים ליותר מ-600 מיליארד דולר.

ובכל זאת, בנקים בשוק הדולר האירופי לא יכולים אולי להשביע את הרעב העולמי לדולרים, אומרים משקיעים, מפני שהרגולציות של אחרי משבר העלו את עלות ההלוואות לטווח הקצר. כעבור עשר שנים, הפד יבחן אולי אם המערכת הפיננסית העולמית יכולה שוב לעמוד בזכות עצמה.

"מעל כל שאר המערכת, ישנה מערכת הדולר האירופי", אמר ג'פרי סניידר, מנהל חטיבת ההשקעות העולמיות בחברת אלהמברה אינבסטמנט. "ואם היא לא תעבוד, גם שאר המטבעות לא יעבדו".