ליברמן: אפעל שחוק סגירת מרכולים בשבת לא יעבור בנוסח הנוכחי

שר הביטחון מתנגד למתווה הפשרה שהושג עם ראשי יהדות התורה, לפיו יקודם חוק שיסגור מרכולים בימי שבת מחוץ לת"א ■ לדבריו, "לישראל ביתנו יש כל האמצעים להתמודד עם החוק הזה; צריך להשאיר לשלטון המקומי לקבוע את הדברים מלמעלה"

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

ראשי הקואליציה אמנם הגיעו אתמול (א') להסכם פשרה עם ראשי יהדות התורה ובין השאר סיכמו עם שר הפנים, אריה דרעי, על קידום חוק המרכולים, אותו החוק שיקנה לשר הפנים את הסמכות לפסול או לאשר חוקים בכל הנוגע לפתיחת עסקים בשבת, למעט החקיקה בתל-אביב (שם פספס השר דרעי את המועד לפסילת החוק). של יו"ר ש"ס דרעי ויו"ר יהדות התורה, השר לשעבר יעקב ליצמן, מבקשים לעשות סדר גם בנושא העסקים הפתוחים בשבתות בערים חילוניות, מחוץ לתל-אביב.

עם זאת, היום (ג') התברר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, ששר הביטחון אביגדור ליברמן לא מתכוון לתת יד לחקיקה שתגביל את החיים החילוניים מחוץ לתל-אביב. ליברמן אמר בפתח ישיבת הסיעה שהוא שמח על כך שהצדדים התגברו על המשבר סביב התפטרות ליצמן, "במיוחד שגם הצלחנו לשמור על הסטטוס-קוו". לדבריו, לא כדאי ללכת כעת לבחירות, "כי המצב הביטחוני מורכב ומתוח. בחירות מוקדמות זה דבר אחרון ממה שרצוי מבחינת מדינת ישראל".

ליברמן ציין שהוא מכבד את הערכים של המסורת ואת ערכי היהדות, אך לדבריו לא היה שום קשר בין שמירה על ערכי השבת לבין המשבר הקואליציוני. "המשבר הזה הוא תוצאה של תחרות פרועה בתוך המחנה החרדי. מדובר בפעם השנייה שמגיע משבר כזה משום מקום. בפעם הקודמת הם נלחמו על מתווה הכותל והגיור, הפעם זה רכבות. אני מקווה שלא יהיה משבר שלישי, כי זה יהיה פעם אחת יותר מדי".

ליברמן ציין שהוא עצמו הולך למרכולים בשבתות. "אני אעשה הכל שהחוק לא יעבור בנוסח המקורי של משרד הפנים. צריך להשאיר לשלטון המקומי לקבוע את הדברים מלמעלה. אין מרכולים בנוקדים, אבל יש מרכולים בירושלים. לישראל ביתנו יש את כל האמצעים להתמודד עם החוק הזה. אני לא מעוניין לפתוח מרכולים בשבת בבני-ברק, אבל אין סיבה לסגור מרכולים בשבת בחיפה ובמקומות אחרים. מי שרוצה יותר אחדות וחוסן לאומי ושכל אחד יחיה לפי אמונתו, צריך להבין שיש לתת את האחריות לשלטון המקומי. נושא פתיחת המרכולים הוא בהתאם להרכב האוכלוסייה בכל מקום ומקום".