מרכז השלטון המקומי מעכב את פיתוח הגגות הסולאריים בארץ

כך טוענים באיגוד חברות אנרגיה ירוקה ■ מנכ"ל האיגוד: "מישהו במרכז השלטון המקומי החליט שאפשר לחלוב את הגג הסולארי" ■ מרכז השלטון המקומי: "לא מתנגדים לפטור מהיתרי בנייה. נבחן מתן פטור מהיטלי השבחה"

גג סולארי באצטדיון טדי / צילום: ששון תירם
גג סולארי באצטדיון טדי / צילום: ששון תירם

חגיגות מהפכת הגגות הסולאריים עלולות להיות מוקדמות מדי: היטלי השבחה כבדים - המגיעים עד כרבע מעלות המתקן עצמו וזמן רב לקבלת היתר בנייה - לא יעודדו צרכנים להתקין על גגות ביתם פאנלים סולאריים.

לפי נייר עמדה שהוציא היום איגוד חברות אנרגיה ירוקה, קיימים שני חסמים מרכזיים מעכבים כיום את פיתוח תחום הגגות הסולאריים בישראל: התמשכות תהליך הוצאת היתרי הבנייה שאורך 9 חודשים ויותר, וסיכון חיוב בתשלום היטל השבחה שמבריח מתעניינים ואם חל אז מסכל כלכליות ההתקנה. לדברי האיגוד, שני החסמים קשורים לעמדת מרכז השלטון המקומי.

"מישהו במרכז השלטון המקומי החליט שאפשר לחלוב את הגג הסולארי לחייב צרכנים המייצרים חשמל לפי הסדרת מונה נטו בהיטל השבחה בסכומי עתק. זה לא מעניין אותם שגביית ההיטל תכשיל את תוכנית הממשלה ואת היכולת לעמוד ביעד הייצור ל-2020", אומר איתן פרנס, מנכ"ל האיגוד.

שיטת מונה נטו היא הסדרה שאינה יוצרת מסחר בחשמל, ותקופת ההחזר של המתקנים הסולאריים על הגגות היה 6-7 שנים. גביית היטל השבחה, שעומד על מחצית מעליית שווי המקרקעין, פוגעת בכדאיות ההתקנות ומרחיקה את תקופת ההחזר שנים קדימה.

גם ברשות החשמל מתרעמים על שיטת המיסוי הקיימת, ואומרים כי היא יכולה להכשיל את יישום תכניתם. גורם בכיר ברשות החשמל אמר היום בשיחה עם "גלובס": "מרכז השלטון המקומי מתנגד להרחבת מתן הפטור להיתר בנייה למתקני גגות סולאריים מעל 50 קילוואט ולמתן פטור מגביית היטל השבחה לגגות סולאריים קטנים ולגגות סולאריים לצריכה עצמית".

נזכיר כי בתחילת השנה נכנסה לתוקף הוראת שעה המקנה פטור מהיטל השבחה לגגות סולאריים בבתים פרטיים עד גודל 200 מ"ר, ופטור מסויג עבור גגות גדולים יותר לייצור לשימוש עצמי בלבד, הפעילים במונה נטו. ההוראה שתוקפה שנתיים תסתיים בדצמבר 2018. ניסיונות להאריך את ההוראה בינתיים - לא צלחו.

אם לא די בכך - תוכנית הרשות שהושקה אתמול בנושא החדרת הגגות הסולאריים עוסקת ברובה בשיטה החדשה, לא מונה נטו, שעל פיה ניתן למכור את עודפי החשמל לרשת. כלומר, הפטור מהיטל ההשבחה, גם אם יוארך מעבר ל-2018, לא יחול על הגגות החדשים שיתחברו בהסדרה החדשה.

בשבוע שעבר פנתה ח"כ יעל כהן פארן ליו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בבקשה לבטל הדרישה להיטלי השבחה בגין הקמת גגות סולאריים. כהן פארן, שעומדת בראש ועדת הכנסת לקידום טכנולוגיות לאנרגיות מתחדשות ומעקב אחר יישום החלטות ועידת פריז, הביאה בפני ביבס תלונות קשות שהתקבלו מבעלי גגות סולאריים על הרשויות המקומיות שמנסות לגבות היטלי השבחה למרות הפטור הקיים.

למרות הפטור, על פי המכתב של כהן פארן, חלק מוועדות התכנון מנסות לגבות היטלי השבחה ממתקנים של ייצור עצמי הפועלים בשיטת מונה נטו, ומדובר בדרישות של מאות אלפי שקלים שמגיעות לעד כרבע מעלות המערכת עצמה.

מגבלה נוספת הקיימת במערכת המיסוי המסורבלת של גגות סולאריים כיום, הוא חובה בהיתר בנייה, כאשר לגגות קטנים בעלי הספק ייצור של עד 50 קילוואט (כ-500 מ"ר) קיים פטור מהיתר זה. ברשות החשמל מעוניינים להרחיבו גם לגגות גדולים יותר, כמו למשל, עבור גגות של מבנים ציבוריים (עיריות, בתי חולים וכדומה). כאמור, לדברי הרשות מרכז השלטון המקומי מתנגד להרחבת פטור זה.

אתמול הציגה רשות החשמל את התוכנית ליישום המדיניות החדשה של שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ, שעל פיה יתווספו מכסות בסך 1,600 מגוואט בעיקר לגגות הסולאריים. היוזמה הייתה הכרחית בשל העובדה שישראל נמצאת בפיגור משמעותי אחר היעדים שהציבה לעצמה בתחום האנרגיות המתחדשות - רק 3% מסך החשמל במשק מיוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות, לעומת יעד של 10% בשנת 2020.

פאנלים סולאריים תופסים מקום רב, וישראל היא מדינה צפופה יחסית, לכן קיים פוטנציאל גבוה דווקא לגגות - פוטנציאל שעד היום לא מומש. מתוך כ-2 מיליון גגות קיימים בישראל, רק על כ-6,000 הותקנו מתקנים סולאריים. הסיבות לכך היו רבות: קשיים ביורוקרטיים הקשורים בהתקנה, מיסוי, מחיר גבוה, בעיות מימון להקמת המתקנים מול הבנקים וגם חוסר מודעות בקרב הציבור.

מרשות החשמל נמסר, כי "היא רואה חשיבות רבה בהסרת חסמים סטטוטוריים בתחום הגגות הסולאריים ופועלת בשילוב כל הגורמים המוסמכים בתחום להרחבת הפטור מהיתר בנייה, וכן להסדרה מוסכמת של הפטורים והתשלומים בגין היטל השבחה. השלמת מהלכים אלו חיונית ליצירת וודאות ויציבות בשוק הסולארי".

ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "אין לנו התנגדות גורפת ועקרונית להרחבת הפטור מהיתר בנייה למתקנים פוטוולטאיים. הנושא נבחן כיום על ידי גורמי המקצוע בשלטון המקומי במסגרת דין ודברים המתקיים מול רשות החשמל וועדת המשנה לבנייה, ולתקנות של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. איתן פרנס הופיע בדיוני הוועדה ועל כן תמוה השיח שלו איתנו באמצעות התקשורת. בנוגע למתן פטור מהיטל השבחה, אנחנו עדיין בוחנים את העניין".