חיים סבן מופסד על פרטנר חצי מיליארד שקל

5 שנים לרכישת השליטה בפרטנר: חיים סבן מופסד כחצי מיליארד שקל "על הנייר" ■ דוברי סבן מכחישים כי בכוונתו לממש ההפסד ולצאת מההשקעה בחברה

חיים סבן / צילומים: רויטרס
חיים סבן / צילומים: רויטרס

בדיוק לפני 5 שנים, בסוף נובמבר 2012, נחתמה העסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת פרטנר לידי איש העסקים חיים סבן. העסקה הושלמה בינואר 2013, וקשה לומר שהייתה זו עסקה מוצלחת מבחינת סבן, שעבורו היה זה סיבוב שני בשוק התקשורת בישראל.

3 שנים קודם לכן מכר סבן (לצד קרן אייפקס ומורי ארקין) את מניות השליטה בקבוצת בזק לידי שאול אלוביץ', בעסקה שהניבה להם, במהלך תקופה דומה של 5 שנים, תשואה פנומנלית של מאות אחוזים ורווח של מיליארדי שקלים.

את השליטה בפרטנר   רכש סבן מידי איש העסקים אילן בן-דב, שהחברות שבשליטתו נקלעו באותה תקופה לקשיים פיננסיים, ובהמשך קרסו תחת חובות הענק שרבצו עליהן. במסגרת העסקה, רכש סבן 30.7% ממניות פרטנר שהיו בידי חברת ההחזקות סקיילקס של בן-דב, תמורת 250 מיליון שקל (לפי מחיר של כ-32 שקל למניית פרטנר) ועוד כ-2% מהמניות שהיו בידי בנק לאומי, תמורת 83 מיליון שקל נוספים (לפי מחיר של 26 שקל למניה).

סבן מכחיש את השמועות

נוסף על כך, סבן קיבל על עצמו את החוב של סקיילקס לחברת האצ'יסון מהונג-קונג, בהיקף של 300 מיליון דולר. מדובר בהלוואה שנטל בן-דב, כשרכש את השליטה בפרטנר מידי האצ'יסון, שנמצאת בשליטת המיליארדר לי קה-שינג, בשנת 2009.

ההלוואה היתה אמורה להיפרע בתשלום אחד באפריל 2014. היא נשאה ריבית של 2%, והבטוחה להלוואה היתה מניות פרטנר הנרכשות. ההלוואה הוארכה מאז, ולא ידוע מועד פירעונה החדש.

במועד העסקה נסחרה מניית פרטנר סביב 24 שקל למניה, והיום המחיר נמוך מכך בכ-15% ועומד על 20.3 שקל (משקף לחברה שווי של 3.4 מיליארד שקל). בניגוד לתקופת בן-דב, בתקופת סבן פרטנר לא חילקה לבעלי המניות דיבידנדים.

שווי השוק הנוכחי של החזקת סבן בפרטנר (29.4%) הוא קצת מעל מיליארד שקל - נמוך מהיקף ההלוואה שהוא נדרש להחזיר להאצ'יסון. מכאן שסבן מופסד כיום כחצי מיליארד שקל "על הנייר" בגין השקעתו בפרטנר.

באחרונה נפוצו בשוק שמועות, שלפיהן העמיד סבן את מניות השליטה בפרטנר למכירה, אבל דוברו הכחיש את הדברים מכל וכל, וממילא קשה לראות כיום ריבוי מתעניינים בעסקה כזו.

באשר להלוואה מהאצ'יסון - סבן צפוי לפעול, על פי ההערכות, להאריך את מועד הפירעון שלה, בתקווה שבעתיד ישתפר מצבה של פרטנר וניתן יהיה למכור אותה במחיר גבוה יותר.

הפרידה מאורנג' עזרה לפרטנר

פרטנר של היום שונה מהחברה שהייתה, כשהשליטה בה נמכרה לסבן, וגם השוק שבו היא פועלת שונה. ב-2012 חל "המפץ הגדול" בשוק הסלולר הישראלי, כששתי מתחרות חדשות נכנסו לשוק - הוט מובייל וגולן טלקום - ש"חתכו" את המחירים והציתו תחרות עזה בשוק המנומנם.

ההשפעה נמשכה גם זמן רב לאחר מכן. כך למשל, בדוח האחרון שפרסמה פרטנר לפני מכירתה לסבן (רבעון שלישי של 2012), היא הציגה הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי (ARPU) של 97 שקל, לעומת 64 שקל ברבעון השלישי של 2017. ה-EBITDA והרווח הנקי של פרטנר ברבעון השלישי של 2012 היו 401 מיליון שקל ו-110 מיליון שקל, בהתאמה, לעומת 239 מיליון שקל ו-54 ברבעון השלישי של 2017 (בין לבין, גם היו רבעונים שבהם פרטנר רשמה הפסד נקי).

ב-2015 עלתה לכותרות מערכת היחסים העסקית שהיתה אז בין פרטנר הישראלית למותג העולמי אורנג'. מנכ"ל אורנג' העולמית אמר במסיבת עיתונאים במצרים "הייתי מוכן לצאת מהשוק הישראלי כבר מחר" - ועורר סערה. זמן קצר לאחר מכן, הודיעה אורנג' רשמית על סיום ההתקשרות עם פרטנר.

פרטנר שילמה לאורנג', לפי הערכות, 15 מיליון שקל בשנה עבור שימוש במותג, ונאלצה לבצע מהלך של מיתוג מחדש, עם לוגו וצבעים שונים.

עם זאת, היא גם הרוויחה מהמהלך הכנסות, כתוצאה מההסדר החדש עם אורנג' לאורך כמה רבעונים, שסייעו לה "להחזיק את הראש מעל למים".

במהלך השנה האחרונה, נכנסה פרטנר לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, באיחור של כמעט 3 שנים אחרי המתחרה סלקום, והגבירה את התחרות בשוק המקומי. בכך מתכננת החברה לבסס את מעמדה כחברת תקשורת כוללת. במקביל, עדכנה החברה באחרונה בדבר יציאה לשלב המסחרי בפרויקט תשתית הסיבים האופטיים שלה.

בשבוע שעבר פורסמו דוחות פרטנר לרבעון השלישי. החברה, המנוהלת על ידי איציק בנבנישתי, הציגה אמנם שחיקה בהכנסות כצפוי - אבל צעדי ההתייעלות שנקטה תרמו לעלייה ברווח התפעולי שלה.

בחודשים ינואר-ספטמבר 2017, פרטנר רשמה הכנסות של 2.4 מיליארד שקל - ירידה של 10.5% לעומת התקופה המקבילה, לצד קפיצה של 70% ברווח התפעולי, שהגיע ל-315 מיליון שקל וזינוק של 177% ברווח הנקי, ל-164 מיליון שקל.

דווקא לוקסי "קרא את המפה"

בעקבות חתימת העסקה להעברת השליטה בפרטנר לידי סבן, אמר בזמנו המוכר, אילן בן-דב, ל"גלובס": "הפסדתי על פרטנר מיליארד שקל. אני לא בוכה על שום דבר, פעם מרוויחים ופעם מפסידים, הכל בסדר. עם זאת, אני חושב שעשינו עסקה מצוינת לבעלי המניות של סקיילקס, והצלחנו להוריד חוב של 1.6 מיליארד שקל".

סבן, כאמור, לא רווה נחת בפרטנר, ובן-דב כבר מזמן אינו בעל השליטה בסקיילקס. אבל מי שלבטח עשה עסקה טובה, הוא בעל השליטה הנוכחי בסקיילקס (ששינתה את שמה לסאני תקשורת) - יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שזיהה מבעוד מועד את הפוטנציאל הטמון בפעילותה המסורתית - שיווק מכשירי הסמארטפון של סמסונג - פעילות שהפכה למשנית, מאז שנרכשה השליטה בפרטנר.

לוקסי, שהפך באמצעות חברת לפידות לבעל החוב הגדול של סקיילקס בשלהי תקופת בן-דב בחברה, הוביל ב-2015 הסדר חוב בהיקף של כ-1 מיליארד שקל בחברה, שכלל "תספורת" משמעותית, והפך אותו לבעל השליטה בחברה. בהמשך, הצליח להפיח רוח חיים בפעילות הטלפונים הסלולריים.

שוק המניות לא נותר אדיש למהפך שעברה החברה, ומניית סאני תקשורת   הניבה תשואה של 1,500% בשנתיים האחרונות, שהגדילה את שווי החברה לכ-450 מיליון שקל.

מהתוצאות שפרסמה החברה באחרונה, עולה כי הפופולריות של מכשירי סמסונג גלקסי מסדרת S8, שהושקו בחודשים האחרונים, ממשיכה לתמוך בעסקיה של סאני תקשורת. רווחיה לרבעון השלישי של 2017 זינקו ל-15 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום רבעוני, נהנתה סאני משיפור של 17% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-268 מיליון שקל. מחירי המכירה של סמסונג S8, מדווחת סאני, "שיקפו את הפחתת מסי הקנייה, ולפיכך נמכרו לציבור במחירים נמוכים ביחס למכשירי הפרמיום בשנים קודמות". הפחתת המסים, כחלק מהחלטתו של שר האוצר, משה כחלון, מאפריל האחרון, תמכה בעלייה במכירות של החברה.

בסיכום שלושת הרבעונים האחרונים, רווחיה של סאני תקשורת עלו ב-185% ל-38 מיליון שקל, אחרי עלייה של 20% בהכנסות, שהצטברו ל-828 מיליון שקל. הונה העצמי מסתכם כיום ב-154 מיליון שקל, ובקופתה מזומנים בהיקף של 57 מיליון שקל.

מניית פרטנר
 מניית פרטנר