חזרו לחייך: מהלך הארגון מחדש מעניק למניית טבע רוח גבית

לאחר שהחברה הציגה אתמול מבנה חדש ושינויים משמעותיים בהנהלה, נהנית המניה מסנטימנט חיובי בארץ ובחו"ל ■ הפעילות המסחרית תאוחד לארגון מסחרי אחד במקום שתי קבוצות נפרדות

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

מניית טבע   נהנית מסנטימנט חיובי לאחר שהחברה הציגה אתמול (ב') מבנה ארגוני חדש ושינויים משמעותיים בהנהלת החברה

המבנה הארגוני החדש נועד, לפי הודעת טבע, לשפר את המיקוד העסקי ולהגביר את יצירת הערך. בטבע מציינים, כי המבנה הארגוני החדש ימנף את יתרון הגודל של טבע, יגביר את הגמישות והיעילות ויספק מגע קרוב יותר לשווקים. ומה בנוגע למספר המפוטרים? טבע מדברת בהודעה על הפיכה לחברה רזה יותר, אך בשלב זה לא מספקת פרטים מדויקים. אלה יפורסמו באמצע דצמבר.

 טבע
  טבע

כל אזור ינהל את הפורטפוליו במלואו

מעתה, הפעילות המסחרית של טבע לא תנוהל בשתי קבוצות נפרדות - תרופות גנריות ותרופות ייחודיות - אלא תאוחד לארגון מסחרי אחד, שיפעל בשלושה אזורים: צפון אמריקה, אירופה והשווקים הצומחים. כל אחד מאזורים אלה ינהל את הפורטפוליו במלואו, כולל מוצרים גנריים, ייחודיים וללא מרשם (OTC), ויישא באחריות לכלל הפעילות המסחרית והביצועים הפיננסיים באזור. שינוי זה מצביע, ככל הנראה, על כך שפניה של טבע אינם לפיצול לשתי חברות שונות - אפשרות שהועלתה באחרונה בשוק לא פעם.

שינוי נוסף כולל את איחוד ארגוני המו"פ הייחודי והגנרי לקבוצה גלובלית אחת, עם אחריות לכל פעילויות המחקר והפיתוח בטבע, וזאת במטרה "למקסם את ההחזר על ההשקעה ולהגביר את המיקוד והיעילות". נוסף על כך הוקמה חטיבה חדשה לשיווק ופורטפוליו גלובליים, שתנהל את הממשק בין האזורים, המו"פ והתפעול, לאורך השלבים השונים בחיי המוצר. היא גם תהיה אחראית לאופטימיזציה של פורטפוליו המוצרים הגנריים והייחודיים.

בטבע סבורים שהמבנה החדש יחזק את הסנכרון והאינטגרציה בין מערך התפעול הגלובלי, האזורים המסחריים, המו"פ וחטיבת הפורטפוליו, ובכך ישפר את הביצועים ויפשט את הארגון. עוד ציינה טבע, כי המבנה הארגוני החדש ייעזר בתשתית תומכת אחת, "יעילה ורזה", הכוללת את יחידות הכספים, משאבי אנוש, משפטית, ויחידת המותג הגלובלי ותקשורת התאגיד.

בפורשים: מייקל היידן ורוב קורמנס

השינויים המבניים טומנים בחובם גם שינויים פרסונליים, ובסוף השנה יפרשו מתפקידיהם ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע; ד"ר רוב קורמנס, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הייחודיות הגלובלית של טבע (שכאמור בוטלה כקבוצה בפני עצמה); וכן דיפנקר בהאטארג'י, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הגנריות הגלובלית בטבע (שבוטלה אף היא). שולץ הודה לשלושתם על תרומתם הרבה לטבע ועל מסירותם למטופלים. במקביל, שולץ הודיע על מינויו של מייקל מקללן למנהל הכספים הראשי, אחרי מספר חודשים שבהם כיהן בתפקיד זה כמחליף זמני לאחר פרישתו של איל דשא.

מינוי נוסף הוא של ד"ר הפרון פרידריקסדוטיר, שהגיעה לטבע במסגרת רכישת אקטביס, לסמנכ"לית בכירה, מנהלת המו"פ הגלובלי. טבע עדכנה על עוד מספר מנויים לתפקידי סמנכ"לים בכירים, כולם מגיעים מתוך החברה.

הניעור בצוות ההנהלה הבכיר פסח על ארבעה בכירים בחברה, שנשארים בתפקידיהם הנוכחיים, והם ד"ר קרלו דה נוטריסטפאני, סמנכ"ל בכיר, מנהל התפעול הגלובלי; איריס בק-קודנר, סמנכ"לית בכירה, מנהלת מותג גלובלי ותקשורת התאגיד; מרק סבג, סמנכ"ל בכיר, מנהל משאבי אנוש גלובליים; ודיוויד סטארק, סמנכ"ל בכיר והיועץ המשפטי לטבע.

שולץ מסר אמש כי "טבע נוקטת צעדים החלטיים ומיידיים להתמודדות עם הלחצים החיצוניים ולשיפור היעילות הפנימית. המבנה החדש של החברה יאפשר סנכרון ותיאום הדוקים יותר בין המו"פ, התפעול והיחידות המסחריות. בכך, הוא יאפשר לנו להפוך לחברה גמישה, רזה ורווחית יותר".

לדבריו, "אנו ממשיכים להתמקד ביצירת ערך בר-קיימא. צוות ההנהלה החדש שלנו יפעל למצב את טבע למהפך עסקי בטווח הקצר עד בינוני. אנחנו כבר עובדים על תוכנית מקיפה לרה-ארגון והבראת טבע, ונחלוק אותה באמצע דצמבר. העדיפות העליונה שלנו היא ייצוב הרווח התפעולי ותזרים המזומנים כדי לשפר את המצב הפיננסי של החברה, תוך המשך מיקוד בהכנסות בטווח הקצר וביצירת מזומנים. במקביל, נמשיך לעשות כל שיידרש כדי להמשיך ולספק תרופות ושירותים איכותיים למטופלים ברחבי העולם".

"האם הפעם זה יהיה שונה?"

"האם הפעם זה יהיה שונה?", שאל אתמול האנליסט ואמיל דיוואן מקרדיט סוויס בתגובה להודעת טבע.

לדבריו, "היינו שם בעבר עם טבע, עם הנהלה חדשה שמגיעה ומנסה לעצב מחדש את החברה, אך נתקלת בקשיים עם הדירקטוריון ביישום התוכנית. הנסיבות שונות כעת, כמובן, והמצב יותר עגום, ורמות החוב של טבע עקפו משמעותית את שווי השוק שלה, וסטטוס החוב פוסע על חבל דק בין דירוג השקעה ל'זבל'. הדירקטוריון אמר שיעבוד עם שולץ על כל תוכנית שיציג, אך נותר לראות שהמחויבות מגובה בפעולה".

"הכיוון האסטרטגי העתידי של טבע עדיין לא ברור", כתבה האנליסטית ליאב אברהם מסיטי. "במבט ראשון, נראה שהמהלך מצביע על הקטנת החשיבות של מאמצי המו"פ בתחום התרופות המקוריות עם עזיבתו של היידן ומינויה של פרידריקסדוטיר, שהניסיון שלה הוא בתחום הגנרי.

"לדעתנו, סביר להניח שזה מצביע על סדרי העדיפויות של שולץ בטווח הבינוני - מקסום תפוקת צבר המוצרים הגנרי. השאלה נותרת פתוחה בהקשר של הטווח הארוך, בשל האתגרים המתמשכים בתחום הגנרי ושחיקת מותג הקופקסון".

לדברי סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד באי.בי.אי, "הנקודה המשמעותית היא שטבע יורדת מהאסטרטגיה של חברה דו-ראשית, שכוללת ראש אינובטיבי וראש גנרי.

"מה האסטרטגיה החדשה? נצטרך להמתין עד אמצע דצמבר, ובשלב זה לא ברור מה יהיה גורלה של הפעילות בתחום התרופות הייחודיות-אינובטיביות.

"כפי הנראה, בטווח הקצר יהיה קיצוץ משמעותי במו"פ האינובטיבי, אך לא ברור האם המנכ"ל החדש מתכנן לשמור או להוציא למכירה את המוצרים הייחודיים הקיימים".

 טבע
  טבע