טראמפ תוקף את CNN הבינלאומית; הרשת משיבה מלחמה

הנשיא: "בארה"ב פוקס ניוז הרבה יותר חשובה, אבל בחו"ל CNN הבינ"ל היא עדיין מקור חשוב של פייק ניוז ומציגה את האומה שלנו לעולם בצורה קלוקלת" ■ וולף בליצר: "לעולם לא נתכופף או נישבר; גם המבקרים הקולניים ביותר לא ישתיקו את העובדות" ■ התקפה מתואמת עם פוטין?

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

רשת החדשות CNN היא מטרה חביבה על נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הוא מותח עליה ביקורת בכל הזדמנות, מנסה להשפיל את כתביה ורומס את המוניטין שלה. טראמפ אוהב לבעוט בה אפילו יותר מאשר בערוץ החדשות הליברלי MSNBC ו"ניו-יורק טיימס" ה"כושל".

במקרה הטוב ביותר, הוא כורך את CNN בחבילה אחת עם רשתות הטלוויזיה הגדולות, שאף הן מוקצות מחמת מיאוס בעיניו. למשל, בציוץ שלשום (ב') הוא כתב: "אנו צריכים לערוך תחרות מי מהרשתות, וכן CNN, אבל לא כולל פוקס ניוז, היא כלי התקשורת הכי פחות ישר, הכי מושחת ו/או הכי מעוות את הסיקור של הנשיא החביב עליכם (אני). כולן גרועות. הזוכה יקבל את גביע הפייק ניוז!"

ב-CNN כבר התרגלו לטפטוף ההשמצות השוטף, כפי שאמר שלשום מגיש מהדורת החדשות המרכזית של CNN בשעות הערב, אנדרסון קופר: "למען האמת, אנו, ב-CNN למדנו לצפות להתקפות האלה".

אבל בשבת הסיט טראמפ את כוונת תותח ציוציו מהמותג הכללי CNN למותג הגלובלי של הרשת, CNN International, הזרוע הבינלאומית שלה, שיחד עם BBC היא מקור המידע העיקרי לפלחי אוכלוסייה נרחבים בעולם כולו.

ב-25 בנובמבר הוא צייץ: "פוקס ניוז הרבה (הדגשה במקור) יותר חשובה בארה"ב מאשר CNN, אבל מחוץ לארה"ב, CNN העולמית היא עדיין מקור עיקרי של חדשות (כוזבות), והיא מציגה את האומה שלנו בצורה קלוקלת ביותר. העולם אינו מקבל את התמונה האמיתית מ-CNN העולמית".

העיתוי מעורר תמיהה. מדוע בחר טראמפ לתקוף את CNN העולמית דווקא עתה? אנליסטים ציינו מיד כי הציוץ שלו יצא לדרך באותו יום שבו נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם על חוק שמחייב כתבים של אמצעי תקשורת זרים ברוסיה להירשם כ"סוכנים זרים".

"מדוע עושה זאת טראמפ בדיוק ביום שבו מכביד פוטין עולו על התקשורת הזרה ברוסיה?", שאל אנדרו ביטי, כתב AFP בבית הלבן. קארון דרמיג'יאן, כתב "וושינגטון פוסט", ציין כי הציוץ של טראמפ יסייע באופן יעיל למדי לרוסיה לממש את תוכניתה לסתום את הפה לאמצעי תקשורת מסוימים.

דייוויד פרום, פרשן נאו-קונסרבטיבי, שהיה כותב נאומים בממשל ג'ורג' בוש הבן, כתב ב"אטלנטיק", בתגובה על הציוץ של נשיא ארה"ב נגד CNN העולמית: "אלה מילים מבשרות רעות. בתוך ארה"ב, הדיווחים של CNN נהנים מהגנת התיקון הראשון לחוקה ומהגנת בתי המשפט. מחוץ לארה"ב, עיתונאים שקשורים לאמצעי תקשורת אמריקאים תלויים בסופו של דבר בהגנה של הממשל האמריקאי. הציוץ של טראמפ הוא התקפה ישירה על חירותם - ואפילו על ביטחונם - של אותם כתבים גלובליים".

"טראמפ מזמין משטרים פורעי חוק וגורמים קלוקלים אחרים ברחבי תבל להטריד כתבים של CNN ואולי לפגוע בהם בצורה קשה יותר", מוסיף פרום.

הציוץ של טראמפ גם עורר את חמתן של שתי דמויות מרכזיות לשעבר במערכת המודיעין האמריקאית. ג'ון מקלאפלין, לשעבר הראש בפועל של CIA, צייץ בסוף השבוע: "בין אם אתה מעדיף את CNN, ובין אם אתה מעדיף את פוקס ניוז, והציוץ של טראמפ לא מרגיז אותך, ייתכן שנעשית קהה-חושים ושוב אינך מסוגל לחוש כעס. מפחיד אם זו הנורמליות החדשה".

ומייקל היידן, לשעבר ראש הסוכנות לביטחון (NSA) ו-CIA, צייץ: "אם זה מי שאנחנו... אז בזבזתי 40 שנה מחיי. עד עתה לא הייתי יכול להעלות על דעתי שנשיא ארה"ב יהיה מסוגל לצאת בהתקפה שערורייתית כזו על האמת, על העיתונות החופשית או על התיקון הראשון לחוקה".

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI לשעבר, שטראמפ הדיחו ממשרתו, הגיב על ציוץ הנשיא במשפט שנלקח ממכתב של תומס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארה"ב, ב-1786: "החירות שלנו תלויה בחירות העיתונות, ואי-אפשר להגביל את החירות הזו בלי לאבד אותה כליל".

אך אולי ההתפתחות המעניינת ביותר היא ש-CNN קיבלה החלטה - כתאגיד - להשיב מלחמה שערה לנשיא ארה"ב. בדרך-כלל אמצעי תקשורת אמריקאים מגיבים בשתיקה על התקפות של גורמי ממשל, לרבות הנשיא הנוכחי, בטענה כי הם אינם צד בעימות, אלא רק כלי דיווח. הציוץ של טראמפ הצליח להרגיז את ההנהלה - ועיתונאים רבים - עד כדי כך שהוחלט לנטוש את מדיניות ההבלגה כאשר מדובר בהתקפות של טראמפ.

וכך, במה שנראה כמתקפת תגובות מתואמת של CNN, ירתה מחלקת יחסי הציבור של הרשת את היריה הראשונה לעבר טראמפ: "התפקיד שלנו ב-CNN אינו לייצג את ארה"ב בעולם. זה התפקיד שלך. תפקידנו הוא לדווח על החדשות". אחריה יצאו להתקפה כמה מהכוכבים הנודעים ביותר של CNN.

וולף בליצר, אולי השדר הידוע ביותר של הרשת, פתח את שעת השידור שלו ביום שני בקליפ בן 5 דקות שהראה כתבי חוץ של CNN בפעולה באזורי קרבות באפגניסטאן, סוריה, ניג'ר, לוב והפיליפינים. "המרדף הנחוש אחר האמת - והתנגדות מוחלטת לכל התקפה עליה - הם עקרונות מקודשים בעינינו, ותמיד הם יהיו כך", הוא אמר. "לא חשוב כמה עלבונות יוטחו בנו, לכמה התקפות בוטות על העיתונות ועל חירות העיתונות נהיה עדים, המרדף אחר האמת יימשך ואנו לעולם לא נתכופף או נישבר. גם המבקרים הקולניים ביותר אינם יכולים להשתיק את העובדות".

בליצר הוסיף: "CNN ו-CNN העולמית אינן מקבלות חסות של מדינה כלשהי, של עריץ כלשהו או של ארגון פוליטי כלשהו; למרות ההתקפות המתמידות שיוצאות מהנשיא, אנו דבקים במשימה שלנו, ללא כל סטיה, חופשיים ועצמאיים כפי שהעיתונות צריכה להיות".

פיטר וודמן, כתב בינלאומי ותיק ברשת, שהרבה לדווח מישראל ומהשטחים, הציג בחשבון הטוויטר שלו תצלום של ראשו זב-דם לאחר שנפגע מכדור גומי כאשר דיווח על התנגשויות בין חיילי צה"ל ופלסטינים בקיץ 2014. הוא סיפר כי ב-2000 הוא אושפז לאחר שנורה פעמיים בגבו כאשר דיווח מרצועת עזה. כעבור 5 שנים, כאשר דיווח שוב מהרצועה, עצר אותו אדם חמוש שחטף את מפיק הצוות שלו.

"זו עבודה מסוכנת מאוד", אמר וודמן. "אני לא עושה זאת למען הכסף. אני עושה זאת מפני שאני מאמין שזו עבודה חדשה. הייתי מבקש מהנשיא שיבין עד כמה מסוכן התפקיד הזה".

הוא סיפר כי שירת במדינות במזה"ת שגילו עוינות לעיתונאים אמריקאים, אך משטרים אלה הססו האם לנהוג במלוא החומרה בכתבים מארה"ב אלה מתוך ידיעה שוושינגטון ניצבת מאחוריהם. הם ידעו שנשיא ארה"ב תומך במדיה האמריקאית.

"עתה נראה כי תמיכה של הנשיא תלויה בדבר", הוסיף וודמן. "אם הדיווחים שלי אינם נושאים חן בעיני נשיא ארה"ב, אז הוא לא מוכן לדאוג לביטחוני... וזה מדאיג אותי".

הכתבת הבינלאומית כריסטיאן אמאנפור כתבה שהציוץ של טראמפ מדהים לא רק מפני שהוא חושף את הלך רוחו, אלא מפני שהוא נותן אור ירוק למשטרים עריצים ברחבי עולם לסמן מטרה על כתבי CNN ועיתונאים אחרים. "בלי הקרבנות והשירות של העיתונאים, כל מה שיישאר הוא תעמולה ושקרים. שקרים מחורבנים".

"לו טראמפ היה מודע לעובדות, הוא מעולם לא היה שולח את הציוץ ההוא (על CNN העולמית)", כתבה אמאנפור בציוץ אחר. "הנה, זהו התמונה של הצלמת המנוחה שלי, מרגרט מות, שספגה כדור בפנים כאשר חשפה את העובדות על המתרחש בבוסניה".