סיימת תואר ראשון. עכשיו מה?

"ליידי גלובס" פנה למנהלות החזקות בישראל כדי שינפקו תובנות לבוגרות תואר ראשון רגע לפני שהן נכנסות לשוק העבודה

אסתר אלדן / צילום ענבר מרמרי
אסתר אלדן / צילום ענבר מרמרי

1. "זה לא זבנג וגמרנו"/ אסתר אלדן, מנכ"לית דלק ישראל

"תחליטי אם את רוצה לפנות לכיוון של ניהול או לא, ובהתאם תחליטי מה הארגון שתעבדי בו. אם את רוצה לנהל, אז את צריכה ללכת לתחום העסקי, או לפנות לנתיב מקצועי. אחד הילדים שלי החליט שהוא לא רוצה להיות מנהל גדול, אלא להתמקד בתחום המקצועי. החוכמה היא להגדיר לעצמך ולא להיות מתוסכלת. צריך תשוקה, ובהתאם לבחור מסלול - ואז צריך סבלנות. לא פשוט למצוא מקום, אבל כשמחליטים, צריך להתעקש. גם אז, זה לא זבנג וגמרנו. כשסיימתי לימודי ראיית חשבון והחלטתי ללכת לתחום הניהולי, הייתי חסרת ניסיון. בימים ההם פנו למשרות לפי מודעות בעיתון. בחברה שאליה פניתי - חיפה כימיקלים - חיפשו פנסיונר. כתבתי להם בכתב יד שאעשה כל מה שפנסיונר עושה. הם רצו משרה חלקית, ואחרי חודש ימים בתפקיד, זה הפך למשרה וחצי, ובהמשך הגעתי לתפקיד מנכ"לית. בקיצור - סבלנות ועבודה קשה. לא זבנג וגמרנו".

אתי רוטר / צילום איליה מלניקוב
 אתי רוטר / צילום איליה מלניקוב

2. "לא לעגל פינות" אתי רוטר, מנכ"לית משותפת בקסטרו

"לקחת את הזמן, להיות קשובה, חרוצה, לא לעגל פינות, לבחור את הענקים שמהם את רוצה ללמוד, ולזכור לכבד כל אדם, כי אפשר ללמוד מכל אחד. דמייני את החלום שלך, ויחד עם זאת חשוב שתשאירי את הדלת פתוחה להזדמנויות מעניינות".

אודליה פרידמן / צילום איל יצהר
 אודליה פרידמן / צילום איל יצהר

3. "לנוע מכישלון"/ אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה

"לזכור שההצלחה של היום מסמנת את תחילת הכישלון שעלול להתרחש מחר. זה אומר שגם אם בקריירה שלך יש משהו שלא הצלחת להשיג, צריך רק ללמוד מזה ולהתפתח, להפיק לקחים ולנוע הלאה. חשוב להיות סקרנית וחרוצה, ללמוד כל יום עוד משהו, להתנסות ולעבוד. לחשוב תמיד מחוץ לקופסה. כשמחמיאים לך, לא לצאת מגדרך, וכשמבקרים אותך, לא להיכנס למרה שחורה".

אירית איזקסון / צילום רמי זרנגר
 אירית איזקסון / צילום רמי זרנגר

4. "להתחיל לעבוד"/ אירית איזקסון, יו"ר הבנק הבינלאומי

"להתחיל לעבוד. לצאת לבית הספר של החיים, ובמקביל ללמוד לתואר שני. למצוא מנטורית ראויה לחיקוי במקום העבודה, ולא לפחד לטעות, תמיד אפשר לשנות. אני מנטורית גם בנושאי עבודה וגם בנושאים אחרים".

עדי אקהויז / צילום רמי זרנגר
 עדי אקהויז / צילום רמי זרנגר

5. "הצטיידי בסבלנות"/ עדי אקהויז, מייסדת רילפייס

"לכי לעבוד במשהו שמרגש אותך, שבא לך ללמוד ולגדול בו. קריירה זה מסע ארוך, אצלי היא נבנית כל הזמן, מסתעפת ומשתנה. חשוב להבין איפה את צריכה להתחיל כדי להגיע למקום שתרצי להיות בו בהמשך. עוד עצה היא להצטייד במנה כפולה של סבלנות. המציאות בדרך כלל שונה מהדמיון, והכול לוקח הרבה זמן. עבודה קשה היא לא דבר רע. אגב, אני מאוד ממליצה על תואר ראשון טכנולוגי, זה רקע נפלא למקומות ניהוליים, אבל את צריכה שיהיה לך את הפשן הזה. רקע טכנולוגי מאוד מסייע בעולם העסקי".

אסנת לב-ציון קורח / צילום איל יצהר
 אסנת לב-ציון קורח / צילום איל יצהר

6. "לא לפחד"/ ד"ר אסנת לב-ציון קורח, מנהלת ביה"ח אסף הרופא

"לא לפחד לשלב הורות וקריירה, ולא לחכות עם הילודה עד לתפקיד כלשהו. לגדול עם הילדים. להשתדל לחסוך את ייסורי המצפון ורגשות האשם".

מיכל גבע / צילום איליה מלניקוב
 מיכל גבע / צילום איליה מלניקוב

7. "לא לרוץ להקים סטארט-אפ"/ מיכל גבע, מייסדת טרייונצ'רס

"מצאי ארגון מספיק גדול, שאת יכולה ללמוד ממנו ולהבין שרוחב הכתפיים שלך יגדיר את התפקיד. חשוב שיהיה ארגון גדול, ויש גם סטארט-אפים בגודל כזה. אוניברסיטה זה יופי, אבל צריך ניסיון בארגון עסקי. למרות שאני 'חיית סטארט-אפים', אני חושבת ששווה לא לרוץ להקים סטארט-אפ, אלא להתגלח בהתחלה על זקן של מישהו אחר, ללמוד מעמיתים וממנהלים, לראות איך עובד עסק לפני שאת מקימה עסק משלך".

רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי
 רקפת רוסק עמינח / צילום רון קדמי

8. "לסמן כיוון"/ רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

"סמני לאן את רוצה להגיע. תתחילי ללכת לכיוון הזה, וזכרי דבר אחד: הדרך מאתגרת. יהיו הרבה קשיים, אבל אם תנהלי את הקריירה שלך כמו שאת מנהלת את הבית, המשפחה, החברים וכל מה שהוא שלך וחשוב לך, אז תגיעי".

טל גרנות / צילום רמי זרנגר
 טל גרנות / צילום רמי זרנגר

9. "להצטיין דרך הרגליים"/ טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT

"לא לחשוב שיש קיצורי דרך. יש נטייה לחשוב שאפשר לדלג על שלבים, מקצועית והיררכית. אני חושבת שצריך To walk the walk. להבין איך העולם שלך בנוי, ודרך הרגליים, כדי להצטיין. לפעמים יש תחושה שאפשר להשיג באינסטנט, אבל זה לא נכון. התקופה שלי כנציגה עוזרת לי היום למנכ"ל את HOT יותר טוב. מגוון התפקידים שעשיתי בשוק התקשורת עושה אותי יותר מוכנה לכיסא שאני יושבת בו.

"את צריכה להתחיל מלמטה - בשיווק, בתוכן, בהנדסה או במערכות מידע. היכולת לראות את הארגון מלמטה ואז לעשות תפקיד רוחבי ולקבל זווית אחרת, מאוד חשובה כדי להיות בעמדת ניהול בכירה. הזווית שלך הרבה יותר רחבה. יש יתרון לעשות את זה בכמה חברות שונות, ככה מקבלים ראייה רוחבית במגוון תחומים".

ליאורה עופר / צילום ענבר מרמרי
 ליאורה עופר / צילום ענבר מרמרי

10. "אל תתביישי לשאול"/ ליאורה עופר, בעלי מליסרון

"הכלים שבונים סביבת עבודה מעוררת הם לימוד שלא נגמר אף פעם ומספק סביבת ידע; ניסיון ועבודה בשטח שגורמים לך להבין תהליכים לעומק; ראש פתוח, אמונה ותשוקה אמיתית, אופטימיות ולהיות הכי אותנטית ושקופה כלפי שותפייך לדרך. והכי חשוב - אל תתביישי לשאול כשאינך מבינה דברים לעומקם".

סיוון שמרי דהן / צילום: רמי זרנגר
 סיוון שמרי דהן / צילום: רמי זרנגר

11. "למציאות כוח משלה"/ סיון שמרי דהן, מייסדת-שותפה בקרן קומרה קפיטל

"את צריכה להיות קשובה להזדמנויות, וכשהן מגיעות לקפוץ בכל הכוח. זכרי שהקריירה שאת מתכננת בעיני רוחך כבוגרת תואר ראשון, היא לאו דווקא זו שמתאימה לך. למציאות יש כוח משלה. לפעמים יכולה להיפתח דלת עם הזדמנות משמעותית. כדוגמה אישית - לי בכלל הייתה קריירה בשיווק ומכירות של סטארט-אפים. כשחזרתי ארצה קיבלתי שיחת טלפון מקרן 'אוורגרין'. לא היה לי מושג מה זה העולם הזה, אבל בסופו של דבר נפתחה בפניי הזדמנות קריירה חדשה לחלוטין. צריך להיות סקרנים ועירניים. אולי בפעם הבאה שהעגלה תגיע, יהיה מאוחר מדי".

עולא בכר סלאמה / צילום ענבר מרמרי
 עולא בכר סלאמה / צילום ענבר מרמרי

12. "לחקור היטב"/ עולא בכר סלאמה, מנכ"לית סיבאנא מדיקל

"צריך לחקור טוב את דרישות השוק מבחינת תעסוקה. היום תחום הסטארט-אפים מאוד מפותח, אבל במגזר הערבי אין מודעות לעולם הסטארט-אפים, ובוודאי שלא בקרב נשים. כולנו מחפשות את המשרה הבטוחה, המשכורת החודשית והביטחון, שזה בסדר. אבל צריך קצת יותר תעוזה, לקחת סיכונים, לפתוח את העיניים ולחפש תפקידים לא מהשורה - לא מורה, מהנדסת או רופאה, אלא ביוטכנולוגיה וסטארט-אפים. צריך לכוון את הנוער והבנות ליזמות, וללמד אותן שהרעיונות שיש להם בראש הם ברי יישום ולא הזויים. יום אחד הרעיונות הללו יכולים לתפוס".

אסתי פשין / צילום איל יצהר
 אסתי פשין / צילום איל יצהר

13. "קריירה היא תהליך"/ אסתי פשין, מנהלת מפעל הסייבר של התעשייה האווירית

"אם למדת מקצוע טכנולוגי, מדעי או הנדסי - נסי את כוחך בסייבר, כי זה ההווה וזה העתיד. אני מאמינה שקריירה היא לא החלטה נקודתית בזמן אפס, אלא תהליך, וזה בסדר לטעות בדרך ולעשות שינויים ומעברים. במשך הרבה שנים שאלו אותי מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה, ולא ידעתי לענות על זה. זה בסדר. ניהול של מפעל סייבר של התע"א היה פעם בגדר פנטזיה מבחינתי. לבוגרת תואר ראשון שפונה לתחום הטכנולוגי ורוצה לעבוד בחברה ייחודית, חדשנית ועם סביבה מהנה, הייתי ממליצה שתרים אליי טלפון. יש לנו על מה לדבר".

מירב וינרב / צילום רמי זרנגר
 מירב וינרב / צילום רמי זרנגר

14. "לשנות אזימוט"/ מירב וינרב, מנהלת קוואלקום ונצ'רס בישראל

"הדבר הכי חשוב הם האנשים שאת עובדת איתם, גם ברמת מי מנהל אותך וגם ברמת האינטראקציה הבין אישית. כך זה לפחות במקצועות שלי, שבהם מבלים יותר זמן בעבודה מאשר בכל מקום אחר. לבוגרת טרייה שבוחרת את מקום העבודה הראשון אני מייעצת קודם כל להסתכל על החומר האנושי, על הכימיה ומי האנשים שהיא עובדת איתם. מעבר לכך, המשרה הראשונה לא חייבת להיות מה שתעשי בעתיד. היא לא צריכה לסגור אותך מדברים אחרים, אלא להיות משהו שאת יכולה ללמוד בו, לראות אם את אוהבת את הכיוון. אחרי תואר ראשון יש עוד כמה תארים ומסלולים והכשרות שאת יכולה לעבור, לשנות קצת אזימוט, להבין לאן את רוצה להגיע".

אווה מדז’יבוז’ / צילום רמי זרנגר
 אווה מדז’יבוז’ / צילום רמי זרנגר

15. "תתעקשי להשיג"/ אווה מדז'יבוז', יו"ר הרשות למעמד האשה

"לאורך הדרך תשמעי המון פעמים למה את לא יכולה ולמה לא תצליחי ולמה כדאי לך להתפשר. גברים לא ששים לקדם נשים, ולעתים גם נשים לא ששות לקדם נשים. חשוב שתישארי עם אמונה עצמית וחלומות - וככל שתתעקשי להגשים אותם, כך גדל הסיכוי שתצליחי. למרות מה שכולם יגידו".