סיכום: יוקדם ביטול הסכמי המעסיקים לפנסיה בתשלום מלא

חברי ועדת הכספים ורשות שוק ההון: הסכמי פנסיה להצטרפות ברבים בכ-5,000 מקומות עבודה קטנים, בהם משולמים ע"י העובדים דמי הניהול המקסימליים - יבוטלו כבר במארס הקרוב ■ אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש: "ההחלטה שמה ללעג את כל המאמצים שהושקעו עד כה"

רשות שוק ההון וחברי ועדת הכספים בכנסת סיכמו על הקדמה של שנה בהוראות המעבר, מה שמבשר על ביטול קרוב בהרבה ממה שנקבע עד כה של כל הסכמי פנסיה שמקומות העבודה קבעו לעובדיהם שבהם משולמים על ידי העובדים דמי הניהול המקסימליים. על פי הערכות בסביבת הרגולציה, ישנם במשק כ-4,000-5,000 הסכמים של 'הצטרפות ברבים' בדמי ניהול מקסימליים, בעיקר אצל מעסיקים קטנים, ושמהרבעון השני בשנה הבאה יתבטלו. עם זאת, מדובר בהקדמה חלקית מאוד של הליך שינוי אופי המכרזים לקביעת ההסדרים הפנסיוניים שמעסיקים בישראל מארגנים לעובדיהם, ולא בבשורה גדולה עבור שוק הפנסיה כולו.

ההבנות שהושגו היום בין ח"כ יואב קיש, וח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, לבין רשות שוק ההון, שבראשות הממונה דורית סלינגר. קובעות כי יוקדם מועד פקיעתם של הסכמי ברירת מחדל בדמי ניהול מקסימליים למארס 2018. מדובר בצעד חשוב עבור נתח מסוים מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, שבעקבותיו יתבטלו הסכמי 'הצטרפות ברבים' שבהם דמי הניהול שמשלמים העובדים הינם בשיעורים המקסימליים. אגב, גם אם גופים בהם דמי הניהול לעובדים הינם מקסימליים יורידו עתה את דמי הניהול, הם עדיין יתבטלו במארס הקרוב וזאת מאחר שמועד הבחינה הוא בדיעבד, נכון לשנת 2016 - מועד החלת רפורמת הפנסיה ברירת מחדל.

לפיכך, כבר בעוד חודשים אחדים יידרש כל מעסיק שההסכם שלו בשיעור המקסימלי לצאת למכרז חדש על פי הוראות הברירת מחדל, או להפסיק את ההסכם 'הצטרפות ברבים' לעובדיו. ההסכמות שהתקבלו בין הח"כים גפני וקיש לבין רשות שוק ההון צפויות להפוך למחייבות כבר בשבוע הבא, וזאת כחלק מהקדמה חלקית של הוראות המעבר בהליך החלת הפנסיה ברירת מחדל במלואה במשק.

לא מדובר בהפחתה של דמי הניהול המקסימליים, כשגם עתה החוסכים הללו יוכלו למצוא את עצמם משלמים את המקסימום במקרה של הצטרפות פרטית. לכן, אומר גורם המעורב במהלך מהיום, "עכשיו הכדור בידיים של המעסיקים - מעסיק שלא ייצא להליך ולא יצטרך לאחת מקרנות ברירת מחדל, ויגיד שאין לו ברירת מחדל, עובדיו עדיין יכולים להיפגע. לכן, חשוב להבין שהכדור בידיים של המעסיקים - זה הליך מורכב למעסיקים, שייצאו למכרז אמיתי שתנאיו כבר מוכרים, ושישיג הנחות לעובדיו".

מדובר בהקדמה חלקית של ההחלה המלאה של רפורמת הפנסיה ברירת המחדל, והיא לא נוגעת לחלק הארי של המעסיקים שיש להם הסכמי 'הצטרפות ברבים' שמטיבים עם עובדיהם, ושכוליים הנחות בדמי הניהול. ומה לגבי הסכמי 'הצטרפות ברבים' עם הטבות בדמי הניהול? הם יפקעו כמתוכנן בשנת 2019, ולא יתבטלו קודם. זאת מאחר והתפיסה היא שאלה הסכמים שנותנים הטבות לציבור.

חברי הכנסת ורשות שוק ההון, שם מוביל את התחום הפנסיוני הסגן הבכיר לממונה הראל שרעבי, הגיעו למסקנות כאמור בתום הליך ארוך. בעבר דווח כי "ועדת הכספים קוראת לרשות שוק ההון לקצר את תקופת המעבר להפעלה מלאה של ברירת המחדל בפנסיה", תוך שח"כים טענו כי "מעסיקים רבים טרם קיימו מכרז להוזלת דמי הניהול בפנסיות של עובדיהם ועל-כן נדרש להאיץ את החובה לבחור בקרנות ברירת המחדל במקרים שהמעסיקים נמנעים מפעולה לטובת עובדיהם". נציין כי ב-2016 החלו לפעול שתי קרנות פנסיה ברירת מחדל לציבור כולו, לאחר שנבחרו על ידי האוצר: הקרנות של בתי ההשקעות מיטב דש והלמן אלדובי. קרנות אלה נבחרו לאחר שהתחייבו להעניק למי שיצטרף אליהן הנחות גבוהות בדמי הניהול.

במסגרת הוויכוח שהיה בין ועדת הכספים לרשות שוק ההון, טענו הח"כים בעבר כי על רשות שוק ההון "לקצר את פרק הזמן שנותר עד למימוש המלא של 'רפורמת ברירת המחדל' בפנסיה, כך שהמועד יוקדם ממארס 2019 למארס 2018", משום, כך הם טענו, ש"למרות אישור הרפורמה וכניסתה לתוקף באופן חלקי באמצעות בחירת שתי קרנות 'ברירת מחדל' על-ידי המדינה - שהציעו דמי ניהול מופחתים, טרם התרחש מעבר גדול של חוסכים לאותן קרנות ומנגד, מעסיקים רבים מאוד, טרם קיימו מכרז לבחירת קרנות שיציעו לעובדיהן דמי ניהול מופחתים". את המהלך האמור הוביל ח"כ קיש.

ההסכמות החדשות אינן מספקות מענה מיידי לכל ציפיות חברי הכנסת, וגם הציפיות של מנהלי קרנות הפנסיה ברירת מחדל. זאת מאחר והן לא חלות על כל ההסכמים של ה'הצטרפות ברבים'. לפני זמן מה סגן הממונה על רשות שוק ההון שרעבי התייחס בדיוק לסוגיה זו ואמר בכנסת כי "המטרה בקביעת תקופה של הוראת מעבר היתה להימנע ממצב שבו נפיל על כל המשק מעבר של עשרות אלפי חוסכים ויותר, ולכן קבענו את מארס 2019 כתאריך יעד. אלא שבניגוד להוראת המעבר ולכוונה שעמדה בבסיסה, הכל כן יתרחש בבת אחת, כי המעסיקים לא יצאו במכרזים כפי שציפינו", תוך שהוסיף כבר אז כי "על-כן אנחנו עומדים לצאת בחוזר שיחייב להקדים ולצאת במכרזים וכי הוראת המעבר לא תחול במקרים שבהם דמי הניהול הם מקסימליים".

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש, הביע היום אכזבה רבה מההסכמות ומסר היום בעניין זה כי "המלצת רשות שוק ההון לוועדת הכספים הצפויה, שמה ללעג את כל המאמצים שהושקעו עד כה בכדי להבטיח את בשורת הרפורמה לכל עם ישראל ובעיקר לחוסכים החלשים שמשלמים דמי ניהול גבוהים. ישנה הזדמנות לפתוח את הסכר לתחרות ולשפר משמעותית את מצבם של ציבור החוסכים מידי חודש. ישנם מאות אלפי מועסקי המשלמים דמי ניהול קרובים למקסימום או גבוהים משמעותית מדמי הניהול שנקבעו במכרז. כולם ימשיכו לשלם סכומים גבוהים עד מארס 2019 ללא שום צורך - עם חותמת ההכשר של רשות שוק ההון וועדת הכספים של הכנסת".