תושבי אבו גוש פוחדים מהוותמ"ל ומתושבי מזרח ירושלים

"אנחנו לא יכולים לגור בעיר עם יהודים, אתה יודע מה יקרה אם תהיה התקרית הכי קטנה, וגם לא בכפר ערבי, כי הם חושבים שאנחנו בוגדים"

הכפר אבו גוש זכה לשגשוג והפך למותג של חומוס בעיקר אחרי האינתיפאדות, שחסמו את הגישה לחומוסיות בעיר העתיקה של ירושלים. למרות הדימוי הרומנטי שלו, היישוב הוא כבר מזמן לא כפר קטן. מאז 1982 זוהי מועצה מקומית שבה חיים כ-7,200 תושבים, כולם ערבים מוסלמים. קצב הגידול הטבעי בינוני ועומד על 2.7% (כמעט כמו בתל-אביב ופחות מירושלים). הדירוג החברתי-כלכלי של היישוב הוא 3 מתוך 10 לפי נתוני הלמ"ס.

כיום יש בישוב 2,670 יחידות דיור, ותוכנית המתאר של היישוב, שהוכנה על ידי יאיר אביגדור ואושרה בחודש אפריל 2017, קבעה יעד תוספת של 12,000 איש ב-1,800 יחידות דיור, עד שנת 2030.

אבל לפני כשבוע אושרה תוכנית של הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור), תמ"ל/ 1065 אבו גוש מערב, שמציעה הגדלה משמעותית של הכפר. תוכנית זו מצטרפת לתוכנית תמ"לית נוספת (תמ"ל/ 1052 אבו גוש מתחם צפוני), שאף היא מקודמת בימים אלה. אין זה מפתיע לגלות שראשי יישובי הסביבה, כמו גם תושבים לא מעטים מאבו גוש, חוששים שבירת החומוס הפסטורלית, מוקפת יערות האורן של קק"ל, הולכת לאיבוד.

התוכנית המערבית מתייחסת לאזור שבין הכפר הקיים ליישובים יד השמונה וקרית יערים ומתפרשת על שטח של 238 דונם. התוכנית מציעה בנייה של 603 יח"ד בצפיפות של כ-2.4 יחידות דיור לדונם. התוכנית הצפונית ממוקמת בין אבו גוש לישובים קרית ענבים ומעלה החמישה ומתפרשת על שטח של כ-431 דונם. הבנייה מציעה תוספת של 813 יח"ד בצפיפות של כ-2 יחידות דיור לדונם. דברי המבוא במסמכי ההוראות מדגישים מאוד את העובדה שההרחבות המוצעות בשתי התוכניות יוצאות דופן: אינן פוגעות בשטחים טבעיים ערכיים ואין להן נגיעה למרקם ההיסטורי, במרכז היישוב.

"אין לנו לאן ללכת"

סלים ג'בר, שכיהן כראש מועצת אבו גוש בשנים 1998-2013, נרעש וזועם על התוכנית המקודמת: "מה שקורה זה שהותמ"ל וגם המועצה רוצים למכור את אבו גוש. אנחנו, כל התושבים, מתנגדים בתוקף. רצינו את השטחים לדורות הבאים, לדורות ההמשך. אין לנו לאן ללכת. אנחנו לא יכולים לגור בעיר עם יהודים, אתה יודע מה יקרה אם תהיה התקרית הכי קטנה, וגם לא בכפר ערבי כי הם חושבים שאנחנו בוגדים, וזה לא נכון.

"מצד שני באו הותמ"ל, שר האוצר, שר השיכון ושר הפנים, ותקעו לנו סכין בגב. הם רוצים לעשות תוספת של עשרות ומאות תושבים שהם לא מאבו גוש. אנחנו צפופים ועוד מעט הכבישים לא יספיקו לנו. אנחנו רוצים לבחור את האנשים שבאים אלינו. יש לנו מנטליות אחרת, חינוך אחר".

- למי מיועדת השכונה החדשה?

"לא לאבו גוש. אני לא יודע מי יגור שם, אבל אין לנו מקום בשביל אף אחד. רק לבנים שלנו. לצערי זה מסחר, זה ביזנס. לאדריכלים, לעורכי דין וגם לכמה אנשים מאבו גוש, שאולי יקבלו משהו מהצד".

"זה בשביל האקסל של מינהל התכנון"

לא רק תושבי אבו גוש עצמה מתנגדים לתוכניות הותמ"ל, כי אם גם תושבי היישובים מסביב. עו"ד אייל מאמו אחראי להתנגדויות של המועצה האזורית מטה יהודה וקיבוץ מעלה החמישה: "התוכנית הזאת לא באה לענות לצרכים של אבו גוש. תוכנית המתאר הכוללנית של הישוב, שעוד לא יבש הדיו על אישורה (אפריל 2017), עסקה בצרכים של היישוב. אנחנו חושבים שגם שם הפריזו עם ההתפרסות על חשבון קרקע חקלאית פעילה ומניבה, אבל תוכנית המתאר לפחות עשתה את העבודה. פתאום מישהו מצניח את התמ"ל הזאת שאין לה קשר לצרכים של אבו גוש. מישהו עושה צחוק מעבודה.

"לא יעלה על הדעת שפתאום צריך עוד יחידות דיור באבו גוש. ברור שמי שיגיע לשם זה לא תושבי אבו גוש. זה בא לענות לטבלאות אקסל של מנהל התכנון. זה חלק ממהלך מבוהל של מינהל התכנון שמקדם תוכניות ללא צורך".

דניאל רונן, מרכז המשק של מושב יד השמונה שמתגוררים בו יהודים משיחיים ונוצרים מפינלנד, נחרץ ובוטה בהתנגדות שלו לתוכנית: "המדינה הגדירה את כל האזור הזה במושגים של ליבה שמורה. המשמעות היא שבין גוש דן וירושלים המתרחבת יהיה גוש ירוק. בכל מה שקשור לבנייה והתרחבות אנחנו חיים תחת זכוכית מגדלת ובונים בפינצטה ואז באה תוכנית כזאת, ואיך אומרים? לא רואה ממטר. באה עם D9 ומסתערת על היער וטורפת את כל הקונספט בצורה קיצונית".

הוא גם חושש מפני האוכלוסייה שתבוא לגור בשכונות החדשות.

"לדעתי לא יבואו לשם תושבי אבו גוש. ביישוב עצמו רוב הקרקעות הן פרטיות. במתחם הזה מדובר באדמות מדינה שהיו פעם של נוה אילן ולכן הם כל כך ששים על זה, כי הם יכולים להפוך את זה לדירות מהר. אבו גוש לא צריכים את זה. אז מה המשמעות של זה? מי שיבוא לפה הם לא אבו גוש. אני יודע שבמזרח ירושלים כבר מדברים על זה".

- מה הבעיה שאנשים ממזרח ירושלים יבואו לגור פה? לתל-אביבים מותר לגור בהרחבה של נוה אילן.

"ילד באבו גוש ביום העצמאות תולה דגל ישראל. אם אני אקח אותך עכשיו לבית חנינא, ליד הרכבת הקלה, אתה תראה גרפיטי "kill Israel" ליד הבית ספר שלו. סכין מטפטפת דם. האוכלוסייה שם כפו עליה את התעודה הכחולה".

- אבל אתם עצמכם נוצרים אוונגליסטים כמדומני.

"אני עצמי פיני, נוצרי, אבל מאמין בתנ"ך ובברית החדשה. אני לא נגד ערבים. אני נגד ערבים שנגד ישראל.

"לא יעלה על הדעת שפתאום צריך עוד יחידות דיור באבו גוש. זה ברור שמי שיגיע לשם זה לא תושבי אבו גוש. זה בא לענות לטבלאות אקסל של מנהל התכנון. זה חלק ממהלך מבוהל של מינהל התכנון שמקדם תוכניות ללא צורך"

השכונה המערבית המתוכננת באבו גוש/ הדמיה: אדריכל ארי כהן, משרד השיכון
 השכונה המערבית המתוכננת באבו גוש/ הדמיה: אדריכל ארי כהן, משרד השיכון