הממשלה הצביעה בעד חוק המרכולים; לפיד: "חוק מעליב"

החוק שהציע אריה דרעי מאפשר לשר הפנים להתערב באישור או פסילת חוקי עזר מקומיים בנוגע לפתיחת עסקים בשבת, אך לא יחול על ת"א, שם קבע בג"ץ כי שר הפנים פספס את המועד לפסילת החקיקה

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

הממשלה הצביעה הבוקר (א') בעד חוק המרכולים, שהציע אריה דרעי מש"ס. החוק מאפשר לשר הפנים להתערב באישור או פסילת חוקי עזר מקומיים בנוגע לפתיחת עסקים בשבת. החוק לא יחול על תל-אביב, שם קבע בג"ץ כי שר הפנים פספס את המועד הקבוע בחוק (הקיים) לפסילת החקיקה.

ועדת השרים לחקיקה אמורה אף היא לאשר את החוק, אך הדיון הועבר למליאה הרחבה כדי לנטרל את ההתנגדות של שרי ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן וסופה לנדבר.

58 ראשי רשויות ועיריות - ביניהם יו"ר השלטון המקומי, ראש עירית מודיעין, חיים ביבס (שהוא גם חבר ליכוד) - כתבו לנתניהו ולדרעי מכתב ובו התנגדות נחרצת לחוק המרכולים.

לדבריהם, החוק הזה מהווה "פגיעה חמורה בתושבי מדינת ישראל, באמצעות פגיעה בסמכויות נבחריהם בשלטון המקומי ובשינוי דרסטי של הסטטוס-קוו הקיים לגבי פעילות עסקים בשבת ברחבי הארץ", לשון המכתב.

"אנו קוראים לכם להימנע מקידום הצעת החוק, שיש בה שינוי של מערך היחסים שבין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי בתחום רגיש זה", ציינו ראשי הרשויות.

ח"כ יאיר לפיד הגיב להצבעת הממשלה ואמר: "עוד חוק מעליב של כפייה דתית בחסות הדיל הפוליטי של נתניהו עם החרדים. שוב מייצרים פילוג במקום דיון אמיתי על השבת הישראלית. ניאבק בחוק בכל הכוח". 

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, הגיב גם הוא על אישור חוק המרכולים על-ידי הממשלה. "מדובר פה בהפרה בוטה של הסטטוס-קוו ובפגיעה בציבור החילוני המהווה רוב במדינת ישראל. כפי שהודעתי בשבוע שעבר, סיעת ישראל ביתנו תתנגד לחוק אם יעלה להצבעה במליאה, והשרה סופה לנדבר תצא מהמליאה בזמן ההצבעה".