דוחות הסלולר: פער ההכנסות בין סלקום לפלאפון - רק 44 מ' ש'

ההכנסות המצרפיות של סלקום, פלאפון ופרטנר ירדו ב-4% לעומת אשתקד ■ בברקליס ממליצים על בזק, עם מחיר יעד שגבוה ב-32% ממחיר המניה

משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס
משתמשי סמארטפונים / צילום: רויטרס

האם אחרי כמה שנים סוערות אפשר לבשר על התייצבות בשוק הסלולר? שלוש חברות הסלולר הוותיקות - סלקום , פרטנר  ו-פלאפון- פרסמו בשבועיים האחרונים את דוחות הרבעון השלישי, ואצל שלושתן ניתן לזהות רמזים להתייצבות כזו.

שלוש חברות הסלולר יחד רשמו ברבעון השלישי הכנסות של קרוב ל-2 מיליארד שקל, ירידה של 4% ביחס לרבעון המקביל ב-2016. הפער בין ההכנסה הגבוהה ביותר (679 מיליון שקל בסלקום) והנמוכה ביותר (635 מיליון שקל בפלאפון) עמד על 44 מיליון שקל בלבד, בעוד שברבעון המקביל הפער היה גבוה יותר, כ-80 מיליון שקל. אצל שלוש החברות נרשמה עלייה מתונה בהכנסות ביחס לרבעון הקודם.

ההכנסות ממכירת ציוד קצה (סמארטפונים בעיקר), שבעבר היו מנוע צמיחה שפיצה על השחיקה בהכנסות משירותי סלולר, נשחקו אצל כל החברות ושלושתן יחד מכרו ציוד קצה ב-503 מיליון שקל, לעומת 520 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-515 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות משירותים צמחו בשלוש החברות ביחס לרבעון הקודם וירדו ביחס לרבעון המקביל, כשהירידה החדה ביותר הייתה בסלקום (8.6%) והמתונה ביותר אצל פלאפון (1.5%).

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הצביע על שיפור בסלקום, גם ביחס לרבעון המקביל וגם ביחס לקודם; בפרטנר ובפלאפון השיפור היה ביחס לרבעון המקביל, אך נרשמה ירידה ביחס לרבעון הקודם. פלאפון רשמה EBITDA רבעוני של 122 מיליון שקל, בסלקום הנתון היה 160 מיליון שקל ופרטנר הובילה בסעיף זה ברבעון השלישי, עם EBITDA של 189 מיליון שקל.

בניגוד לפלאפון וסלקום שרשמו שיפור בתזרים החופשי ביחס לרבעון הקודם והמקביל, בפרטנר דווקא הוצגה ירידה בתזרים החופשי ביחס לשני הרבעונים, ל-202 מיליון שקל - עדיין גבוה משל המתחרות, 105 מיליון שקל בסלקום ו-131 מיליון שקל בפלאפון.

סלולר
 סלולר

עלייה ב-ARPU

סלקום מציגה את מספר הלקוחות הגדול ביותר, כ-2.8 מיליון, עלייה של 26 אלף ברבעון. בפרטנר העלייה במספר הלקוחות הייתה של 15 אלף לכ-2.7 מיליון, ופלאפון רשמה עלייה של 65 אלף מנויים לכ-2.5 מיליון. ה-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) הגבוה ביותר נרשם בפרטנר, 64 שקל, ואחריה פלאפון עם 63 שקל וסלקום עם 57.8 שקל.

בברקליס התייחסו לנושא ה-ARPU, כשציינו שהמכנה המשותף לשלוש החברות היה עלייה בנתון זה. לדברי האנליסט טבי רוזנר, הדבר משמעותי במיוחד בפרטנר וסלקום, שם סגמנט הסלולר אחראי ל-79% ו-70% מה-EBITDA, בהתאמה. "יחד עם זאת, אנחנו מאמינים שמוקדם לדבר על תיקון בשוק ואנחנו לא משנים את תחזיותינו לעלייה של 6% ב-ARPU בשנת 2018", מציין האנליסט.

מבין שלוש מניות חברות התקשורת הנסחרות בבורסה (סלקום, פרטנר ובזק), בברקליס מעדיפים את בזק  וממליצים למשקיעים להתמקד ביסודות הכלכליים שלה, ופחות ב"אי הוודאות השוררת סביב עתיד יו"ר בזק בטווח הקצר" (כלומר, החקירה הנוגעת לבעל השליטה, שאול אלוביץ', ש.ח.ו). בזק מקבלת המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 7 שקלים שגבוה ב-32% ממחיר המניה.

סלקום מומלצת בהמלצת "תשואת שוק", כשמחיר היעד, 36 שקל, גבוה ב-2.5% ממחיר השוק. "סלקום TV הוסיפה 17 אלף מנויים והגיעה לנתח שוק של 10%", כותב רוזנר. "חשוב יותר, הסגמנט הזה עבר לרווחיות על רקע הגודל אליו הגיע". להערכתו, סלקום בעמדה טובה להפוך לחברת תקשורת שמספקת את מלוא השירותים, אך הוא סבור שהאפסייד בה מוגבל כל עוד אין סימנים נוספים לתיקון בשוק הסלולר.

בפרטנר ההמלצה שלילית, "תשואת חסר", במחיר יעד של 21 שקל, דומה למחיר השוק. ההמלצה הזו מוסברת בכך שפרטנר מחפשת דרך להציג היצע מבודל בשוק הטלוויזיה והטריפל, ועד שזה יקרה, קשה למצוא קטליזטור למחיר המניה.