כפי שנחשף ב"גלובס": רפורמת רישוי העסקים יוצאת לדרך

הרפורמה, המיועדת להקל על בעלי עסקים קטנים ובינוניים, תתחיל בפיילוט שיאפשר להוציא רישיון במקום אחד במקום מול רשויות מרובות ■ הערכות עדכניות: 30% מהעסקים פועלים ללא רישיון

אלי גרונר  / צילום:  תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (א') באופן רשמי על הקמת מערכת מקוונת לתמיכה ברישוי עסקים ועל מהלכים דיגיטליים שונים שאמורים להקל על עסקים קטנים ובינוניים - תוכנית שנחשפה ב"גלובס" לפני כחודשיים.

מי ששקד על גיבוש הרפורמה הזאת הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. הוא מצא כי שיעור גבוה מאוד, כרבע מהעסקים, פועלים ללא רישיון עסק כדין בגלל סחבת ברישוי עסקים וקושי לתאם את פעילותם מול רשויות מרובות.

משמעות הרפורמה היא "התמקדות בהקלות לעסקים קטנים ובינוניים, שהם עמוד התווך של הכלכלה שלנו. המהלך יפחית את הנטל הרגולטורי והביורוקרטי על עסקים אלה, הוא יקל על הקמת עסקים חדשים", אמר נתניהו בישיבת הממשלה. גילה גמליאל, השרה לשוויון מגדרי, הממונה גם על התחום הדיגיטלי, אמרה כי "המערכת הדיגיטלית תקל ותסייע לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לפעול תחת רישוי כחוק".

כיום, בעל עסק נאלץ לפעול מול גורמים רבים בהוצאת רישיון - הרשות המקומית שבה מוקם העסק, משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. תהליך הוצאת הרישיון אורך זמן רב, ועל כן, ההערכה היא שיותר מ-30% מבעלי העסקים פועלים ללא רישיון.

גמליאל ציינה כי "בחודשים האחרונים צוות משימה בין-משרדי שבו לקחו חלק כל הגורמים המעורבים בתהליך, עבד על ניתוח הבעיות המרכזיות בתהליך ואפיון פתרון דיגיטלי מתאים". הצוות, שנעזר בחברת הייעוץ דלויט דיגיטל, ביצע מחקר השוואתי, גם בינלאומי, עשה מיפוי של הצרכים ובדק את הפעילות של עסקים קטנים בשטח.

כעת, יחידת התקשוב הממשלתית תתחיל בביצוע פיילוט של מערכת שתאפשר לבעל העסק ולגורמי מקצוע מטעמו לבצע את תהליך רישוי העסק תחת קורת-גג אחת. המערכת תכלול הנגשה של המפרטים האחידים באופן ידידותי ופשוט להבנה, הגשה מקוונת של הבקשה, בדיקה אוטומטית שלה, הנגשה של פרטי ההתקשרות עם גורמי הפיקוח המטפלים בבקשה וקבלת סטטוס על הטיפול בה, תוך יצירת ממשקים בין המערכות של רשויות הרישוי לבין המערכות של הגורמים נותני האישור.

משרדי הממשלה האחרים, בעיקר המשטרה, הכבאות, הגנת הסביב והחקלאות, יפתחו ממשקים למערכת הדיגיטילית עד שנת 2018. עלות פיתוח הממשקים תמומן במשותף מתקציב הפיילוט ומתקציב המשרדים השונים. בנוסף יפעל משרד הפנים לתיקון תקנות רישוי עסקים, כך שתתאפשר הגשת טפסים או אישורים נדרשים בצורה מקוונת.