חודש לפיצול ערוץ 2: קשת מובילה, אך רשת לא מוותרת

5 מתוך 7 התוכניות הנצפות ביותר בנובמבר היו תוכניות ריאליטי ■ הגידול בהיצע התוכניות האטרקטיביות הגדיל ב-33% את השימוש בצפייה נדחית ■ ממוצע הפריים של תאגיד השידור "כאן" צנח ל-2.2%

"חתונה ממבט ראשון" של קשת. חצתה את רף ה־20% / צילום: אסף תמם
"חתונה ממבט ראשון" של קשת. חצתה את רף ה־20% / צילום: אסף תמם

חודש מאז פיצול ערוץ 2, והמגמות שבהן ניתן היה להבחין בשבועות הראשונים הולכות ומתייצבות. קשת מובילה ברצועת הפריים-טיים (20:00-23:00) אם כי לא בפער עצום. ההישג הגדול ביותר שלה הוא היתרון המובהק במשדרי החדשות המשותפים ובעיקר במהדורת החדשות המרכזית. כ-58% מצופי המהדורה המרכזית של חברת החדשות בחודש האחרון עשו זאת באפיק 12, ורק כ-42% עשו זאת באפיק 13.

היתרון מתחיל עוד קודם לכן, ברצועת הפרה-פריים (19:00-20:00), שעליה דובר רבות. בעוד גיא פינס ו"התוכנית כלכלית" בהגשת קרן מרציאנו משיגות בחודש האחרון נתון דו-ספרתי של 10.5%, "לפני החדשות" בהגשת אודי סגל ולוסי אהריש מספקת נתון שנמוך בכמעט 80% - 5.9% בלבד.

בנתוני הפריים-טיים הפערים כאמור נמוכים יותר, וברשת יכולים למצוא בכך מעט נחמה: אף שהם יוצאים לקרב של 21:00 מנקודת פתיחה נמוכה יותר, הם מצליחים לצמצם פערים בהמשך הערב. אבל גם כאן קשת מסיימת את החודש הראשון וידה על העליונה: בין 20:00 ל-23:00 היא מנצחת בפער של כ-17%, ובין 21:00 ל-23:00 הפער לטובתה קטן יותר ועומד על כ-9%.

הרייטינג הממוצע של הצפייה
 הרייטינג הממוצע של הצפייה

ומה קיבל הקהל בחודש הראשון של הפיצול? התשובה לא מפתיעה - ריאליטי, ריאליטי ועוד קצת ריאליטי. הפיצול הכפיל ואף למעלה מכך את מספר תוכניות הריאליטי שמקבל הצופה - מארבע תוכניות בשבוע ממוצע בערוץ 2 לתשע תוכניות בערוצי קשת ורשת - והקהל מצביע בשלט.

כמעט כל ניסיון להציב מול אחת מענקיות הריאליטי תוכניות אחרות הסתיים בניצחון מוחץ לתוכנית המציאות. חמש מבין שבע התוכניות הנצפות ביותר הן תוכניות ריאליטי, ומי שמצליחות לשבור מעט את השורה הן רק "אבודים" של צופית גרנט ברשת ו"ארץ נהדרת" של קשת.

"אבודים", שנחלשה במשדר האחרון שלה, היא ללא ספק בעלת הנתונים המפתיעים ביותר מאז הפיצול: ספק אם מישהו הימר שהיא תהיה התוכנית הנצפית ביותר של רשת בחודש הראשון, ומי שמדורגת במקום השלישי הכולל עם 18.8%. מלבדה מכניסה רשת לטבלה גם את "המירוץ למיליון" ואת "אקס פקטור".

שאר שבע התוכניות בטבלה שייכות לקשת, ובראשן שתי התוכניות היחידות שמצליחות להציג ממוצע חודשי של יותר מ-20%: "חתונה ממבט ראשון", מותג ריאליטי חדש שמצליח לכבוש את הטבלה, ו"הכוכב הבא לאירוויזיון" שבמקום השני.

איך מתמודדים הצופים עם הגידול בהיצע התוכניות החזקות והאטרקטיביות? מנתוני ועדת המדרוג עולה כי בחודש האחרון נרשם גידול משמעותי בשימוש של הצופים בצפייה הנדחית. כידוע, נתוני הרייטינג של ועדת המדרוג כוללים את הצפייה עד 2 בלילה, כולל צפייה בתוכניות מוקלטות. בחודש הראשון נרשם גידול בסך הצפייה בברודקאסט (קשת, רשת, ערוץ 10 וכאן), וזה עמד על כ-61.5% מכלל הצפייה בטלוויזיה בערב נתון, מתוכם 3.6% מגיעים מצפייה נדחית, בעוד בחודש שלפני הפיצול תרמה הצפייה הנדחית רק 2.7% לסך הצפייה בברודקאסט - גידול של 33%. רובה המוחלט של הצפייה הנדחית מוקדש לתוכניות של רשת וקשת שמשפרות כך את הרייטינג שלהן בכ-10%, ומרחיבות את הפער מול ערוץ 10.

ערוץ 10 לא נשבר

ערוץ 10 מציג בסיום החודש הראשון לפיצול ממוצע צפייה של 6% בפריים-טיים, בדיוק הנתון שעליו דיברו שם ערב הפיצול. זה לא אומר שהוא עובר ימים קלים, ובדיוק כמו שני מתחריו ניתן להניח במידה רבה של ודאות שהוא מפסיד כסף כמעט מדי ערב, אבל כשהקרב הוא לא על מי ירוויח אלא על מי יישבר ראשון, יש לכך משמעות.

התוכנית הנצפית ביותר של הערוץ בחודש האחרון היא "פנים אמיתיות" של אמנון לוי, שמגיעה ל-6.9% ורושמת ירידה קלה יחסית של 11.5% לעומת נתוניה לפני הפיצול. שתי הבאות בתור, "המסע המופלא של גידי ואהרוני" עם 6.8% ו"גב האומה" עם 5.9%, כבר רושמות ירידה של כמעט 25% בנתוניהן.

המהדורה המרכזית של הערוץ, ששודרה בשבוע הראשון ללא פרסומות, שומרת על נתון של 8.8% בדומה לזה שהציגה קודם לכן, ובדומה לנתון של המהדורה המרכזית של חברת החדשות ברשת לבדה (9%). מובן שמול הנתון המצרפי של המהדורה בשני הערוצים - שגדל בכ-30% - הפער התרחב משמעותית.

כרגע הנפגע הגדול של הפיצול הוא השידור הציבורי, שרושם ירידה חדה בנתוניו. אם באוקטובר הגיע ממוצע התוכניות ששודרו בערוץ בין 21:00 ל-23:00 ל-3.6%, הרי שבחודש הראשון לפיצול נרשמה צניחה של כמעט 40% ל-2.2%. מהדורת החדשות המרכזית איבדה כ-25% וירדה מנתון ממוצע של 5.4% ל-4% בלבד.

עשר התוכניות הנצפות ביותר מאז פיצול ערוץ 2
 עשר התוכניות הנצפות ביותר מאז פיצול ערוץ 2