סכסוך עבודה בהסתדרות המורים בשל חישוב ימי מחלה מוטעה

לטענת ההסתדרות, מורה שחולה יום אחד – מחויב כאילו נעדר 1.4 ימים ■ מזכ"לית הסתדרות המורים: "לא ייתכן מצב שבו מורה או גננת נעדרים עקב מחלה ומחויבים כמעט בחצי יום נוסף" ■ הודיעה על שביתה שתיכנס לתוקף ב-27 לדצמבר

הסתדרות המורים הכריזה היום (ב') על סכסוך עבודה והודיעה על שביתה שתיכנס לתוקף ב-27 לדצמבר, זאת בשל "עושק ימי מחלה של המורים בידי משרד החינוך".

לטענת ההסתדרות, מורה שחולה יום אחד - מחויב כאילו נעדר 1.4 ימים. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, אמרה כי "לא ייתכן מצב שבו מורה או גננת נעדרים יום אחד עקב מחלה ומחויבים על יום וחצי". לטענת בן-דוד, סכסוך העבודה הוכרז לאור פגיעה מתמשכת הנגרמת לעובדי הוראה במשך שנים בגין חישוב ימי מחלה מוטעה. בכך מצטרפים בהסתדרות המורים לסכסוך העבודה שהכריז ארגון המורים בבתי הספר העל-תיכוניים, לאור המבוי הסתום אליו הגיע המשא ומתן בעניין העלאות השכר למורים הוותיקים. ככל הנראה, לאור ההתקדמות אליה הגיעו בארגון המורים לאחר העיצומים שנקטו, בהסתדרות המורים לא מעוניינים להישאר מחוץ לתמונה. היום ממשיך המאבק של ארגון המורים, והם משביתים את התיכונים בארבע ערים בשרון:  בהרצליה, כפר סבא, נתניה ורעננה.

לדברי הסתדרות המורים, מזה מספר שנים, משרד החינוך מנכה מיתרת המחלה הצבורה של עובדי ההוראה 1.4 ימים עבור יום מחלה אחד. לטענתם, התנהלות זו של משרד החינוך נתגלתה רק לאחרונה, כאשר המשרד החל לפרט את מספר ימי המחלה שנצברו בתלושי השכר ומספר ימי המחלה שחויבו בפועל. מבדיקה שערכה הסתדרות המורים, עולה כי משרד החינוך מחייב את עובדי הוראה בחלק היחסי של ימי המנוחה השבועית, ללא קשר לימי ההיעדרות בפועל. לדוגמה, עובד הוראה שנעדר מיום אחד בשל מחלה, מחויב ב- 1.4 ימי מחלה ועובד שנעדר שלושה ימים יחויב 4.2 ימי מחלה.

הסתדרות המורים פנתה והעלתה את הבעיה בפני משרד החינוך, כבר באוגוסט האחרון, אולם לטענתם משרד החינוך לא מספק מענה אמיתי לבעיה. 

לדברי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, "לא ייתכן מצב שבו מורה או גננת נעדרים עקב מחלה ומחויבים כמעט בחצי יום נוסף. אף עובד במדינת ישראל לא היה מוכן לקבל זאת - וגם לא אנחנו". בנוסף מציינת בן-דוד כי "צריך להבין שמורה הנמצא במערכת החינוך עשרות שנים נפגע בצורה מהותית במועד פרישה מתפקיד, שכן למעשה הוא פודה פחות ימי מחלה מכפי שהיה אמור לקבל. אנחנו לא מקבלים עוולה זו, ואם לא יימצא פתרון מניח את הדעת בימים הקרובים, נשבית בצער את הלימודים".