לא שילמתם אלפי שקלים לביה"ס? הילד לא ייצא לטיול ולהצגות

לפי אישור משרד החינוך, בתי הספר רשאים לגבות, בנוסף לתשלומי הרשות עבורי טיולים, פעילויות תרבות וכדומה, מאות ואלפי שקלים נוספים עבור תל"ן (תוכנית לימודית נוספת)

תלמידים / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

בימים אלה נדרשים הורים לתלמידים במערכת החינוך לשלם מאות ואלפי שקלים לבתי הספר במסגרת תשלומי הרשות. נזכיר כי תשלום החובה היחיד לכל ההורים הוא עבור ביטוח לתלמיד, סכום של כ-50 שקל אותו משלמים לרשות המקומית. יתר התשלומים מוגדרים בחוק כתשלומי רשות.

התשלומים, כפי שכבר פרסמנו, מגיעים בקלות גם השנה (אחרי שלא פחתו ביחס לשנה שעברה) לאלפי שקלים לתלמיד, בעיקר אם משקללים בהם, כפי שמרבית בתי הספר עושים, את שיעורי התל"ן (תוכנית לימודית נוספת), שמטרתם להעשיר את התלמידים אמנם אולם לרושש את ההורים.

לפי אישור משרד החינוך, בתי הספר רשאים לגבות, בנוסף לתשלומי הרשות עבורי טיולים, פעילויות תרבות וכדומה (סכום של 556 שקל לתלמידי כיתות א' ועד 1,338 שקל לתלמידי כיתוב יב'), מאות ואלפי שקלים נוספים עבור תל"ן.

נושא זה, ולא בכדי, מעורר דיונים חוזרים ונשנים מדי שנה. לפי החלטת משרד החינוך, בתי הספר רשאים לגבות מכל תלמיד סכום נוסף של 885 שקל בבית ספר יסודי, 1,060 שקל לתלמידי חטיבות הביניים ו-1,150 בחטיבות העליונות. סך הגבייה המותרת לתלמידים בבתי ספר מיוחדים ותורניים, כולל בחינוך הדתי, עומדת על 2,655 לתלמידי יסודי, 3,180 שקל לחטיבות ביניים ו-3,450 לתלמידי תיכון. במילים אחרות: הורים לתלמידים במערכת החינוך ישלמו אלפי שקלים לתלמיד במסגרת חוק חינוך חינם.

מדי שנה עולה הצעקה מחדש, ומדי שנה מרבית ההורים משלמים דווקא משיקולים חברתיים, על-מנת שלא להדיר את ילדיהם מהפעילות בבית הספר, כמו שיעורי תל"ן שנערכים בשעות הלימוד או מפעילות אחרת. משרד החינוך אוסר על בתי ספר למנוע פעילויות מילדים של הורים סרבני תשלומים - מה שלא מפריע כנראה לבתי הספר להתנהל אחרת.

במכתב שקיבלו הורים לתלמידים מאחד מבתי הספר בארץ, נכתב כי תלמיד שהוריו לא הסדירו את תשלומי ההורים, לא ישתתף בטיול כיתתי שיתקיים השבוע, והוא ישובץ ביום לימודים בכיתה אחרת. במילים אחרות - הילד ייענש.

אם לא די בכך, ההורים מתבשרים במכתב כי כל פעילויות ההעשרה לילדם יופסקו, כך שהוא לא ישתתף בפעילויות דוגמת הצגות, שיעורי תל"ן טיולים וכדומה. 

הדרה
 הדרה

האם מותר לבית הספר להתנהל באופן הזה? במשרד החינוך מדגישים כי "אנו בודקים מול הנהלת בית הספר את נסיבות המקרה ופועלים למציאת הפתרון הטוב ביותר".

לאחרונה אף נערך כנס ביוזמת הפעיל החברתי פיצ'י דובינר, שמטרתו להעלות את המודעות והעיוות שבדרישות לתשלומים בחסות המדינה. בין הדוברות באותו הכנס הייתה גם חברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין, יו"ר השדולה למען המשפחה הישראלית, שאמרה ל"גלובס" כי מטרתה היא ראשית "שהמדינה תכיר בכך שהחינוך בישראל אינו חינוך חינם. שנים על גבי שנים ההורים שילמו אלפי שקלים, ובמבט קדימה אסור עוד לוותר.

"באופן אבסורדי התשלומים לתלמידי בחינוך התורני הם היקרים בסקאלה, והם לא מאפשרים את שוויון ההזדמנויות אלא להפך. תשלומי ההורים משמרים את הפערים החברתיים".

מוקדם יותר השנה, עם אישור תשלומי ההורים על-ידי ועדת החינוך, כאמור ללא שינוי מהשנה הקודמת, קרא יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, להורים שלא לשלם עבור תל"ן, ואמר בדיון כי "תוכניות הלימוד הנוספות (תל"ן) מרחיבות את הפערים בין התלמידים. אין שום הצדקה לגבות תל"נים, למעט בצע-כסף".