פייסבוק מסנג'ר לילדים? נו באמת

כשיהיו לצוקרברג ילדים בני 12, הוא יבין עד כמה ההנחה שלו מופרכת

מארק צוקרברג / צילום:  פייסבוק
מארק צוקרברג / צילום: פייסבוק

השבוע הודיעה פייסבוק כי אחרי שנים של קריצת עין ומדיניות מוצהרת של דחייה, היא פונה באופן מכוון ושיטתי אל הקהל הכי חשוב שעדיין איננו שלה, לפחות לא באופן רשמי: ילדים. פייסבוק משיקה, לפי שעה בשימוש מוגבל וניסיוני (בארצות-הברית בלבד ולקהל סגור של משתמשי אייפון ואייפד), אפליקציית מסנג'ר המיועדת לילדים שגילם צעיר יותר מגילה, כלומר - הם עדיין אינם בני 13.

האפליקציה מאפשרת לילדים צעירים גישה ליכולות השונות של אפליקציות המסרונים המיידיים כמו שליחת הודעות, שיחות וידאו ותוספת של קישוטים שונים לעצמם ולהודעותיהם. אבל פרטיהם האישיים של הילדים לא ייחשפו לחיפוש, הם יוכלו לתקשר אך ורק עם אנשים שאושרו על-ידי הוריהם, ופייסבוק גם ציינה כי היא השקיעה משאבם רבים ביצירת מנגנוני הגנה מובנים שישמרו על פרטיות הילדים המשתמשים ועל ביטחונם האישי.

כמו שפייסבוק מתארת את השימוש הראשוני באפליקציה, לא הילדים הם אלה שיורידו אותה בפעם הראשונה ויירשמו בה לשימוש, אלא שהוריהם יעשו זאת עבורם, תוך בקרה על אופן השימוש ועל מרחב אנשי הקשר המורשים עבור ילדיהם. החיבור עם ילדים אחרים יתבצע רק לאחר שהוריהם של אותם ילדים יאשרו את יצירת הקשר החדש הזה. רק לאחר אישור הקשר על-ידי הורים משני הצדדים יוכלו ילדים לחסום או לאשר בעצמם את הילדים האחרים שקיבלו את רשות הוריהם לתקשר איתם דרך המסנג'ר.

על-פי הודעת פייסבוק, לפחות כרגע היא איננה מתכוונת לאסוף מידע מתוך תוכן ההודעות המועברות באפליקציית המסנג'ר לילדים, ולפיכך גם לא תכוון אליהם פרסומות באמצעות מנגנוני ההתאמה הכל-כך מתוחכמים שלה. כמו כן, נחסמו לשימוש תכונות הקיימות באפליקציה המקבילה למבוגרים, כגון מיקום הילד המשתמש, תשלומים דרך האפליקציה, חיפוש וכל תכונה אחרת המאפשרת חשיפה של זהות הילד המשתמש או פרטים על מיקומו.

במסגרת ההגנה על הילדים, הורים יקבלו התראה מיידית על תוכן פוגעני המועבר באפליקציה בין ילדיהם לבין ילדים אחרים, אך לא יוכלו לקרוא את התוכן הזה, אלא אם כן יקבלו אישור מילדיהם. פייסבוק גם תפעיל מוקד מאויש מסביב לשעון, על-מנת לענות לתלונות בנושא תוכן פוגעני או כל איום אחר על המשתמשים הצעירים.

רשת חברתית מזדקנת

הפנייה הזו של פייסבוק אל אחד הקהלים המשמעותיים ביותר שהיא עדיין איננה מכסה באופן שיטתי ורשמי כיום, באה אחרי שנים של קריצת עין והסטה צדקנית של המבט הדיגיטלי שלה הצידה. שכן, ילדים צעירים משתמשים בפייסבוק כבר מזמן. כלומר, לפחות אותם ילדים שלא השתעממו עדיין מהרשת החברתית המזדקנת לטעמם ומצאו בה עניין למרות זאת. שלא לדבר על השימוש ההולך ומתגבר של ילדים באינסטגרם, הנמצאת בבעלותה של פייסבוק, וכמובן בוואטסאפ, אפליקציית המסרונים המתחרה, אף היא בבעלות ענקית הרשת החברתית.

הסיבה שפייסבוק לא הסכימה לקבל באופן רשמי ילדים מתחת לגיל 13 היא החוק האמריקאי שמאלץ אותה לאמצעי זהירות מיוחדים בהגנה על הילדים, חוק שפייסבוק העדיפה שלא להתמודד עמו עד היום. מנגנון האכיפה של פייסבוק עד כה מאפשר לילד צעיר שנפשו חפצה בהקמת פרופיל אישי ברשת לזייף את גילו ללא בעיות מיוחדות.

פייסבוק איננה בודקת ברצינות את גילאי המשתמשים שלה, פרט לאזהרה הרשמית שלה שהיא זכאית למחוק חשבונות החשודים ברישום באמצעות נתונים כוזבים. לצורך כך, החברה מפעילה "מלשינון" המאפשר לכל אחד לדווח לה על פרופיל שהמשתמש בו חשוד בזיוף הגיל. אם ההלשנה מתבררת כאמינה, פייסבוק פועלת מיידית למחיקת אותו פרופיל של ילד או ילדה מתחת לגיל 13. הם יוכלו לחזור אליה כשיתבגרו, בהנחה שלא תנטור להם טינה.

אבל מיליוני הילדים ברחבי העולם, המשתמשים בפייסבוק למרות מגבלות הגיל, היו ראויים מזמן להגנה שיטתית. כתבנו כאן בעבר בביקורת מסוימת על כך שפייסבוק הרשמית התעלמה מילדים צעירים המשתמשים בה כבר זמן רב על-ידי זיוף גילם. היא לא השקיעה את המיליארדים הנחוצים כדי להגן על הילדים האלה באמצעי תכנה מתוחכמים, ורבים מהם סבלו מכל אותן תופעות קשות בהן תילחם כעת פייסבוק עבור המשתמשים הצעירים במסנג'ר החדש.

על-פי הודעת פייסבוק, היא עבדה באופן צמוד עם הרגולטור האמריקאי, האמון על אכיפת החוק להגנה על ילדים המשתמשים ברשת, בזמן פיתוח המוצר, על-מנת לוודא תאימות להוראות החוק ומענה מלא לצורכי ההגנה והפרטיות של הילדים המשתמשים.

יש לפייסבוק סיבות מצוינות להשקיע כל מה שצריך על-מנת לכוון באופן רשמי אל הקהל הענק הזה של ילדים צעירים ברחבי העולם. כי הילדים של היום הם הצעירים של המחר והמבוגרים של קצת אחרי זה. ולמרות שפייסבוק טוענת שלא תעביר מידע בין מסנג'ר לבין השירותים האחרים שלה, ומשתמשים לא יועברו באופן אוטומטי לרשת החברתית של פייסבוק, ניתן להניח כי המעבר הזה יהיה הכי נוח שאפשר והכי טבעי שניתן לעשות אותו, אם במקרה יחליט המשתמש הצעיר לעבור יום אחד, לכשיגיע לגיל המותר, להיות משתמש רשמי בעל פרופיל חוקי בפייסבוק עצמה. כך מבטיחה פייסבוק לעצמה דור חדש של משתמשים, שלפחות כיום לא מביעים עניין רב ברשת החברתית, שאיבדה משהו מהזוהר שלה עבור בני הגיל הצעיר ברחבי העולם.

עולם שאין בו לייקים

מי שיירשמו עכשיו לפייסבוק מסנג'ר לא מכירים עולם שאין בו פייסבוק, לייקים ושיירים. הם גדלו במציאות שבה שיתוף מידע בטקסט, בווידאו, בקול או בכל דרך אחרת, הוא חלק מאורח החיים ומהנורמות החברתיות המקובלות. לא יהיה צורך ללמד את הילדים האלה שום דבר חדש שהם אינם מכירים. להיפך. אם כבר, יהיה צורך לשכנע אותם לעבור לפלטפורמה החדשה מאפליקציה אחרת, בה הם כבר התרגלו להשתמש. אפשר לסמוך על פייסבוק שהיא תעשה כל מאמץ אפשרי לשכנע את הילדים האלה לעבור למסנג'ר שלה, ומי אם לא ההורים הם אמצעי השכנוע הראשון במהלך הזה.

לפי תפיסת פייסבוק, ההורים הם אלה שיורידו את האפליקציה לשימוש עבור הילדים שלהם. כשיהיו למארק צוקרברג ילדים בני 12 בבית, הוא יבין עד כמה ההנחה הזו בין מופרכת למגוחכת. אבל זה לא משנה את החשיבות שבתפיסה, שההורים חייבים להיות חלק מהחינוך הדיגיטלי של הילדים שלהם. גם כי בכך יוכלו למנוע תופעות מסוכנות כמו התעללות ואיומים וחרם וגם, כי ילמדו את ילדיהם להשתמש ברשתות חברתיות באחריות ומתוך מודעות ליכולות ולסכנות.

דיויד מרקוס, מנהל פרויקט המסנג'ר של פייסבוק, היה לא מזמן בארץ. הוא סיפר לקהל לא גדול של מוזמנים על האתגר העצום שהוצע לו על-ידי מארק צוקרברג, ששכנע אותו לעזוב את עבודתו המצוינת כמנכ"ל פייפאל כדי לבוא לבנות את המסנג'ר של פייסבוק ולהפוך אותו לאפליקציית המסרונים המובילה בעולם. כשהיה בארץ, הוא חגג את ניפוץ מחסום מליארד המשתמשים הראשונים של המסנג'ר.

הפנייה הנוכחית לקהל הילדים תגדיל את המספר הזה בעוד מאות מליוני משתמשים צעירים תוך שנים ספורות. והם ימשיכו להשתמש במסנג'ר כשיגדלו ומן הסתם יעברו גם להשתמש בשירותים נוספים של הרשת החברתית.

אלה הן כנראה בשורות רעות מאוד לסנפצ'אט, המתחרה שסירבה להיקנות על-ידי צוקרברג ושמכוונת לאותו קהל צעיר ונמרץ. וזהו עוד שלב בצמיחתה של פייסבוק להיות הכלי הנפוץ ביותר שתוכנן אי-פעם על ידי אנשים ועבור אנשים. בקצב הזה, ניתן לנחש שלא רחוק היום בו יותאם מסנג'ר לשימוש גם על-ידי תינוקות וילדים שעדיין לא למדו קרוא וכתוב, על-מנת לאפשר להם לתקשר באופן יעיל ומאובטח עם כל מי שאוהבים אותם. לפחות הם, כנראה, לא יתלוננו על כך שההורים שלהם הם אלה שיטענו עבורם את האפליקציה לשימוש הראשון בה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.