מי יחליף את ביטן? בליכוד כבר פועלת בורסת השמות

הדיון על המועמדים לתפקיד יו"ר הקואליציה, שהחל מאז שהוא עצמו הכריז כי יתמנה לשר, ממשיך ביתר שאת בעקבות החקירה

דוד ביטן ובנימין נתניהו / צילומים: איל יצהר
דוד ביטן ובנימין נתניהו / צילומים: איל יצהר

למרות ההכחשה שפרסם הבוקר, לפיה אין לו "ולא הייתה כוונה לפרוש מהתפקיד או מהכנסת", בכנסת כבר רוחשות השמועות בנוגע לשאלה מי יהיה המחליף של ח"כ דוד ביטן, יו"ר הקואליציה רב הכוח של הליכוד. על אף שחלק מחברי הכנסת נזהרים מלעסוק בכך, הנושא היה על השולחן ממילא בחודשים האחרונים, מאז הכריז ביטן בחודש ספטמבר שהוא עומד להתמנות לתפקיד שר בממשלה. הציפייה של ביטן, לפי ההבטחה שקיבל לדבריו מנתניהו, הייתה להתמנות לתפקיד שר בחודש ינואר 2018. כרגע, עם ענן החשדות הכבד סביב ביטן וסביב קרובי משפחתו, ואף סביב צוות הלשכה המקיף אותו, ספק אם הוא יקודם לתפקיד שר. אך הדיון על המועמדים לתפקיד יו"ר הקואליציה ממשיך ברקע ביתר שאת. חברי הכנסת מיקי זהר ויואב קיש ראו עצמם כמועמדים לתפקיד. בסביבתו של קיש אף ציינו בעבר שיש בידיו הבטחה מפורשת להתמנות לתפקיד הזה כאשר ביטן יהיה לשר.

מנגד, בראשית ימיה של הכנסת ה-20, ח"כ מיקי זהר נהג להיצמד בעבר למי ששירת אז כיו"ר הקואליציה - צחי הנגבי. הנגבי מילא את התפקיד בפועל וזהר היה מסביר אז שהוא ממלא המקום ומי שיחליף את הנגבי בבוא העת, כאשר הנגבי ימונה לשר.

בשלב הזה, נראה שזהר לא יגיש מועמדות לתפקיד יו"ר הקואליציה. "אין מקום להציג מועמדות במקרה הזה. זה עניין של ביטן ושל ראש הממשלה", אמר ל"גלובס".

כך או כך, ההבטחות הללו - כלפי ביטן, קיש או זהר - הן כהבטחות כתובות על הקרח. נתניהו נוהג למנות לתפקידים את האדם שמביא לו מקסימום תועלת בטווח הקצר, ולמרות ששמו של ח"כ דוד אמסלם לא היה בבורסת השמות, נדמה שהוא חבר הכנסת המתמסר התורן.

התפקוד הרצוף התרסק השבוע

עד לפני כחודשיים נהג ח"כ ביטן לתדרך את תא עיתונאי הכנסת מדי יום שני בשעה 16:00. התדרוך היה מתקיים בחדר הסיעה הישן של הליכוד, סביב שולחן אליפטי גדול, מתחת לתמונת ראש הממשלה המנוח מנחם בגין. זה אותו החדר בשולי מסדרון הסיעות אשר אינו בשימוש בשנים האחרונות, מאז הפכו ימי שני בכנסת לימי ליכוד, עם פעילי מפלגה רבים (מאות לעתים) שמציפים את ישיבת הסיעה בחדר רחב ידיים ומקנחים בסיום בדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במחיאות כפיים וקריאות הערצה.

בעוד קודמיו של ביטן בתפקיד יו"ר הקואליציה (אלקין, הנגבי, לוין) הקפידו לשבת עם עיתונאי הכנסת לשיחה סגורה - פרקטיקה מקובלת בין קבוצות עיתונאים לנושאי הסיקור שמאפשרת לדון בצורה סדירה ועקבית על נושאי החקיקה, עניינים שהקואליציה שואפת לקדם והבנת סדרי העדיפויות של מפלגת השלטון - ביטן היה נכנס לחדר התדרוכים ומציין שהנוכחים יכולים לשדר ישיר, להקליט, לצלם או להעביר את דבריו באופן מיידי בכל דרך שהיא.

ביטן, יו"ר הקואליציה שניהל את ענייני הליכוד בעד רמה, היה מחובר לאוזנו של נתניהו ולא התעניין בתדרוכים, בשיחות רקע או בקשר ממושך עם עיתונאים. בקצב הנוכחי, הוא רצה להיות מושמע ומשודר בכל רגע כל מקום.

באחד מאותם התדרוכים, אי-שם בחודש מארס או אפריל השנה, שלף ביטן מהשרוול תשובות מתריסות בנוגע לעתיד תאגיד השידור הציבורי. הוא ידע שהוא מצוטט, הכיר את הנוכחים - אחד או שניים מהם אף עתידם המקצועי היה תלוי באותה העת בגחמותיהם של נתניהו וביטן בנוגע למקום עבודתם - וביטן דהר והרהיב. נהנה מתשומת הלב, אך ממשיך לשחק אותה ענייני. כאשר הסתיים אותו התדרוך, ביטן מיהר החוצה ובדרכו חלף על פניי עם קריצה חביבה "נו, שידרת הכל? איך הייתי?".

אני, ככתבת פוליטית, ניסיתי להבהיר מולו עוד איזה נקודה, לעשות סדר בבלגן החקיקה, פיצול תאגיד, פיזור ממשלה (על נושא של רשות שידור. מה? למה? ניסיתי להבין). קיבלתי מביטן תשובה חביבה בסגנון של "חכי, חכי, עוד לא ראיתם כלום. איזו חקיקה אני עוד אביא לכם...". בסוף, כמו הרבה הפרחות לאוויר גם זה לא קרה, בין השאר בזכות עתירה לבג"ץ של ארגון העיתונאים ותאגיד השידור "כאן".

מאז חזרה הכנסת לעבודה בסוף חודש אוקטובר, ביטן לא כינס תדרוכים אפילו פעם אחת. מה על הפרק של הקואליציה? האם הם יגישו תקציב בחודש ינואר 2018 לסגור את שנת הכספים 2019- 2020? איך הם יקדמו את חוק הלאום, כשיש התנגדויות פנים-סיעתיות?

בשבוע האחרון התפקוד הרצוף של ביטן התרסק. אתמול, יום ב', מליאת הכנסת נסגרה לקראת השעה 17:00. ביטן אמנם היה בבניין משעות הצהריים, אך לא ריכז את עבודת החקיקה. סיעת הליכוד לא התכנסה אתמול, באופן חריג מאוד. מאות האנשים שמדי יום ב' מתרכזים סביב נתניהו וביטן בחדר הסיעה - לא קיבלו את קיצבת תשומת הלב השבועית. המופע הקבוע עם מחיאות הכפיים בסיום הצהרות ביטן ואז נתניהו - לא קרה הפעם.

למה עזב טאטיקה?

אחד הדברים המעניינים בנוגע לסביבת עבודתו המיידית של ביטן, היא העזיבה של יועצו הקרוב, יוסי טאטיקה, לפני כחודש. ההודעה על עזיבתו הפתיעה אנשים רבים, וכרגע לא ברור אם יש קשר בינה לבין החקירה. טאטיקה היה קרוב מאוד לביטן, נמצא איתו בכל עת, ואף נכלל בפרופיל המעניין שהוכן על ביטן בתוכנית "המקור" של ערוץ 10. טאטיקה היה פופולרי מאוד בקרב כל עובדי הכנסת והעיתונאים המבקרים את השגרה הצבעונית והעמוסה של ביטן. השבוע, עם פרסום דבר החקירה, עלתה מיד השאלה מה הייתה הסיבה לעזיבת טאטיקה והחלפתו ביועצת תקשורת צעירה בשם ליאור, כמעט חסרת ניסיון.

"גלובס" פנה אתמול לטאטיקה, אך הוא לא השיב לפניות.