השחיתות בראשל"צ: גל יוסף מעורב; דוד ביטן נחקר הבוקר שוב

(עדכון) - יוסף, מבעלי קבוצת הכדורגל הכוח עמידר ר"ג, נחקר ביום שני, ונאסר עליו ליצור קשר עם ח"כ ביטן ■ עוד חשודים בפרשה: אחיו של איש עסקים שהיה נשוי לאחת הנשים העשירות בארץ; והקבלן דוד שעיה ■ השופט: "חשוד מרכזי בפרשה אינו עצור" ■ שני חשודים נוספים נחקרו, אחד מהם ראש מועצה אזורית במרכז

יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד, הגיע הבוקר (ד') פעם נוספת למשרדי יחידת להב 433 במשטרה, במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון. ביטן חשוד בביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון.

לפי החשד, ביטן, ששימש בעבר בתפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, קיבל כספים מחברי ארגון הפשיעה של משפחת ג'רושי כדי להחזיר חובות לשוק האפור, ובתמורה סייע להם לזכות במכרזים של העירייה. עוד חשוד ביטן כי קידם אינטרסים של יזמים ומקורבים, ובהם ארז מוסצ'ו, בתמורה לשוחד.

גם אשתו של ביטן, חגית, נחקרה, לאחר שהמשטרה מצאה 2 מיליון שקל בחשבונה, שמקורם לא ברור. גם שאר החשודים, בהם ראש העיר דב צור שעדיין עצור, ימשיכו להיחקר היום. 

גם גל יוסף נחקר

בתוך כך, הבוקר הותר לפרסום שמו של נחקר נוסף בפרשת השחיתות בראשון-לציון: גל יוסף, מבעלי מועדון קבוצת הכדורגל הכוח עמידר רמת-גן ועד לפני כמה שנים מהדמויות המעניינות ביותר בעסקי הכדורגל הישראלי.

גל יוסף (שלא נמצא בינתיים קשר בינו לבין הקבלן משה יוסף, ששמו כחשוד בפרשה הותר אתמול לפרסום אף הוא) עמד בעבר בראש כנופיית רמת עמידר לצד אחיו רמי וטל יוסף, כנופיה שפעלה בדרום רמת-גן כחלק מהפשע המאורגן בישראל.

יוסף, שנעצר בבוקר יום שני, נחקר במשך כמה שעות ולבסוף שוחרר בערבות עצמית, תוך שנאסר עליו ליצור קשר עם דוד ביטן, יו"ר הקואליציה המככב בפרשה.  

גל יוסף, מבעלי מועדון קבוצת הכדורגל הכוח עמידר רמת-גן / צילום: עינת לברון
 גל יוסף, מבעלי מועדון קבוצת הכדורגל הכוח עמידר רמת-גן / צילום: עינת לברון

ביטן היה יו"ר קבוצת הכדורגל עירוני ראשון-לציון עד שנת 2008, בעוד שיוסף הפך בעלים בקבוצת הכוח עמידר רמת-גן כבר ב-2005, אולם בדיקת "גלובס" העלתה כי לא נמצאו העברות משמעותיות של שחקנים בין הקבוצות בשנות החפיפה של ביטן ויוסף.

בחקירתו שלשום נשאל יוסף לגבי צ'קים שקיבל לפני כ-8 שנים מביטן. הצ'קים הללו ככל הנראה ניתנו ליוסף בגין הלוואות, שעל-פי פרסום "הארץ נטלו אותן יחד ביטן ויוסף באמצעות חברה להמרת מטבע זר שבבעלות יוסף, אגר המילניום בע"מ.

גורם בסביבתו מתעקש כי לצ'קים הללו - שאין כל פסול בקבלתם - "אין כל קשר לנכסים שנטען שקודמו תמורת שוחד, ואין כל קשר להעלמת כספי שוחד, להלבנת הון או לשאלה אם יוסף וביטן לוו יחד כספים". הכוונה היא להשערה - חסרת הביסוס בינתיים - לפיה הצ'קים הללו הועברו שלא כדין דרך חברת אגר המילניום, בכדי להעלים את השוחד כביכול.

לטענת אותו גורם, גם אם מדובר היה בהחזר הלוואה ליוסף מצידו של ביטן - הרי ש"יוסף פילנתרופ, איש משפחה, והעובדה שלא חלמו לעצור אותו מעידה יותר מכל על חולשת החשדות נגדו. על הצ'קים הללו הוא דיווח כדין למשרד האוצר".

עו"ד דורון נוי ותמיר סננס ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, המייצגים את גל יוסף, מסרו ל"גלובס": "חקירתו של גל יוסף התמקדה בקשריו לח"כ ביתן לפני כעשור. אין בסיס לחשד כי התבצעה עבירה פלילית כלשהי, ונראה שבכך גם השתכנעה היחידה החוקרת, שהחליטה לשחררו מיד בסיום חקירתו, ללא כל תנאי מגביל על חירותו".

ב-2005 הודיעו נמרוד ורד (הכוח רמת-גן) וגל יוסף (מכבי רמת עמידר) על איחוד של שתי הקבוצות, שהפכו ל"הכוח עמידר רמת-גן". מאז גל יוסף ונמרוד ורד חולקים 50%-50% בבעלות על המועדון, שנקרא ברשם החברות "הכוח מכבי עמידר עירוני רמת-גן בע"מ".

נוסף על בעלותו בחברת אגר המילניום, יוסף הוא הבעלים של קבוצת אגר סחר בע"מ וקבוצת שגל י.ש. בע"מ.

גל יוסף, שהוריד פרופיל בשנים האחרונות נוכח הליגה הנמוכה של קבוצתו ונוכח העובדה שאיננו מתראיין, דואג לצייר תמונה לפיה הוא מנותק כיום מכל פעילות פלילית של שני אחיו, רמי וטל, וחבריו, עמיר מולנר ובן כהן. עובדה זו לא הפריעה למשטרה לסמן אותו כדמות שמאחורי פרשיות שונות הקשורות לאיומים או לפיצוץ מכוניות, שלרוב הסתיימו בשחרורו מחוסר ראיות. 

"חשוד מרכזי בפרשה אינו עצור" 

עוד חשוד בפרשת השחיתות בראשון-לציון - אחיו של איש עסקים ידוע שהיה נשוי לאחת הנשים העשירות בארץ, ששמו אסור בשלב זה לפרסום - הובא היום בשנית להארכת מעצרו, לאחר שכבר הוארך ביום ראשון השבוע. החשדות נגדו - העוסקים במתן שוחד לבכירי עיריית ראשון-לציון בתמורה לקידום אינטרסים הנוגעים לפרויקטים שונים בעיר - התחזקו כעת.

היום קבע השופט עמית מיכלס מבית משפט שלום בראשון-לציון כי נוכח "כלל המסמכים (החסויים, מ'ר') שהוגשו לעיוני - החשד הסביר נגד החשוד התחזק במידה משמעותית". הוא הוסיף כי "טיב החשד הסביר ועוצמתו, מספר פעולות החקירה וטיבן - מורים על הארכת המעצר. עם זאת, פרק הזמן המבוקש על-ידי המשטרה יצומצם, והמעצר יוארך רק עד ליום 11.12".

עוד ציין השופט בנימוקיו כי "הפרשה מורכבת, חשוד מרכזי בפרשה אינו עצור, ויש רבים שטרם נחקרו".

הארכת מעצר נוספת שהתקיימה היום היא של דוד שעיה, קבלן מוכר בראשון-לציון שפשט רגל, החשוד כעת במתן שוחד. המשטרה דרשה את מעצרו נוכח פעולות שביצע "בתקופה האחרונה, בטווח 6 החודשים האחרונים".

השופט מיכלס האריך את המעצר ליום 11.12, לאחר שציין כי "הבקשות [להארכת מעצר] כולן הגונות", והמשטרה עובדת ככל שהיא יכולה.

בשעות אחר-הצהריים פורסם כי שני חשודים נוספים נחקרים בפרשה, אחד מהם ראש מועצה אזורית במרכז.