בשביל רוכשי הבתים בארה"ב, המזומן הוא המלך

קרוב ל-30% מעסקאות מכירה של נדל"ן למגורים במדינה השנה נעשו במזומן, על אף שמחירי הדיור במקומות רבים כבר עלו לשיא

בית למכירה / צילום: שאטרסטוק א.ס.א.פ קריאייטיב
בית למכירה / צילום: שאטרסטוק א.ס.א.פ קריאייטיב

מייגן פרימן והחבר שלה מחפשים דירה במחיר בינוני באזור סיאטל זה שישה חודשים, אבל יש להם בעיה: קונים במזומן חוטפים ראשונים את הנכסים.

זה קרה להם כבר שלוש פעמים, היא אומרת, הפעם האחרונה הייתה לפני שבועיים. בני הזוג הציעו מחיר לדירה בשכונה לא אופנתית וחשבו שזהו הימור בטוח באמצע חודש נובמבר אפרורי בעיר, כשהשוק רדום בדרך כלל. אבל קונה במזומן הגיע וזכה בנכס, אומרת מייגן. "זה ממש מייאש", לדבריה.

חמש שנים אחרי ששוק הדיור האמריקאי נגע בתחתית, נפח המשכנתאות חוזר סוף סוף לרמות הבריאות של תחילת שנות ה-2000, לפני תחילת מחזור הגאות והשפל. אבל עסקאות במזומן נשארו בהרבה מעל הרמות הרגילות, על אף שהמחירים בשווקים רבים כבר עלו לשיא.

28.8% מעסקאות מכירות הדירות והבתים בארה"ב השנה נעשו במזומן, לפי חברת הנתונים Attom Data Solutions. זו ירידה משיא של יותר מ-40% ב-2011 ו-2012, כשמשקיעים קנו בתים בקצב מסחרר כדי להשכיר אותם. אבל שיעור עסקאות המזומן גבוה בהרבה מ-20% בערך שאפיין את תחילת העשור שעבר, והוא עלה מ-28.6% בשנה שעברה.

עסקאות מזומן קורצות למוכרים מפני שהם אינם צריכים להמתין עד שהבנק יאשר לקונים משכנתא. העסקה נסגרת מהר יותר והסיכונים נמוכים יותר. מוכרים רבים מעדיפים עסקת מזומן על פני הצעות גבוהות יותר שמותנות במשכנתאות.

כלכלנים אומרים שהחלטה להוציא כה הרבה מזומן על קניית בית מתמיהה כאשר ריביות המשכנתאות קרובות לרמת שפל של כל הזמנים. ואילו רוכשים צעירים רבים מתקשים לגייס אפילו את תשלום המקדמה, שלא לדבר על כל המזומן לעסקה.

"הקונים לראשונה בחייהם מניעים את השוק, ואם להם אין גישה לשוק, אנחנו לא בונים את הדור הבא של בעלי בתים", אמרה נלה ריצ'רדסון, הכלכלנית הראשית ברדפין, חברת תיווך ארצית שפועלת מסיאטל.

מלאי הדירות והבתים נמוך עד כדי כך שקונים אפילו בשווקים שקטים מסורתית ברחבי ארה"ב נתקלים במלחמות מחירים, שמאלצות אותם לגייס עוד מזומנים כדי לזכות בנכסים.

המתווכים אומרים שהקונים במזומן שייכים לקטגוריות רבות, ממשקיעים וזרים אמידים עד בייבי בומרז שמוכרים בתים שהתרוקנו מילדים, אנשים שעוברים משווקים יקרים לאורך החופים לשווקים זולים יותר ובני דור המילניום שמקבלים דירה במתנה מההורים.

עסקאות המזומן מתרחבות אפילו לשווקים המנומנמים ביותר הרחוקים מהחופים, כאשר קונים ממעמד הביניים מוכרים בתים בסאן פרנסיסקו או בפורטלנד ועוברים לאזורים זולים. יותר מ-20% מהבתים במחיר שנמוך מ-250,000 דולר באזור בואיז, איידהו, נמכרו באוקטובר במזומן, עלייה מ-15% לפני שנה, לפי סוכנות התיווך Boise Regional Realtors.

מייק בראון, מתווך נכסים באזור בואיז, אמר שהוא רואה הרבה קונים מחוץ לאיידהו. "אנשים מוכרים את הבתים שלהם במחירי שיא במקומות כמו קליפורניה, מדינת וושינגטון ויוטה, ומביאים את המזומנים שלהם לאיידהו לקניית בתים כאן", הוא אמר.

לינדזי רוס, תושבת בואיז שעובדת במכירות, אמרה שהיא ובעלה שמעו ממתווכים ש"יש קונים במזומן בכל מקום" כשהם חיפשו בית שני באזור. הם הפסידו בשלוש הצעות לפני שהצליחו לקנות בית של שלושה חדרי שינה שהיא ובעלה מעלם לא ראו, כי היה עליהם להחליט במהירות. אחר-כך הם מכרו את הבית לקונה במזומן ממינסוטה.

ישנם קונים שנשארים במצוקת מזומנים אחרי קניית הבית שלהם במזומן. בנק אוף אמריקה מציע להם כעת מוצר חדש: הלוואה של עד 80% מערך הבית שהם קנו במזומן.

אן תומפסון, מנהלת המכירות של הבנק בצפון קליפורניה, אמרה שהנהלת הבנק שמה לב שקוני המזומן בשוק הנדל"ן ממשיכים להיות חלק משמעותי מהשוק בגלל תחרות הקשה, והבנק מחמיץ את העסקים הללו. "לעיתים קרובות אלה אנשים שכבר הפסידו בהתמודדות אחת או שתיים, והם אומרים לעצמם, 'הפעם אנחנו הולכים להציע הרבה ולזכות'", היא מוסיפה.