הוועדה המחוזית אישרה סופית פרויקט פינוי-בינוי בגבעתיים

מדובר בתוכנית פינוי-בינוי ענקית במרכזה נמצאים כיום 40 מבני שיכון טוריים בני 2 עד 4 קומות, בהם 914 יחידות דיור

מתחם ההסתדרות בגבעתיים / הדמייה: האדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור
מתחם ההסתדרות בגבעתיים / הדמייה: האדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב החליטה לאשר תוכנית להתחדשות עירונית במתחם ההסתדרות בגבעתיים. מדובר בתוכנית פינוי-בינוי ענקית במרכזה נמצאים כיום 40 מבני שיכון טוריים בני 2 עד 4 קומות, בהם 914 יחידות דיור. התוכנית מציעה הסבת חלק מהבניינים הישנים למבני ציבור במרכז השטח אליו מתייחסת התוכנית, ומסביבו מאפשרת התוכנית הקמת 18 מבני מגורים בני 25 עד 35 קומות בהם ייבנו כ-2,600 יחידות דיור.

מתוך כלל יחידות הדיור בתוכנית, 20% מיחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות בשטח עד 63 מ"ר, 40% יוקצו עבור דירות של 100 מ"ר, ושטח יתרת הדירות יקבע על-ידי מבקש ההיתר. נציין כי את התוכנית קידמה עיריית גבעתיים והמתחם כולו תוכנן כיחידה אחת אך הוא מורכב מ-11 מתחמים קטנים שיבוצעו באופן נפרד על-ידי יזמים אשר כבר נמצאים בהתקשרויות מקדמיות עם דיירי המתחם. התוכנית נערכה על-ידי האדריכלים רותי הרשקוביץ ואמנון בר אור.

כאמור, התוכנית מאפשרת להסב חלק ממבני השיכונים למבני ציבור. מבנים אלה יהיו במרכז המתחם וישמשו בין היתר עבור גני ילדים, מעונות יום ומתנ"סים, דיור מוגן ומעונות סטודנטים. בקומות התחתונות של מבני המגורים, הפונים לרחוב ההסתדרות, יוקצו שטחי ציבור שיסייעו לרשות המקומית לתת מענה לצורכי ציבור שכונתיים כדוגמת גני ילדים, מעונות יום, טיפות חלב ושימושים ציבוריים נוספים.

שטח התוכנית עומד על כ-100 דונם והיא ממוקמת במתחם שבין דרך אלוף שדה בדרום, לרחוב המאבק במערב. היא גובלת עם תוכנית מתחם כורזין שאושרה לאחרונה, המהווה מוקד תעסוקה עתידי לעיר גבעתיים. עוד נציין כי התוכנית ממוקמת בסמיכות לשתי תחנות מתוכננות של הרכבת הקלה - הקו הסגול אשר יעבור לאורך דרך אלוף שדה, בסמוך לחלק הדרומי של התוכנית, והקו הצהוב של הרכבת הקלה שיעבור בסמוך לצפון התוכנית, לאורך דרך יצחק רבין.

מתכננת מחוז תל-אביב במינהל התכנון, נעמי אנג'ל ציינה היום כי: "תוכנית זו הינה חלק ממהלך כולל לקידום תוכניות להתחדשות עירונית בגבעתיים. בנוסף להגדלת ההיצע ביחידות הדיור, התוכנית נותנת מענה לצרכים של העיר כולה - בתי ספר, גני ילדים, מבני תרבות וקהילה, לצד פארק עירוני ודיור בר השגה".

נציין כי מדובר בתוכנית שעברה שינויים במהלך השנים בהן קודמה במוסדות התכנון. בתחילה היא הייתה אמורה לכלול 3,108 יחידות דיור אך בסופו של דבר מספר הדירות הופחת ל-2,694. גם בכל הקשור לגובה הבניינים, התוכנית המקורית הייתה אמורה לאפשר בינוי של עד 45 קומות, אך מאוחר יותר נקבע שהגובה המקסימאלי יעמוד על 35 קומות.

אדריכלית רותי הרשקוביץ' אמרה היום עם אישור התוכנית כי: "התוכנית הושלמה בפרק זמן קצר יחסית של כ-4.5 שנים לאחר שעיריית גבעתיים לקחה את התוכנית על עצמה והודות לשיתוף פעולה מלא עם לשכת התכנון. אין ספק כי זה מוכיח שניתן לקדם תוכניות פינוי-בינוי גדולות בפרק זמן סביר ביותר".