"הצעת חוק שמדליקה נורת אזהרה, לוקחים עצמאות מרגולטורים"

ההצעה נועדה להפיל את מיזוג אגוד-מזרחי טפחות ■ גורמים פוליטיים: "הצעת החוק היא מסר לבנק ישראל שעליו לדאוג להקטנת הריכוזיות"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

תגובות סוערות במערכת הפיננסית לפרסום אתמול (ד') ב"גלובס" על כך שבכנסת מתגבשת יוזמה לפיה מיזוג בין בנקים יהיה כרוך באישור שר האוצר ושר הכלכלה. צעד זה, אם ייצא לפועל, יפיל את המיזוג המתגבש בין בנק אגוד ומזרחי-טפחות. אמש, זמן קצר לאחר הפרסום ב"גלובס", פרסם ח"כ רועי פולקמן מ"כולנו" הודעה לפיה הוגשה הצעת חוק בנושא, אותה גיבש ביחד עם שר הכלכלה, אלי כהן, שכבר הודיע בעבר כי יתנגד להצעה.

לפי הצעת החוק, בעסקאות בהן הבנקים המתמזגים מחזיקים במצטבר בנתח שוק של מעל 10%, אישור המיזוג יהיה כפוף לאישור שר האוצר ושר הכלכלה. הצעת החוק נוצרה על רקע העסקה שנחתמה בשבוע שעבר למכירת אגוד ומיזוגו עם מזרחי-טפחות. במצב הנוכחי, העסקה כפופה לאישור בנק ישראל - שכבר הודיע על תמיכה במהלך, ולאישור רשות ההגבלים העסקיים, שטרם גיבשה החלטה ולמעשה עדיין לא החלה בטיפול רשמי בעסקה.

לעומת זאת, במערכת הפוליטית נשמעו התנגדויות, ובשבוע שעבר גם שר האוצר הודיע שהוא מתנגד למיזוג. "הצעת החוק הזו צריכה להדליק נורת אזהרה. לוקחים פה עצמאות מרגולטורים. הרי התפקיד של רשות ההגבלים זה לבדוק האם עסקאות מיזוג פוגעות בתחרות בענף מסוים. כאן באים ובעצם אומרים שלא סומכים על שיקול הדעת של הרשות", אומר ל"גלובס" גורם משפטי בכיר. "יש כאן כרסום במעמדם של הרגולטורים. מרגע שהעסקה הזו פורסמה, מיד נשמעו התנגדויות של גורמים פוליטיים בעוצמה שאני לא זוכר. לא נתנו בכלל לרשות ההגבלים הזדמנות לנתח ולבדוק מה המשמעות של עסקה כזו", מוסיף גורם במערכת הפיננסית.

לעומת זאת, בזירה הפוליטית נשמעו כמובן קולות אחרים שהצדיקו את הצעת החוק. "ההצעה לא נועדה לפגוע ברשות ההגבלים שעוסקת במגוון של נושאים וענפים. ההצעה מהווה למעשה מסר לבנק ישראל שעליו לדאוג להקטנת הריכוזיות במערכת הבנקאית ולא להגדלתה ע"י צמצום השחקנים", אומר גורם פוליטי.

בקרב חברי הכנסת מציינים כי קיים היום קושי לקבל רישיון בנקאי, ועובדה היא שעשרות שנים לא ניתן רשיון כזה חדש. לכן המחשבה שרישיון קיים יילך לאיבוד אינה מתקבלת על הדעת, וכי צעד כמו הצעת החוק הוא לגיטימי להשגת המטרה.

אתמול כאמור הונחה הצעת החוק על שולחן הכנסת, ולא ברור עדיין האם מדובר רק באמצעי להפעלת לחץ או שכהן ופולקמן יילכו עד הסוף עם תהליך החקיקה. הערכות הן שאם בנק ישראל יקדם באופן נמרץ צעד שיציג שיפור משמעותי בתחרות במערכת הבנקאית, או ישנה גישה בנושא המיזוג של אגוד - ייתכן שההצעה תוסר. פולקמן מסר אתמול כי "מספר השחקנים בשוק הבנקאות קטן, ולפיכך יש משמעות לכל שחקן בשוק". כהן מסר כי "מיזוגי בנקים הוא בניגוד לרוח החוק להגברת התחרות בבנקאות והמלצות ועדת שטרום. עד היום מיזוג בנקים לא הוכיח את עצמו ולא תרם כלל להגברת התחרות".