כוחות מתוגברים וחסימת מעברים: כוננות לקראת תפילות יום ו'

בצה"ל ובמשטרה נערכים לתפילות הראשונות לאחר הצהרת טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, מוקדי החיכוך תוגברו ומעבר גלבוע נסגר בעקבות יידוי אבנים ■ גורם במשטרת ירושלים: "רוצים שהשגרה תימשך" ■ יותר ממאה פלסטינים נפצעו בעימותים בגדה ביממה האחרונה

פלסטינים מיידים אבנים בשכונת שועפט בירושלים / צילום: רויטרס
פלסטינים מיידים אבנים בשכונת שועפט בירושלים / צילום: רויטרס

כוחות הביטחון נערכים לסוף שבוע מתוח בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, על רקע הכרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. צה"ל החל כבר אתמול (חמישי) בתגבור מוקדי החיכוך עם ה פלסטינים ביהודה ושומרון, והכוחות יהיו פרוסים באופן נרחב גם היום, לקראת תפילות יום השישי, בדגש על הר הבית.

בצה"ל הביעו חשש כי ההסתה בכלי התקשורת הפלסטיניים וברשתות החברתיות תוביל לאלימות ואף לפיגוע טרור. בהתאם למידע שעלה מהשטח ברחבי יהודה ושומרון, החליט הרמטכ"ל על תגבור כוחות של מספר גדודים ושל מערכי האיסוף וההגנה המרחבית. הכוחות תודרכו להיערך בתיאום עם שב"כ ומשמר הגבול לשורה תרחישים, ובהם הפרות סדר אלימות על הצירים ומוקדי החיכוך עם מתיישבים, מפגעים בודדים ואפשרות קיצוניות של פעילות תשתיות טרור ממוסדות. בעקבות הפרות הסדר אתמול, שכללו ידויי אבנים לעבר מעבר גלבוע, המעבר יישאר סגור לתנועה עד להודעה חדשה ובכפוף להערכות המצב.

גורמי הביטחון מעריכים כי התאום הביטחוני בין המנגנונים הפלסטיניים לצה"ל יעמוד תחת מבחן ביממה הקרובה: האם הפלסטינים יימנעו מהפרות הסדר להתרחב ולהגיע לצירים המרכזיים, או שתהיה בשטח סוג של קריצת עין כדי להזדהות עם הביקורת החריפה ברשות הפלסטינית על החלטת טראמפ.

לדברי גורמים בצה"ל, הציבור הפלסטיני לא ייצא בהמוניו לרחוב כדי להפגין בזמן שמדיניות הרשות היא לא לעודד אלימות - מאחר שהיא עשויה להתהפך נגדם ולערער את היציבות השלטונית. יחד עם זאת, מקרה בודד אחד עשוי לגרור אחריו רצף של פיגועים ולשם כך פועלים גורמים רבים במערכת הביטחון להרגיע את הרוחות ולמנוע חיכוך ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה.

"ערוכים לתת מענה לכל המתרחש"

גורמים במשטרת מחוז ש"י אמרו כי "אנחנו ערוכים לתת מענה לכל המתרחש". מנגד, במחוז ירושלים אמרו: "אנחנו רוצים שהשגרה תימשך, נכון לעכשיו אין היערכות מיוחדת כי העיר בסך הכל שקטה". מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי קיים אמש הערכות מצב, והכוונה היא לאפשר את קיום התפילות ללא הגבלות על ציבור המתפללים.

במשטרה לא קיבלו עד אתמול בשעות הערב אינדיקציות ספציפיות על כוונה לקיים הפרות סדר אלימות או פעילות טרור במהלך היום. במשטרת מחוז ירושלים סבורים כי ה הפגנות שאירעו אתמול ב שער שכם ובמחנה הפליטים שועפט לא מהוות אירוע חריג ולא כללו אקטים אלימים ודרמטיים במיוחד. "בסך הכל מדובר באירועים מינוריים וקטנים", אמרו גורמים במחוז. "זה לא מצריך החלטות דרמטיות".

בסהר האדום דיווחו אתמול על יותר ממאה מפגינים פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון ברחבי הגדה המערבית ו מזרח ירושלים , במהלך המחאה על הכרזת טראמפ. מוקדי העימותים היו ברמאללה, חברון, טול כרם, בית לחם וקלנדיה. בסולטאן סוליאמן שבמזרח ירושלים נעצרו שלושה מפרי סדר פלסטינים, אחרי שחסמו כביש וזרקו חפצים לעבר הכוחות.

ברצועת עזה דווח על לפחות שלושה פצועים מירי מקרב מפגינים שהתקרבו לגדר המערכת. לפי הדיווחים, כוחות הביטחון משתמשים בירי כדורי גומי ובגז מדמיע.

יו"ר הרשות אבו מאזן יצא לפגישת בזק עם עבדאללה מלך ירדן בעמאן, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות. המלך אמר לו כי "כל צעד שנועד לערער את מעמדה החוקי וההיסטורי של ירושלים יוביל ליותר מתח ואלימות באזור ובעולם כולו". לאחר ההכרזה אמר יו"ר הרשות כי ארה"ב "נסוגה מתהליך השלום" וכי מזרח ירושלים היא "בירתה הנצחית של המדינה הפלסטינית".

הפלסטינים הכריזו על שביתה כללית בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת של טראמפ, שקיבל אותה חרף אזהרות מדינות האזור והקהילה הבינלאומית. ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה קרא היום לפתיחת "אינתיפאדה חדשה" נגד ישראל ועל יום זעם מחר. הג'יהאד האסלאמי קרא "להסלים את אינתיפאדת ירושלים" וכינה את ארה"ב "אויבת המוסלמים".