הסטודנטים האמריקאים שפיצחו את השיטה: חיסכון של עשרות אלפי דולרים - באמצעות חתונה פיקטיבית

עיתון סטודנטים באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה חשף את הטרנד האחרון בקמפוס: סטודנטים המתחתנים בחתונות פיקטיביות - כדי לשלם שכר לימוד מופחת, השמור לתושבי המקום

אוניברסיטת ברקלי / צילום: שאטרסטוק
אוניברסיטת ברקלי / צילום: שאטרסטוק

ייתכן שחשבתם כי הנישואים הפכו לתופעה שאבד עליה הכלח בקרב בני דור המילניום, אך באוניברסיטת קליפורניה בברקלי התייקר מאוד סגנון החיים הבוהמי. בכמה מקרים גילו סטודנטים כי שינוי מצבם המשפחתי יכול לחסוך להם עשרות אלפי דולרים. את הגילוי והשלכותיו, חשף לאחרונה עיתון הסטודנטים "The Daily Californian", המסקר את הנעשה בקמפוס.

באלה טינסלי (שם בדוי), תלמיד השנה האחרונה שאינו תושב קליפורניה, שקל לראשונה את אופציית הנישואים מכיוון שמצב משפחתי של אדם נשוי יאפשר לו לשלם שכר לימוד בתעריף של תושב המדינה - הנמוך בהרבה מהתעריף הרגיל.

למרות שבאלה עמד במרבית התנאים לקבלת מעמד תושב קליפורניה באמצעות הליכים פשוטים יחסית (כגון רישום בפנקס הבוחרים במדינה והוצאת רישיון נהיגה קליפורני), עדיין הייתה זכאותו לתושבות תלויה במצבו הפיננסי כנתמך או לא-נתמך. סטודנטים לתואר ראשון שגילם נמוך מ-24 יכולים להוכיח עצמאות פיננסית באמצעות הליכים קשים ומשני-חיים, כגון הצטרפות לצבא, הוכחת סיום תלותם הפיננסית בהוריהם, הולדת ילד - או נישואים. "נישואים זה כמו לקבל גרין קארד לצורך שכר לימוד קליפורני", צוטטה אמילי, תלמידת השנה השניה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

נישואים לצורך קבלת אזרחות מצריכים המצאת הוכחות ללגיטימיות הנישואים באמצעות הליך הגירה מתיש. לעומת זאת, סיפרה אליס, תלמידת השנה האחרונה - שגם היא החליטה להינשא כדי לשלם דמי לימוד של תושב המדינה - כי היא פשוט הציגה את המסמכים הנדרשים במשרד לענייני תושבות, ולאחר מכן עודכן מעמד התושבות שלה תוך שבוע - ובעקבותיו גם שכר הלימוד.

"זה הלך הרבה הרבה יותר חלק משציפיתי במשרדי הסיוע הפיננסי באוניברסיטת קליפורניה בברקלי", סיפר טינסלי על החוויה שלו.

התוצאה הלא-צפויה היחידה - והחיובית מאוד - מבחינתם של טינסלי ואליס היתה ששניהם גילו כי ההטבות הפיננסיות שהניבו להם הנישואים חרגו הרבה מעבר לפטור מדמי הלימוד בסך 28,014 דולר שאותם חייבים לשלם סטודנטים שאינם תושבי המדינה. לפני הנישואים שילם כל אחד מהם 20 אלף דולר ו-40 אלף דולר בשנה, בהתאם, אך כעת מכסה אוניברסיטת קליפורניה בברקלי את העלות המלאה של שכר הלימוד שלהם, ושניהם גם מקבלים מהאוניברסיטה כסף למימון הוצאות הדיור שלהם.

עצמאות פיננסית פירושה כי היכולת לשלם את שכר הלימוד נאמדת על בסיס הכנסתו האישית של הסטודנט, ולא הכנסתם של הוריו. לפיכך יכולים הנישואים לאפשר כמעט לכל סטודנט לתואר ראשון לחסוך כסף - בין אם הוא תושב המדינה באוניברסיטאות ציבוריות, ובין אם הוא לומד בקולג'ים הפרטיים היקרים ביותר. למרות שלא ניתן לדעת אם חוויותיהם של טינסלי ואליס הם חלק ממגמה רחבה יותר, נישואים כאלה אינם תופעה ייחודית אך ורק לאוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב
 ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב

"נישואים הם תמיד חוזה משפטי וכלכלי"

דוברת האוניברסיטה ג'נט גילמור הגיבה לחשיפה באומרה כי לדעתה נישואים כאלה הם "נדירים יחסית". היא הוסיפה שבחמש השנים האחרונות לא דיווח רשם הנישואים כי נרשמה עלייה משמעותית במקרים שבהם משמש קריטריון הנישואים כאמצעי להשגת מעמד של תושבות בקליפורניה.

גילמור סירבה לדון במדיניות האוניברסיטה כלפי נישואים אלה, ולא ברור מהן ההשלכות במקרי חשיפת מקרים כאלה. היא ציינה כי לאוניברסיטה אין שום דרך לקבוע אם התושבות היא המניע היחיד לנישואים. יותר מכך - פרופסור אנג'לה אונוואצ'י-וויליג מבית הספר למשפטים בברקלי חיוותה את דעתה וכתבה כי למיטב ידיעתה, נישואים לצורך השגת סיוע פיננסי אינם לא חוקיים ו"אינם שונים" מנישואים לצורך התעשרות. "נישואים הם תמיד חוזה משפטי וכלכלי, בין אם אנשים מכירים בכך ובין אם לאו", כתבה לטי וולפ, גם היא פרופסור למשפטים באוניברסיטה.

עם זאת, הדגישו הסטודנטים המרואיינים בכתבה את הצורך בשמירה על דיסקרטיות בכל הנוגע לנישואיהם בשל ההשלכות הפוטנציאליות מצדה של האוניברסיטה. ג'ייס, תלמידת השנה האחרונה ששוקלת להינשא, אמרה כי פקיד הסיוע הפיננסי ניסה להניא את הכלה העתידית מנישואים. שאר הסטודנטים אמרו כי נמנעו בכוונה מלגשת למשרד הסיוע הפיננסי לאורך כל התהליך.

ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב
 ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב

"זו לא סיבה להתחתן"

בנוסף למאמצי הרשויות להניא סטודנטים מנישואים כאלה, נתקלו כמה מהסטודנטים בספקנות מצדם של ידידים ובני משפחה. כל הסטודנטים סיפרו על התנגדות ראשונית מצד הוריהם, וטינסלי סיפר כי לאחר שהעלה בפייסבוק סטטוס על נישואיו, הוא קיבל הודעת טקסט מלאת דאגה מסבתו.

"הסברתי לה את המצב - שעכשיו אני לומד בחינם. היא הגיבה במילים: 'זו לא סיבה להתחתן'", אמר טינסלי. "אני לא חושב שהיא הבינה מה משמעות הדבר על כל חיי העתידיים, אז בסופו של דבר אמרתי לה שזו הייתה סתם מתיחה".

למרות שנישואים כאלה אינם קונבנציונליים, הם לא בוצעו ללא אמצעי זהירות. הסטודנטים הדגישו את החשיבות שבמציאת "האדם הנכון" - מישהו שבו הם נותנים מספיק אמון כדי לקשור בו את עצמם מהבחינה המשפטית והפיננסית. למרות שלאף אחד מהסטודנטים לא היו קשרים רומנטיים עם הסטודנטים שלהם הם נישאו, הם התחתנו רק עם חברים טובים, ובנימה אירונית אף טענו כי לא כדאי להינשא "מסיבות פיננסיות" למישהו שעמו מקיימים קשרים רומנטיים, כפי שאמרה ג'ייד.

בנוסף להטבות כגון הנחה בביטוח רכב, ולצורך לספק הסברים מביכים בדייט ראשון עם בן זוג אחר, ציינו טינסלי ואליס כי חייהם היומיומיים כמעט שלא השתנו - למעט מצבם הפיננסי.

למרות שחלק מהסטודנטים חש כי צלח את התהליך בקלות יחסית, הדגישו כולם כי נישואיהם נערכו בשל כורח פיננסי. ג'ייד מקבלת מלגה מלאה שייתכן שלא תכסה את הסמסטר האחרון שלה. אמילי באה ממשפחה בעלת הכנסה נמוכה, אך איבדה את זכאותה לסיוע פיננסי לאחר שלקחה שנת שבתון. אליס תכננה לנשור מהלימודים בגלל מגבלות פיננסיות, ולחדש את הלימודים כשימלאו לה 24.

"אני לא חושבת שאנשים באמת מבינים שהיכולת שלי ללמוד תלויה בזה", אמרה אמילי לכתבי העיתון. "זה לא היה סתם איזה משהו כיפי שרציתי לעשות".

מנקודת מבטם של חלק מהסטודנטים, תופעה זו היא פרצה במערכת ההשכלה הגבוהה "הלקויה". אליס ציינה כי מציאת דרך לשלם עבור לימודי הקולג' הפכה ל"משחק" מעוות עבור סטודנטים רבים. אמילי הצטערה שאין דו-שיח רב יותר על הסיבה שבגללה חשים חלק מהסטודנטים כי עליהם להינשא כדי להרשות לעצמם את הלימודים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

למרות שקשה לצפות את עתיד הנישואים האלה, טענו הסטודנטים המרואיינים כי מספרם רק יילך ויגדל - במקביל לעלייה בשכר הלימוד.

ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב
 ברקלי / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב