מקרון לנתניהו: "תן צ'אנס לשלום ועשה מחוות לפלסטינים"

בפגישה משותפת של נשיא צרפת וראש ממשלת ישראל, הודיע מקרון כי לא יסכים להעביר את שגרירות צרפת לירושלים ■ נתניהו תקף את ארדואן: "לא רגיל לקבל הרצאות מוסריות ממה שמשליך עיתונאים לבית הכלא"

נתניהו ומקרון / צילום: רויטרס - Stephane Mahe
נתניהו ומקרון / צילום: רויטרס - Stephane Mahe

בארבע לפנות בוקר נחת מטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפריז. בלילה, על מדרגות המטוס, סירב נתניהו להתייחס לשאלות עיתונאים ביחס להפגנת רוטשילד וכמות האנשים שיצאו לרחובות תל אביב אמש (שבת) במסגרת ההפגנה "נגד השחיתות" ונגד הממשלה. בהצהרה קצרה אמר נתניהו, כי בביקורו באירופה ידגיש את "המוסר הכפול של האירופאים שמגנים את הצהרת ירושלים ואינם מגנים את ירי הרקטות על ישראל".

בפגישה משותפת של נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש הממשלה בנימין נתניהו  היום (א'),  אמר נתניהו כי ירושלים היא בירתה הנצחית של ישראל ומקרון השיב לו כי על אך העובדה ההיסטורית הידועה, צרפת לא תסכים למהלך העברת השגרירות לירושלים, כפי שארה"ב הבטיחה לעשות.

מקרון אמר כי צרפת מאמינה שהכרזתו של טראמפ "מסוכנת לשלום" בין ישראל לפלסטינים. לאחר מכן הוסיף: "נתניהו אמר שצריך לתת צ'אנס לשלום‎, ואני אומר לו: תן צ'אנס לשלום ועשה מחוות לפלסטינים". כאשר נשאל מקרון על ידי עיתונאים צרפתים לאיזה מחוות הוא מצפה, ענה מקרון שלמשל ניתן להתחיל בעצירת הבניה בהתנחלויות.

בפתח הדברים גינו שני המנהיגים את הפיגוע היום בירושלים. מקרון אמר כי הוא תמיד מתנגד לפיגועים וכי ישראל וצרפת משתפות פעולה בנושא המאבק נגד הטרור. מקרון ונתניהו לא ניסו להסתיר את חילוקי הדעות ביניהם. נתניהו אמר למקרון שירושלים היא בירתה של ישראל מזה 3,000 שנה ומקרון השיב שאם כך הדבר - מה השתנה, ומדוע צריך היה טראמפ להוביל את המהלך אשר משנה את הדינמיקה באזור.

נתניהו התייחס גם לדברי נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שיצא נגד ישראל בעקבות הכרזת טראמפ: "ארדואן תקף את ישראל. אני לא רגיל לקבל הרצאות מוסריות ממה שתקף את הכורדים והפציץ כפרים, שמשליך עיתונאים לבית הכלא, שעוזר לאיראן לחמוק מסנקציות הבינלאומיות, שעוזר לטרוריסטים כולל בעזה. שיטיף במקום אחר".

הפגישה בין נתניהו למקרון נקבעה לפני כמה שבועות, כאשר נושא הצהרת ירושלים של הנשיא טראמפ לא היה ידוע עדיין. כוונתו המקורית של ראש הממשלה הייתה למקד את השיחה בביקורתו נגד הסכם ה-JCPOA, הסכם המעצמות עם איראן אותו העביר הנשיא טראמפ לבחינה מחודשת בפני הקונגרס. צרפת הודיעה אז, בהצהרה משותפת ומתואמת עם בריטניה וגרמניה, כי היא מתנגדת לעמדה האמריקאית ורואה בהסכם הגרעין הישג חשוב.

יחד עם זאת, עמדתו של מקרון בנושאים איראניים אחרים - פיתוח טילים בליסטיים ומעורבותה הגוברת של איראן בתוך סוריה - היא תקיפה יותר וכמובן מקובלת על נתניהו.

אלא שמאז הצהרת ירושלים של טראמפ, הנושא הפלסטיני מקבל הבלטה, ומקרון היה הראשון לפרסם הודעת נגד לטראמפ ביום רביעי האחרון.

לפני כשנה וחצי, לפני היבחרו של מקרון, ניסה הנשיא הקודם פרנסואה הולנד לכנס את אבו מאזן ונתניהו בפסגה בפריז, מהלך שישראל סירבה ליטול בו חלק. ישראל טענה אז שחידוש המו"מ ללא תנאים מוקדמים אינו מקובל עליה. מאז נבחר מקרון הוא מחפש למצב את מעמדו הגלובלי, אך טרם גיבש עמדה בנוגע לתפקידו בנושא הישראלי-פלסטיני. מקרון סבור שמנהיגות גרמניה ובריטניה נמצאות בתקופה פוליטית חלשה, וכי עליו לטפח את המעמד של המנהיג האירופי המוביל.

זו לא הפגישה הראשונה של שני האישים. נתניהו פגש את מקרון לפני כחצי שנה בפריז סביב הטקס לציון 75 שנים לגירוש יהודי צרפת למחנות ההשמדה. נתניהו השתתף אז בטקס לציון היום הלאומי לזכר קורבנות פשעי הגזענות והאנטישמיות ומחווה לחסידי אומות העולם, אירוע שגם בו נטל חלק מקרון. לאחר מכן קיימו פגישת עבודה ראשונה באליזה.

פגישה עם מוגריני

אחרי אותו ביקור קיץ בפריז הגיע נתניהו לפסגת ראשי מדינות "וישגרד", שבה חברות ארבע מדינות מזרח אירופה: פולין, צ'כיה, סלובקיה והונגריה. טיפוח הקשרים החזקים עם מנהיגי צ'כיה והונגריה נשא פירות ביום רביעי האחרון: ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (לאומן ימני המעורר ביקורת רבה בארצו ומחוץ לה), ונשיא צ'כיה, מילוש זמאן, התייצבו לצד ישראל בנושא ירושלים, לפחות ברמה ההצהרתית. שניהם התנגדו להודעה משותפת של שרי החוץ של האיחוד האירופי נגד הצהרת ירושלים של טראמפ וכך שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, פרסמה הודעה אישית שלה ולא מסר אחיד מטעם האיחוד האירופי. צ'כיה הצהירה שתתמוך בהעברת שגרירות למערב ירושלים, אך מוגריני ציינה במסיבת עיתונאים ביום שישי שצ'כיה הבהירה לה כי זה לא עומד לקרות.

מחר יגיע נתניהו למטה האיחוד האירופי בבריסל, 22 שנים אחרי ביקור ראש ממשלה ישראלי במקום. האיחוד האירופי כגוף רב-לאומי - להבדיל מהמדינות המרכיבות אותו - מנהל מערכת יחסים פוליטית מורכבת ומתוחה מול ישראל. המפגש עם נתניהו יתקיים במסגרת ארוחת בוקר לא פורמלית, באירוע שלא יהיה פתוח לתקשורת. מוגריני ונתניהו יתנו הצהרות קצרות לתקשורת.

ראש הממשלה מודע למתיחות בינו לבין ראשי האיחוד - כמעט תמיד ובמיוחד השבוע - אך ניכר שהוא שש אלי קרב. ויכוח מול מוגריני עשוי לחזק את מעמדו בתוך ישראל, כפי שבעבר מאבקו מול הנשיא אובמה השיא לו הצלחה בסקרים ובקלפיות כמנהיג חזק.

בין ישראל לאיחוד יחסים משודרגים מאז 2008, הכוללים סחר הדדי במוצרי תעשייה ללא מגבלות מכס. החל מ-2010 הוענקו גם למוצרי מזון וחקלאות פטורים ממכסים. ב-2012 חתמה ישראל על הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד, מהלך שקדם לו משא ומתן ממושך והביא להפחתה ניכרת במחירי הטיסות היוצאות מישראל.

בשנת 2014 נחתם בין ישראל לאיחוד האירופי הסכם המשלב את ישראל בפרויקט Horizon 2020, פרויקט לשיתוף פעולה בתחום החדשנות, הפיתוח המדעי והמחקר. ההסכם האחרון היה תחת איום בשל הנחיות האיחוד האירופי האוסרות על מימון ההתנחלויות בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברמת הגולן.