המשטרה: אין תשתית ראייתית נגד רמי לוי בתיק מבשרת ציון

החשד שנחקר וכעת הופרך היה שראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון, פעל כדי לאפשר ללוי לחמוק מהיטל השבחה בסך 21 מיליון שקל עבור גג קניון בשטחי המועצה ■ התיק יועבר לפרקליטות לקבלת החלטה סופית ■ לוי: "זה כמו שלוקחים אדם לחקירה על מעבר באור אדום כשאין בכלל רמזור"

רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי
רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי

בשורות טובות לאיש העסקים רמי לוי, לצד מסר ליוזמי "חוק ההמלצות": המשטרה הודיעה היום (ב') כי עם סיום החקירה בעניינם של לוי ושל ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, יורם שמעון, בחשד למרמה והפרת אמונים, היא הגיעה למסקנה כי לא נמצאה תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגדם.

"קודם כל אני שמח שזה מה שנעשה. אני באופן אישי האמנתי בחפותי וידעתי שכל אשמה שהאשימו אותנו לא יכולה הייתה להתקיים - זה כמו שלוקחים בן אדם לחקירה על מעבר באור אדום במעבר חציה כשאין בכלל רמזור" - כך מסר היום איש העסקים, רמי לוי, ל"גלובס".

באשר לתחושותיו במהלך התקופה בה היה חשוד בפרשה, אמר לוי כי "לא הייתה לי אי-ודאות, כי ידעתי שאני זכאי, אבל זה לא נעים. אני חברה ציבורית, ויש לי משפחה וחברים; אבל בסך-הכול האהדה שקיבלתי מהציבור ששמע במה אני מואשם והבין שזה לא יכול להיות שקיבלתי הנחה כזו בהיטלים - הייתה אהדה גדולה".

לוי מבהיר כי "אין בי כעס על המשטרה. אני שמח שהמשטרה עשתה את עבודתה. אני גם לא כועס על התקשורת, למרות שביום הראשון כל אחד רצה לכתוב כמה שיותר דברים, אז נכתבו דברים שלגמרי יצאו מהקשרם. אני מבין שהוליכו אותם שולל בגלל חילוקי דעות בין ראש המועצה לאופוזיציה".

לא ניתנה הטבה

במסגרת החקירה נבדק חשד כי לוי קיבל הטבות חריגות במיוחד בניגוד לחוק בפרויקט גדול שהוא בנה בקניון שבשטחי מועצת מבשרת ציון. המשטרה המליצה לסגור גם את התיק נגד עורך המקומון "זמן מבשרת", אמיר הוכברג, שהיה חשוד במעורבות במעשים.

היחידה הארצית לחקירות הונאה, בלהב-433, במשטרה, שניהלה את החקירה בשיתוף פרקליטות מחוז ירושלים, תעביר את התיק בימים הקרובים לפרקליטות לצורך בדיקת החומרים שנמצאו ולקבלת החלטה סופית, אם להעמיד לדין את לוי, שמעון, והוכברג, או מי מהם, או לקבל את המלצת המשטרה ולסגור את התיק.

מטבע הדברים, הודעת המשטרה היא בשורה טובה ללוי ולשאר החשודים, שטענו מעת פרוץ הפרשה כי הם חפים מפשע. אבל מעבר לתיק הספציפי, בהודעה יש גם מסר ליוזמי "חוק ההמלצות", בהם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, החשוד בפלילים. המסר הוא שבניגוד למה שנטען כלפיה, לא בכל תיק ממליצה המשטרה על העמדה לדין של החשודים; וגם בתיקים תקשורתיים שבהם מעורבים אישי ציבור ואנשי עסקים מוכרים, חוקריה ממליצים על סגירת התיק ללא העמדה לדין.

נזכיר כי לפי הצעת "חוק ההמלצות", ייאסר על המשטרה לפרסם את מסקנותיה בתום חקירות פליליות; ורק באישור היועץ המשפטי לממשלה יותר לה להמליץ על העמדה לדין של נבחרי ציבור. המשטרה מתנגדת לחוק שכובל את ידיה.

לפני כ-3 חודשים, ב-10 בספטמבר, הפך איש העסקים המצליח רמי לוי, בעלי רשת הקמעונאות שיווק השקמה, שרק לפני כשנתיים וחצי הדליק משואה בערב יום העצמאות, לחשוד בפלילים. באותו היום עיכבה המשטרה את לוי לחקירה בחשד למעורבות בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים לצדם של שמעון והוכברג.

החשד שנחקר - וכעת הופרך על-ידי המשטרה - היה, בין היתר, שראש המועצה שמעון פעל על-מנת לאפשר ללוי לחמוק מתשלום היטל השבחה, בסך 21 מיליון שקל, עבור גג הקניון שנבנה בשטחי המועצה. עוד חשדה המשטרה כי בזמן שראש המועצה פעל לסייע ללוי לקבל פטור מהיטל ההשבחה, הייתה אשתו של שמעון מנהלת השיווק באותו קניון. ובנוסף, מנהל המטה לשעבר של ראש המועצה משמש כמנכ"ל הקניון. כן, נחקר חשד שלפיו שמעון פעל כדי להקל לכאורה על תשלומיו של לוי למועצה המקומית.

החקירה נוהלה במשך כמה חודשים באופן סמוי, ועברה בספטמבר לשלב הגלוי. בעקבות חקירתו של לוי, שנלקח בספטמבר בשעות הבוקר המוקדמות מביתו למשרדי יאח"ה, הופסק המסחר במניית רמי לוי בבורסה. כשהמסחר במניה חזר לשגרה, צנחה מניית החברה במידה ניכרת.

יצוין כי מיד עם פרסום דבר החקירה נגד רמי לוי, מסרה החברה של לוי כי "קניון מבשרת או רמי לוי לא קיבלו שום הנחה או הטבה ממועצת מבשרת ציון בעניין כזה או אחר, ולבטח לא בנוגע להיטל השבחה, נושא אשר אינו בסמכות המועצה. מעבר לכך, צר לנו על העובדות השגויות המופצות בעניין".

עוד נמסר מהחברה כי נושא היטל ההשבחה עדיין תלוי ועומד בפני שמאי מכריע ואובייקטיבי לפי חוק, כך שלא ניתנה שום הטבה ו/או הנחה. "יתרה מזו, אין בסמכותו של ראש מועצה, והוא אינו יכול להפחית או לבטל היטל השבחה. ישנו הליך לפי חוק התכנון והבנייה לערעור על שומת היטל השבחה, והחברה נקטה הליך זה ועודנה מתנהלת במסגרת ההליך. לא זו אף זו - החברה הפקידה ערבות בנקאית בסך של 21 מיליון שקל כחלק מהליך הערעור, ובהליך זה טרם התקבלה הכרעה".

ראש המועצה שמעון: "שפכו את דמי"

אחרי הודעת המשטרה היום, פנה יורם שמעון לתושבי מבשרת ציון ואמר: "תושבים יקרים, הצדק יצא לאור! לפני דקות אחדות פרסמה המשטרה את תוצאות החקירה בעניין עלילת-הדם, שבאמצעותה אנשים רעים ניסו לשפוך את דמי ולרקוד עליו בעודני חי".

שמעון הוסיף כי "לשמחתי, לאחר חקירה מאומצת של טובי החוקרים והפרקליטים ביאח"ה אשר עשו עבודה מקצועית ומהירה - הובהר הבוקר כי לאחר בדיקת המשטרה, אין כל ראיה לטענות המופרכות שיוחסו לי בעניין קניון מבשרת ורמי לוי".

לטענת שמעון, "להערכת הגורמים המקצועיים, בשבועות הקרובים התיק צפוי להיסגר מחוסר אשמה".

שמעון ביקש להודות לכל התושבים "על האמון והתמיכה הלא מסויגת, מהרגע הראשון שנודע על בדיקת המשטרה, וכן לעובדי המועצה, ליועצים המשפטיים שליוו אותי במאבק הלא פשוט על כבודי ועל טיהור שמי הטוב - ולכל אלה שהביעו תמיכה וחיזקו, בהם: ראשי רשויות, שרים, חברי כנסת, אישי ציבור ועוד".

לסיום מסר ראש המועצה: "אני מודה לכולם ומבטיח להמשיך בעשייה למען שיפור איכות החיים של תושבי מבשרת ציון. כפי שעשיתי בעבר, כך אעשה גם בעתיד".

עורך דינו של שמעון, אורי קינן, בירך אף הוא על המלצת המשטרה לסגור את התיק ואמר: "אני שמח שבסופו של דבר המשטרה קיבלה את טענותיי".

רמי לוי: סיפור סינדרלה עם קלקולים

רמי לוי הוא איש עסקים רב-זרועות. הוא בעלים ומכהן כמנכ"ל של רשת הקמעונאות רמי לוי שיווק השקמה המוכרת כמעט לכל אחד, וכן הוא בעלי רשת הסלולר הווירטואלית רמי לוי תקשורת. לוי מכהן גם כחבר מועצה בעיריית ירושלים מטעם סיעת "ירושלים תצליח" של ראש העיר ניר ברקת.

סיפור הצלחתו של לוי הוא סיפור סינדרלה. הוא גדל כבן למשפחה שמוצאה מאורפה שבמזרח טורקיה ועלתה לירושלים. אבא של סבו היה אחד ממייסדי שכונת נחלת ציון. אביו של רמי, מרדכי, היה לוחם בלח"י. אמו, יפה, הייתה עקרת-בית, שגידלה את ששת ילדי המשפחה.

עקב הדיסלקציה שממנה סבל, הושאר לוי בכיתה ד' שנה נוספת. אחרי שהוא כשל במבחן הסקר בסוף כיתה ח' ובמבחני הקבלה לפנימייה הימית במכמורת, עבר לוי לבית ספר מקצועי, שבמסגרתו החל לעבוד בגיל 14 בתפעול מריצות בעיר העתיקה של ירושלים עבור העירייה.

אחרי שחרורו מהצבא פתח לוי חנות קטנה ברחוב השקמה בשוק מחנה יהודה בירושלים, בתוך מחסן בגודל 40 מטר-רבוע שהיה שייך לסבו.

בראיון שנתן ל"גלובס" במאי 2009, סיפר לוי: "כשהשתחררתי מהצבא בגיל 20, באתי לרחוב השקמה בשוק מחנה יהודה, הסתובבתי שם. ברחוב השקמה היו כל הסיטונאים. ראיתי שהרבה לקוחות פרטיים מגיעים לקנות מהסיטונאים.

"אבל הסיטונאים לא רצו למכור להם ואמרו להם 'תעזבו אותנו, אנחנו עסוקים בלהעמיס לאוטו'. אז נפל לי האסימון. אמרתי, 'וואלה, אני עכשיו משתחרר מהצבא ופותח את החנות הזאת למכירה לצרכן'. זו חנות בגודל 40 מטר-רבוע של סבא שלי שהוריש אותה לאבא שלי, ואבי היה משכיר אותה לאיזה סיטונאי. החנות קיימת עד היום".

באותו ראיון ל"גלובס" תיאר לוי את תחילת דרכו כקמעונאי: "הייתי עובד כל הזמן, 24 שעות מסביב לשעון, אז לא הרגשתי כלום. היה בהתחלה קצת קשה. אבל אחרי זמן, זה היה בסדר. ברוך השם. לאט-לאט... אחרי שנה וחצי קניתי את החנות שלידי. הסיטונאים היו מפונקים. פותחים בשמונה בבוקר, ובארבע-חמש הולכים הביתה. היו מסעדות שנזקקו לשירות בלילה והתחילו לקנות אצלי. לאט-לאט התחלתי גם לשווק למוסדות, ואז גם למינימרקטים ולחנויות".

את חנות הענק הראשונה שלו פתח לוי ב-1992 בשכונת תלפיות, ובהמשך הרחיב את הפעילות במתכונת של חנויות דיסקאונט גדולות. ב-2016 כללה הרשת 30 מרכולים בישראל, שהיוו 9% מנתח השוק. הרשת צמחה והייתה השלישית בגודלה במדינה. בירושלים תפסה הרשת כ-20% מנתח השוק.

ב-22 באפריל 2015, יום העצמאות ה-67 של מדינת ישראל, הדליק רמי לוי משואה לתפארת מדינת ישראל. לוי תואר בטקס החגיגי כ"איש עסקים ויזם בעל מעוף, שחולל שינוי משמעותי בשוק הקמעונאות כשהוביל להורדת מחירים ברשת המרכולים שלו וברשת הסלולרית שייסד... יוזמתו אילצה את רשתות המזון הגדולות להוריד מחירים ולנהל תחרות המיטיבה עם הלקוחות והוכיחה שאפשר לשלב השקפת עולם חברתית עם הצלחה כלכלית".

אולם מאז התרחשו "קלקולים" בקריירה המטאורית של לוי. החקירה הנוכחית היא לא הפעם הראשונה שבה איש העסקים מסתבך בעבירות על החוק לכאורה.

בחודש מארס 2016 נחקרו במשטרה בכירים ברשת רמי שיווק השקמה, ובהם לוי עצמו וחתנו אופיר אטיאס, מנכ"ל רמי לוי תקשורת, בחשד לביצוע עבירות על חוק הגנת הפרטיות, תוך שימוש שלא כדין לכאורה במערכת מניעת ההונאות של החברה-הבת. החקירה נפתחה בעקבות מידע שפורסם בתקשורת על-ידי אלקנה אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת, על ההתנהלות בחברה.

לפי עדותו של אלון בשעתה, בכירים בחברת התקשורת ביצעו שימוש במערכות האבטחה של רמי לוי תקשורת, לכאורה, לצורך מעקב אחרי גורמים שעימם היה לחברה סכסוך, או לחלופין למעקב אחרי עובדים בחברה. אלון עצמו מסר עדות במשטרה בפרשה.