"המחצית השנייה של 2018 תתאפיין בבעיות בצמיחה"

יאנווילאם אקט, הכלכלן הראשי של בנק יוליוס בר השווייצרי, צופה צמיחה עולמית חזקה במחצית 2018, אבל מודאג מסימני השאלה בנוגע להמשכה ובעיקר ל-2019

"המשק העולמי נמצא במהלך של הגברת קצב הצמיחה. מדינות מובילות רבות צומחות בקצב גבוה מהפוטנציאל שלהן.

"זה כמובן מצב טוב מאוד לשוק המניות, כל עוד האינפלציה נשארת ברמה סבירה, והבנקים המרכזיים מסביב לעולם יכולים לשמור על רמות ריבית נמוכות יחסית", כך אומר יאנווילאם אקט (Janwillem Acket), הכלכלן הראשי של בנקיוליוס בר השווייצרי, בריאיון ל"גלובס".

אקט (59) הצטרף ליוליוס בר בשנת 2000, לאחר שכיהן לפני כן בתפקידים בכירים בבנק המרכזי של שווייץ ובחברת ההשקעות Warburg Dillon Read שנרכשה על-ידי UBS. הוא ביקר בישראל בסוף החודש שעבר, וקיים סבב פגישות ומצגות עם משקיעים מוסדיים מובילים.

אקט וצוות הכלכלנים של הבנק מעריכים שהחצי הראשון של 2018 אמנם צפוי להיות חיובי ביותר מבחינתה של הכלכלה העולמית, עם צמיחה חזקה של קרוב ל-4%, אבל המחצית השנייה של השנה, ובעיקר 2019, עלולים להיראות שונים לגמרי, עם האטה משמעותית בקצב הצמיחה.

"מדדי מנהלי הרכש מסביב לעולם, ובעיקר בכלכלות הגדולות והחשובות כמו ארה"ב וגוש האירו, נמצאים כולם גבוה מעל קו ה-50 נק', המפריד בין האטה לצמיחה.

אלה מדדים שמצביעים על קצב הצמיחה הצפוי בעוד 3-6 חודשים, כך שיש כאן סימן ברור שהכלכלה העולמית במצב בריא מאוד וקצב הצמיחה מתגבר. לא היו לנו כאלה נתונים טובים מאז שנת 2011".

"אירופה צומחת מעל הפוטנציאל"

- אילו כלכלות הכי חזקות כיום?

"לפי הקריאה של מדד מנהלי הרכש - צפון אירופה, כלומר קנדה וארה"ב, לצד אירופה. וגם ישראל בפנים, בקבוצת המדינות הצומחות הכי מהר, לצד שווייץ ודנמרק.

"כיום ארה"ב ואירופה צומחות בקצב שנתי של 2.3%. צריך לזכור שהפוטנציאל ארוך-הטווח של אירופה עומד על 1%-1.5%, כך שהקצב הנוכחי גבוה בהרבה מהפוטנציאל. נראה שבשנה הבאה ארה"ב תצמח בקצב קצת יותר גבוה מאירופה".

- אפילו כשהפד ימשיך להעלות ריבית?

"כן. לא רואים בינתיים השפעה שלילית של העלאת הריבית בארה"ב על הכלכלה, אולי להיפך. בפד מאוד רוצים להגיע למצב של ריבית נורמלית, וצופים עלייה עד לכמעט 3% ב-2020, אולם אנחנו מעריכים שהריבית תגיע עד ל-2% בלבד".

- למה?

"כי האינפלציה צפויה להישאר נמוכה, סביב 1.5% עד 2% בלבד, ובשאר העולם, בעיקר במקומות כמו אירופה ויפן, הריבית עדיין מאוד מאוד נמוכה, אפילו שלילית, ולא צפויה לעלות בחדות. כך שלפד אין למעשה סיבה אמיתית להעלות ריבית מעבר ל-2%, בין השאר מכיוון שהשיפור ברמת השכר הוא מאוד מתון. בשלב הזה של ההתאוששות הכלכלה הייתה צריכה לצמוח ב-3.5%-4% והצמיחה למעשה נמוכה בהרבה".

- וזה עוד לאחר הירידה הדרמטית בשכר הממוצע בארה"ב, בעקבות המשבר הגדול של 2008-2009.

"נכון. עוד תופעה שאנחנו רואים היא ההשפעה הגדולה שיש לאמזון, עליבאבא והמסחר האלקטרוני בכלל על ענף הקמעונות בארה"ב ובעולם כולו, על הצרכנים מצד אחד אבל גם על משכורות העובדים בתחום מהצד השני. היום יש למעשה מבצעי מכירות כל השנה, ולא רק בחודשי הקיץ או בנובמבר, עד ינואר למשל, כמו שהיה בעבר".

- מה אתה חושב על רפורמת המסים של טראמפ?

"טראמפ ירש מאובמה כלכלה במצב טוב מאוד, אפילו מצוין. הוא מנסה לעשות דברים לטובת אמריקה, אבל הצעדים שלו בעיקר מכוונים לטווח הקצר, ולא בטוח שהם יתרמו לארה"ב בטווח הארוך. ההתאוששות מהמשבר שם התחילה הרבה יותר מוקדם מאשר באירופה".

- בעיקר בגלל הפעולות של הפד והגמישות של הכלכלה האמריקאית.

"נכון. נגיד ה-ECB שקדם לדראגי, טרישה, עשה טעויות קשות במדיניות המוניטרית שלו, וזה השפיע על הכלכלה האירופית. כשדראגי נכנס לתפקיד הוא החל במדיניות מוניטרית מרחיבה בדומה לפד, ולאחר מכן כלכלת גוש האירו החלה בצמיחה מואצת באופן יחסי.

"טראמפ היה נחוש מאוד להעביר איזושהי החלטה משמעותית מאז שהתמנה, והוא הצליח סוף סוף עם רפורמת המס, אבל צריך לחכות ולראות איזו צורה היא תלבש לבסוף.

"צריך לזכור גם שאנחנו מתקרבים לבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, והרפובליקנים צריכים להגיע לשם עם הישגים, אחרת הם עלולים לאבד את הרוב בסנאט וגם בקונגרס".

- אתם מעריכים שהדולר יתחזק בשנה הבאה מול האירו?

"האירו הפתיע ב-2017 עם התחזקות די דרמטית מול הדולר, אבל זה לא צפוי להימשך בשנה הבאה, בעיקר מכיוון שהריבית בארה"ב בקו עלייה, ואירופה תלויה הרבה יותר מארה"ב בהמשך עלייה בביקוש לסחורות שלה בעולם.

"סין הפתיעה לאחרונה לטובה בקצב צמיחה גבוה, יחסית אולם לדעתנו המשק הסיני יתקרר בשנה הבאה, וזה ישפיע יותר על האירו לעומת הדולר".

- למה אתה מתכוון כשאתה אומר יתקרר?

"ירידה מקצב צמיחה של 6.8% למשהו כמו 6.3% בשנה. גם ארה"ב וגם אירופה מייבאות הרבה מוצרים מסין, אבל אירופה מייצאת יותר לשם מאשר מייבאת מהם, אז אם תהיה ירידה בביקושים בסין זה ישפיע יותר על אירופה".

"ישראל - מעצמת על בתאים אפורים"

- אז בסך הכל אתם מעריכים שסין תמשיך לצמוח בקצב בריא?

"כן. הם רוצים ללכת בדרכה של אמריקה ולהרחיב את המעמד הבינוני. ולא רק הם, אגב, גם הודו ומדינות נוספות באסיה. אנחנו מעריכים שהמעמד הבינוני באסיה יגדל עד ליותר מ-3 מיליארד איש ב-2030, וכ-3.5 מיליארד איש בשנת 2050. זה מספר עצום ובלתי נתפס שישפיע במידה מאוד מאוד דרמטית לחיוב על כלכלת העולם, וכמובן על הכלכלות באזור דרום מזרח אסיה.

"עיקר הצמיחה שם תגיע, אגב, מהודו ולא מסין, מכיוון שבסין האוכלוסיה מזדקנת ומצטמקת, ובהודו יש המון צעירים והאוכלוסייה צומחת וגדלה".

- אז איפה כדאי להשקיע בשנה הבאה?

"מובן שקשה מאוד לדעת מה יקרה בטווח הקצר, אבל אנחנו אומרים ללקוחות שלנו שכדאי להם להיות מושקעים בקטרים של העולם המפותח כיום, שזה צפון אמריקה ואירופה, לצד השקעות במדינות הצומחות ביותר בטווח הארוך - מדינות דרום מזרח אסיה, כמו סין והודו.

"אפשר כמובן גם להתמקד בחברות אמריקאיות או אירופיות שיש להן פעילות נרחבת גם בשוקי אסיה, לא חייבים להשקיע ישירות בכלכלות האזור. בנקודת הזמן הזאת אני לא מודאג כל כך בנוגע לצמיחה העולמית בחצי הראשון של 2018, אולם יש הרבה סימני שאלה לגבי החצי השני, ובעיקר לגבי 2019".

- למה?

"בעיקר בגלל המשך העלאת ריבית בארה"ב, צמצום המאזן האדיר של הפד, רמות חוב גבוהות מאוד בסין, באירופה ובעוד מדינות, וגם בגלל שהסייקל הנוכחי נמשך כבר הרבה שנים, ומתישהו הוא צפוי להסתיים.

"כמובן שיש מתחים גיאופוליטיים במקומות שונים בעולם, שעלולים להתפרץ".

בכל הנוגע לכלכלת ישראל, אקט נשמע מאוד אופטימי. "אני מכנה את ישראל 'מעצמת על בתחום התאים האפורים'. יש לכם כאן הרבה מאוד מוחות מעולים, שמשפיעים לא רק על סקטור ההיי-טק אלא על תחומים רבים אחרים, ולמעשה אתם משפיעים בצורה מאוד חיובית על הכלכלה העולמית".

- ומה אתה חושב על הכלכלה המקומית?

"המצב של כלכלת ישראל מצוין, והייתי אומר שאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הגלובלית נמצא בישראל.

"ישראל היא הכלכלה עם מספר ההמצאות והחידושים הגבוה ביותר בעולם ביחס לגודלה, ואנחנו צופים שהצמיחה הבריאה כאן תימשך גם בשנים הבאות".

המחזור הכלכלי העולמי
 המחזור הכלכלי העולמי