כיל השלימה את מכירת IDE: תרשום רווח של כ-40 מיליון דולר

קבוצת הרוכשים כוללת את כלל ביטוח (תחזיק 20% מ-IDE), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר

הנחת הקוו התת ימי במתקן התפלה אשדוד / צילום: אלבטרוס
הנחת הקוו התת ימי במתקן התפלה אשדוד / צילום: אלבטרוס

אשר גרינבאום, המנכ"ל הזמני של כיל, השלים עוד מהלך לצמצום החזקות החברה בפעילויות שאינן נחשבות ב"ליבת העסקים" שלה.

החברה דיווחה אתמול (א') כי השלימה את מכירת חלקה (50%) בחברת הנדסת התפלה (IDE) בכ-167 מיליון דולר ותרשום בדוחות הרבעון הרביעי של השנה רווח הון של כ-40 מיליון דולר.

קבוצת הרוכשים כוללת את כלל ביטוח (שתחזיק 20% ממניות IDE), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ומנכ"ל IDE, אבשלום פלבר (10%). העסקה נסגרה לפני כחצי שנה ולאחר התקיימות תנאים מתלים שונים היא הושלמה בימים האחרונים.

IDE, שהוחזקה עד כה בחלקים שווים על-ידי כיל  וקבוצת דלק, מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה הוקמה לפני 50 שנה וביצעה יותר מ-400 פרויקטים בכ-40 מדינות, ובהן ישראל, הודו, סין, אוסטרליה ותאילנד וכן מדינות באירופה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית והקריביים.

החברה מעסיקה כ-380 עובדים, ומחזיקה, בין השאר, במחצית הבעלות על מתקן ההתפלה באשקלון (בעל יכולת התפלה של 120 מיליון מ"ק בשנה), מחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה), 51% ממתקן ההתפלה בשורק (150 מיליון מ"ק בשנה) ובעלות מלאה על מתקן ההתפלה שהוקם ב-2015 בקרלסבד שבקליפורניה, שהוא בעל יכולת התפלה של 50 מיליון גלון (כ-190 מיליון ליטר) ביום.

מימוש שני בשבוע

נזכיר כי בשבוע שעבר דיווחה כיל על מימוש גדול הרבה יותר, כשחתמה על עסקה למכירת עסקי בטיחות האש ותוספי השמן (phosphorus pentasulfide) לחברת ההשקעות הפרטית SK Capital תמורת כמיליארד דולר. שני קווי המוצרים שנמכרו מהווים חלק מקו מוצרי ה"תוספים מתקדמים" של מגזר הפתרונות המיוחדים של כיל, והם נרכשו על-ידי החברה לפני כ-12 שנים תמורת כ-250 מיליון דולר במסגרת עסקה שכללה פעילויות נוספות. בשנים האחרונות הן הפכו למובילות בעולם, עקב צמיחה אורגנית ורכישות משלימות שביצעה החברה.

מאז נכנס לתפקידו בחודש ספטמבר אשתקד, הוביל גרינבאום שורת מהלכים להתייעלות וצמצום הוצאות החברה, בין השאר הפסקת פעילות החברה באתיופיה ועצירת השקעות במערכת מידע חדשה, מהלכים שעזרו לכיל להתמודד עם צניחה במחירי האשלג והפוספט, שני חומרי הגלם העיקריים שהיא מפיקה.

המהלכים הגדולים של כיל מאז ספטמבר 2016
 המהלכים הגדולים של כיל מאז ספטמבר 2016