מנכ"ל גט: "אני יותר יקר מכל תחנת מוניות שקיימת בישראל"

בדיון בבקשה לתביעה ייצוגית על מחירים גבוהים מהמותר ש-Gett גובה מלקוחות עסקיים, הצהיר מארק און: "אני לא כפוף למחירון משרד התחבורה, אני כפוף להסכם" ■ גט: "החברה פועלת בהתאם להוראות הדין"

מארק און / צילום: איל יצהר
מארק און / צילום: איל יצהר

"לגבי מחירון משרד התחבורה וכל צו הפיקוח, אני לא כפוף לשם, אוקיי? אני כפוף לנסיעה בהסכם" - כך אמר מארק און, מנכ"ל חברת גט ישראל, במסגרת דיון משפטי שנערך בבקשה להכרה בתביעה ייצוגית נגדה.

בחודש שעבר נטען בבקשה לתביעה ייצוגית כי גט (לשעבר גט טקסי) גובה מלקוחותיה העסקיים סכומים גבוהים יותר המחיר המקסימלי שקובע משרד התחבורה בנסיעות המבוצעות לפי סכום נקוב, וכי מדובר בהתנהלות החוזרת על עצמה בכל התקשרות.

מחיר הנסיעה של הנוסעים העסקיים המצויים בהסכם עם גט, הסביר און בדיון, נקבע לפי תנאי השוק, לפי זמינות הנהגים ובהתאם לשירותים שהחברה מספקת (מוקדי שירות למשל). און לא הסתיר את העובדה שלקוחות גט משלמים יותר.

"סביר מאוד שאהיה יותר יקר", אמר. "המחירון המצומצם יותר יקר מכל תחנת מוניות שקיימת במדינת ישראל בגלל שאחת, אני בפריסה ארצית; שתיים, אני נותן שירותים שהלקוח לא מקבל באף תחנת מוניות; שלוש, כי על שירות ועל איכות משלמים. אני משקיע לא מעט כסף על איכות הנהגים; ארבע, מנהל תיק לקוחות בק אופיס, מוקד של 100 איש. כל הדברים האלה הם שירותים שאתה לא מקבל בתחנת המוניות וכן אני גובה יותר כסף, זה ברור".

היכן נמצאת האחריות של הלקוח העסקי בבדיקת המחירון שעל בסיסו הוא חותם עם חברת המוניות? בהקשר זה נטען בתביעה כי גט טוענת שהמחירים שלה לנסיעות עסקיות הם "אטרקטיביים", וכי המחירים המופרזים נגבים בעיקר על נסיעות ליעדים שאינם מוגדרים בהסכם (שהנהג לא גובה לפי מונה רץ) ולכן הם מתבררים רק בדיעבד.

עוד בעניין התמחור של גט אמר און כי "על פי שיקול דעתה של גט, אם אני רואה שתוואי הכבישים השתנה או זמן ההגעה ללקוח משתנה או זמן הנסיעה מתארך אני יכול לשנות את זה. כרגע אין לי שום הגבלה של משרד התחבורה. בהנחה שיהיו לי בעתיד אז בסופו של דבר אהיה מגובה. אם פתאום משרד התחבורה יחליט שנסיעות בהסכם הן כן כפופות לצו הפיקוח, אז אני אהיה חייב לעשות את זה. אני מכין את עצמי".

הוראות הפיקוח קובעות כי ברירת המחדל בכל נסיעה במונית היא חיוב לפי מונה. אופציה אחרת היא בהתאם למחירון שקבע משרד התחבורה, ואופציה נוספת היא לקבוע מחיר נסיעה מראש, כאשר מדובר בנסיעה ליעדים קבועים שאליהם מבוצעות נסיעות כך שניתן להגיע להסכמה עם תחנת המוניות לגביו. משרד התחבורה מגדיר את מחיר המקסימום שמותר לגבות בנסיעה במחיר מוסכם.

במחירון משרד התחבורה לא נכללים מחירי תקרה ליעדים בנסיעות בתוך ערים ללא מונה - אך גם במקרים אלה טוענת התביעה לגבייה מופרזת: בין הדוגמאות שהובאו בבקשה מצוינת נסיעה שבוצעה ללא מונה שבה נטען כי גט גבתה סכום הגבוה ב-85% מהסכום ששילם נוסע באותו המסלול עם מונה.

היקף התביעה נאמד בעשרות מיליוני שקלים. התביעה שהוגשה על ידי משרד עו"ד הורוביץ, אבן אוזן ושות' ואחרים מבקשת לכלול בה את כל מי שהתקשר עם גט ב"הסדר חברה", ונגבה ממנו תשלום הגבוה מהמחירון בשבע השנים האחרונות. "מדובר בהסדר שאמור היה להיטיב עם המשתמשים בשירותי גט, אך ייקר את השירותים באופן ניכר", אמר עו"ד רונן הורוביץ. "נושא הפיקוח על מחירי המוניות עדיין לא זכה לטיפול המשפטי המתאים, ואנו תקווה כי הדבר ייעשה בין היתר בתובענה זו".

במסגרת הדיון סיפק און נתונים על היקף הפעילות של החברה. מתוך 1.4 מיליון נסיעות שמבצעים נהגי גט מדי חודש, סיפר און כי מבוצעות כ-150-200 אלף נסיעות עסקיות עבור כ-1,500 לקוחות עסקיים שעמם מצויה החברה בהתקשרות. "תעריף הנסיעה (העסקית) יכול להיות הרבה יותר גבוה ממחירון תעריף נסיעה", העיד און, וגיבה את דבריו בהסכם שנכרת בין החברה ובין הלקוח העסקי. 

הוצאת נסיעה
 הוצאת נסיעה

"הצדדים להסכם קובעים את המחיר"

האם חתימה על הסכם כזה פוטרת את גט מהוראות הפיקוח של משרד התחבורה על תעריפי המוניות? מצד אחד אומר און באופן ברור בדיון שהוא אינו כפוף לפיקוח של משרד התחבורה, מצד שני, רק לפני זמן קצר זקפה לעצמה גט ניצחון (עקיף במידה מסוימת) כאשר בית המשפט הורה לאובר לחדול משירותי ההסעות באמצעות כלי רכב פרטיים ובין היתר טענה גט, בדומה לטענת משרד התחבורה, כי אובר אינה פועלת לפי הוראות הפיקוח של משרד התחבורה.

מגט נמסר: "בהתאם לתקנות התעבורה, 'נסיעה מיוחדת במונית יכול שתהא מתומחרת לפי מחירון הסכם, ככל שנחתם הסכם בכתב לביצוע נסיעות קבועות שעומד בתנאי התקנה. בנסיעות לפי הסכם הצדדים הם שקובעים את מחירי הנסיעות'.

"כאשר מוזמנות דרך אפליקציית גט נסיעות מיוחדות שאינן בהסדר חברה, חלים תעריפי המונה הרץ או מחירון משרד התחבורה, כפי שקבועים בצו הפיקוח. כאשר מוזמנות דרך האפליקציה נסיעות תחת הסדר חברה חל מחירון החברה, שעליו הסכימו הצדדים. גט פועלת ותמשיך לפעול בהתאם להוראות הדין.

"במקום להתמודד עם טענותיה המהותיות של גט בבית המשפט, אשר נותרו ללא מענה הולם, החליטו המבקשים בתובענה הייצוגית לפנות לכלי התקשורת ולהוציא מהקשרם את דבריו של מנכ"ל גט, אשר מתפרסים על פני פרוטוקול של עשרות עמודים. המדובר בניסיון פסול שכל מטרתו להשפיע על ההכרעה שעתידה להתקבל בקרוב, כמו גם על חולשת טענות המבקשים".

ממשרד התחבורה נמסר כי התקנות מאפשרות נסיעה במסגרת הסכם בכתב ובתנאי שיתקיימו בו הסעיפים: ההסכם יהיה בכתב עם אגוד מוניות, ההסכם הוא לשנה, יהיה אישור כתוב שהנסיעה במסגרת ההסכם והמונה יופעל במצב הסכם.