האם נטפליקס תודח ממעמדה כחביבת קהל הצופים?

מיזוג AT&T וטיים וורנר והעסקה המסתמנת בין דיסני לפוקס המאה ה-21 מסמנים את הכיוון שבו התעשייה מתמודדת עם השינוי בהרגלי הצפייה ■ בין האיום של שיתופי-פעולה והסרת תכנים מהפלטפורמה שלה להשקעות-עתק של אמזון ואפל בתוכן מקורי, האם נטפליקס תצליח לשמור על הקהל שלה?

צילום מסך - נטפליקס בעברית
צילום מסך - נטפליקס בעברית

חברת נטפליקס היא המנצחת הגדולה בקרב על כיבוש קהל צופי הטלוויזיה המתפורר, אך האם היא תהפוך למפסידה עקב גל העסקאות המטלטל את תעשיית המדיה? פעילות הטלוויזיה של דיסני מגמדת את נטפליקס במונחי גודל, אך שתי החברות נעות בכיוונים הפוכים.

הכנסות נטפליקס תפחו ב-32% בתשעת החודשים הראשונים של שנת הכספים הנוכחית של החברה, והגיעו ל-8.4 מיליארד דולר. ההכנסה התפעולית זינקה ב-163% והסתכמה ב-593.4 מיליון דולר. הכנסות הטלוויזיה של דיסני באותה התקופה אמנם עמדו על 18 מיליארד דולר, אך הצמיחה שאפה לאפס בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וההכנסה התפעולית צנחה ב-11% ל-6 מיליארד דולר.

הצופים מתנתקים באופן הולך וגובר משירותי הטלוויזיה בכבלים לטובת צריכת תכנים בשירותי סטרימינג באינטרנט נייח או נייד. עסקת המיזוג של AT&T וטיים וורנר, שהוכרזה אשתקד, והעסקה הפוטנציאלית בין פוקס המאה ה-21 לדיסני, שההכרזה עליה צפויה לצאת במהלך השבוע, מאותתות כי התעשייה מחפשת דרכים להסתגל להרגליהם המשתנים של הצרכנים. 

דיסני כבר אמרה כי בכוונתה להוריד את סרטיה מנטפליקס ב-2019, ולהשיקם מחדש במסגרת שירות הסטרימינג לבידור משפחתי שלה. רכישת אחזקתה של פוקס בשירות הסטרימינג הולו תאפשר לדיסני להפוך לבעלת גרעין השליטה באחת מיריבותיה של נטפליקס, ולחזק אותה בתכנים מאולפן הסרטים של פוקס ותוכניות משירות הטלוויזיה בכבלים FX, כמו "משפחת סימפסון". AT&T מתכננת לעשות שימוש בתוכני טיים וורנר, כולל בשירות טלוויזיה אינטרנטי חדש, במטרה להשיג יתרון תחרותי מול המפיצות. 

הוצאות הדרך
 הוצאות הדרך

איום דיגיטלי אחר נשקף מהענקיות אמזון ומאפל, שהוציאו 4.5 מיליארד דולר ומיליארד דולר בהתאמה על תוכניות מקור ב-12 החודשים האחרונים. מדובר בסכומים קטנים בהשוואה לאלה שמוציאים אולפני הסרטים, אך מכיוון שלאמזון ולאפל יש ככל הנראה משאבים אינסופיים, אין ספק שהן יגדילו הוצאות אלה.

למרות זאת אין לזלזל בנטפליקס - גם ללא התכנים של דיסני. מאגרי המידע העצומים של נטפליקס על הרגלי הצפייה של הלקוחות אפשרו לה ליצור תוכניות כמו "בית הקלפים" ו"הכתר". על פניו, נראו תוכניות אלה כהשקעות עתירות סיכון בהיקף של כ-100 מיליון דולר לעונה, אך הן השתלמו.

קשר ישיר לצרכן הוא אתגר חדש לדיסני. כינון פעילויות אלה, כולל השקעות בתשתית ובגיוס לקוחות, יהיה כרוך בהשקעה גדולה של כסף וזמן. הולו תסייע לדיסני במיומנותה ובנתוני הצרכנים שלה.

העסקאות המתבצעות בתעשייה אמנם לא ידיחו את נטפליקס מהמקום הראשון, אך היא ניצבת בפני סיכונים. מה שיניע את הגידול במספר הצופים יהיו תכנים מצליחים ולא נאמנות הלקוח - מה שמסביר את העלייה בבלעדיות תוכן בפלטפורמות. אבל להיטים הם תופעה חולפת. מחקר שערכה חברת המחקר מופט-נתנזון הראה כי המנצחות יהיו לאו דווקא השחקניות בעלות התוכן הטוב ביותר, אלא השחקניות שמסוגלות לבנות ממשק ידידותי לצרכן ושיש להן ספריית ענק של תוכניות לצד תכנים מקוריים שמתחדשים ללא הרף.

אם העסקאות ייצאו לפועל או לא - מה שבאמת חשוב לצרכנים זה התוכן והמחיר, וזה יהיה אתגר לכולם.