"אם מפעל טבע בק. שמונה ייסגר - המפוטרים לא ימצאו עבודה"

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה: הפיטורים בטבע עלולים לחדש את ההגירה השלילית מהעיר ■ טבע תבקש מההסתדרות למתן את ההתקפות על החברה

ניסים מלכה/ צילום: קובי גדעון לעמ
ניסים מלכה/ צילום: קובי גדעון לעמ

"אלי הורביץ ז"ל הקים וביסס את פעילות מפעל מיגדה בקריית שמונה. המפעל הזה היה הבייבי שלו. פעמיים בשנה הוא היה בא לכאן לביקור, אפילו הענקנו לו את אות יקיר העיר וקראנו לאחד הרחובות על שמו. עכשיו, אם המפעל הזה ייסגר, הוא יתהפך בקברו" - כך אמר היום (ג') ל"גלובס" ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, בעקבות הדיווחים על כוונת טבע לסגור את המפעל שלה בעיר, שעוסק ביצור של ציוד רפואי מתכלה ומעסיק כ-250 עובדים.

בעלי תפקידים במערכת הכלכלית, ששוחחו בימים האחרונים עם בכירים בטבע על נושא פיטורי הענק שהחברה מתכננת בארץ ובאתרי הפעילות שלה ברחבי העולם, אמרו ל"גלובס" כי אפשר שמפעל מיגדה יועמד למכירה. זאת, בנימוק שמדובר במפעל רווחי.

"אנחנו לא יודעים שום דבר באופן רשמי על הכוונות של טבע", אמר ראש העיר מלכה: "לאורך כל התקופה האחרונה מתרוצצות שמועות בקרב עובדי המפעל על כוונה לסגור אותו. פניתי לטבע בבקשה להיפגש עם נציגיה ולקבל פרטים ואולי לשלב ביחד כוחות ולפעול מול המדינה. בינתיים הם לא רוצים לקדם פגישה כזאת ולא חזרו אלי".

בכיר בטבע אמר אתמול "לגלובס" כי נוסף על בחינת המשך פעילותו של מפעל מיגדה, כ-500 עובדי מטה, רובם בדרג הביניים, יפוטרו במסגרת תוכניות ההבראה שמתגבשות בחברה. מועצת המנהלים של החברה צפויה להתכנס לקראת סוף השבוע הקרוב ולאשר את התוכניות: "הפעילות של כל יחידה בחברה נסרקת כעת במסרקות של ברזל. החוב של טבע עצום, אך היא צריכה להחזיר בתוך שנתיים לבנקים סכום של כ-10 מיליארד דולר. המצב שם בהחלט לא טוב, הדריכות גבוהה וסביר להניח שבימים הקרובים כולנו נהיה חכמים יותר. בינתיים יש הרבה מאוד אי ודאות, בלבול, דאגה, חששות והמון דיסאינפורמציה מסביב למהלכים שמתגבשים. יש הרבה מאוד מספרים נזרקים לאוויר, חלקם מדויקים וחלקם לא", אמר גורם שמעורב בנושא.

על רקע הערפל המכוון מצד טבע אודות מהלכיה המתוכננים, בתחילת השבוע הבא יפגשו בכירי החברה עם יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן. על פי הערכות, הם ידונו בתוכנית ההבראה. טבע מעסיקה בישראל כ-6,400 עובדים בכמה אתרי פעילות ורובם מאוגדים בהסתדרות הכללית.

על פי הערכה של גורמים בשוק, נציגי טבע יציגו לניסנקורן את תוכנית ההבראה המתגבשת, שבינתיים נשמרת בסוד. יתר על כן, על פי הערכות נציגי טבע יבקשו ממנו, כמו גם מגורמים במערכת הפוליטית, להימנע ממתקפות תקשורתיות שיופנו נגד החברה בשל מהלכי ההבראה שבפתח.

"במשך השנים טבע קיבלה מהמדינה הטבות מס מפליגות, בהיקף של מיליארדי שקלים ובכירי החברה מבינים שהיא עשויה לעמוד במרכזה של ביקורת ציבורית על רקע פיטורי מאות רבות של עובדים בכל רחבי הארץ. החשש המרכזי של החברה הוא שביקורת חריפה שתימתח כלפיה כאן - תשפיע על המשקיעים שלה בעולם. אין ספק שהחברה נערכת למתקפה עליה ומבינה שהימים הקרובים לא יהיו פשוטים", אמר ל"גלובס" גורם בכיר.

גורם אחר שמעורב בנושא הוסיף ואמר היום, כי "מבחינת משרדי הממשלה השונים פגיעה בפריפריה היא סוג של קו אדום. לא נוכל לשבת בצד בחיבוק ידיים אם טבע הגדולה מחליטה לקצץ, לצמצם ואולי אפילו לסגור מפעל בצפון".

טבע מחזיקה במפעל מיגדה שבקריית שמונה מאז אמצע שנות ה-80 ולדברי מלכה "מדובר במפעל עוגן עבורנו, שהורביץ המנוח עשה את הכל כדי להקפיד על שמירת כבוד עובדיו ועל עתידו של האתר הזה. אם טבע רוצה להתייעל ולצמצם בהוצאותיה - יש לה מקומות אחרים שהיא יכולה לחתוך בהם. עם כל הצער והכאב, אם החברה תסגור פעילות באזור המרכז, אז עובד שיפוטר יוכל למצוא עבודה אחרת בקלות. כאן, בקריית שמונה, עובד שיפוטר ממיגדה לא יוכל למצוא עבודה אחרת. הוא יילך ללשכת התעסוקה. קריית שמונה תיתקע ותיקלע למשבר חריף. בין עובדי המפעל מהנדסים וצעירים רבים, שבהיעדר עבודה יעברו לאזורים אחרים בארץ וזה לאחר שהצלחנו לבלום את ההגירה השלילית שהיתה בעיה קשה כאן.

"כואב לי שבמקום שנמשיך לפתח כאן את היצע התעסוקה, אנחנו עשויים לחזור למאבק. אך בחודש האחרון שיווקנו 70 דונם של קרקעות להקמה של מפעלים חדשים בידי חמישה יזמים שונים באזור התעשייה שלנו. פיתוח קריית שמונה הוא התשובה של ישראל לנסראללה ולאסד".

תגובת טבע לא התקבלה עד סגירת הגיליון.